Nanna Ditzel: Rum til tiden
Designeren Nanna Ditzel var forud for sin tid og udfordrede konventionerne ved at demonstrere, hvordan indretning kan forbedre vores hverdag. Med sin visionære tilgang designede hun rum og møbler, der både frigav kroppen og åbnede op for nye måder at være sammen på.
Nanna Ditzels (1923-2005) idéer er stadig lige så inspirerende og aktuelle i dag som dengang. På udstillingen Nanna Ditzel – Sæt kroppen fri i Dansk Arkitektur Center fra 24. januar til 11. maj ønsker vi at fremhæve hendes arbejde med rum og møbler. Med udstillingen præsenterer vi, hvordan hun gentænkte både private og offentlige rum gennem en innovativ tilgang til design og arkitektur.
Selvom Ditzels produktion var imponerende og omfattende, fokuserer udstillingen på udvalgte eksempler, der viser, hvordan hendes designs frigjorde kroppen, skabte fleksibilitet og gav plads til nye sociale rammer. Hun forenede dansk designtraditions fokus på funktionalitet og menneskelige behov med en eksperimenterende tilgang til materialer og produktionsmetoder – alt for at skabe løsninger, der passede til sin samtid.
Læs også:
Portræt af designer Jonas Herman Pedersen: Møbler i bæredygtige materialer kræver formidling
Fra kvadratmeter til kubikmeter
"Man skal simpelthen bruge rummet som et landskab, udnytte spildarealet mellem møblerne, gå i højden."Ditzel udfordrede forestillingen om, at rum blot er en samling kvadratmeter. Hun betragtede det som en tredimensionel helhed, hvor flader, højder og funktioner sameksisterer. Med modulære trappelandskaber og fleksible enheder, der kunne flyttes, gentænkte hun optimeringen af rum ved at give flader flere funktioner og undgå unødvendigt rod af bord- og stoleben. Denne tilgang er særligt relevant i dag, hvor multifunktionelle løsninger bliver stadig vigtigere – især når byboere bor på mindre plads, og familier varierer i størrelse fra dag til dag. For Ditzel handlede design ikke kun om praktisk funktionalitet; det skulle også fremme kreativitet, bevægelse og sanselighed.
Privat og offentligt: Nye mødesteder
Ditzel havde en vision om at skabe fleksible og tilgængelige rum, der kunne tilpasses de sociale behov, som voksede frem i efterkrigstiden. Hun brød med traditionelle forestillinger om "det fine rum" med sirligt arrangerede siddeområder og designede i stedet løsninger, der inviterede til nye måder at være sammen på. Hun mente, at samtaler flød bedre, når vi lå ned og slappede af."Vi stivner let i ganske bestemte former; det gælder også møblerne. Se bare, hvordan vi indretter os – men der findes da helt andre muligheder end fire stole omkring et bord. Personligt vil jeg for eksempel meget hellere ligge ned og snakke."
Denne tilgang overførte hun også til offentlige rum. Hun revolutionerede blandt andet børneområder på biblioteker ved at skabe levende rum, hvor farver, former og møbler smeltede sammen for at stimulere børns fantasi og sanser. Disse rum var ikke bare funktionelle, men inviterede til leg og bevægelse. Ditzels idé om sanselige rum, der fremmer kreativitet, er i dag yderst relevant, hvor grænserne mellem private og offentlige sfærer, herunder hjem og arbejdsplads, udviskes.
Multifunktionalitet som bæredygtighed
"Et børneværelse skal være en legeplads, ikke en udstilling."Multifunktionalitet var en hjørnesten i Nanna Ditzels designfilosofi. Et ikonisk eksempel er Trisse, der både fungerer som stol, bord, legetøj og skammel. Trisse kan stå stille eller trilles og illustrerer Ditzels ambition om at skabe møbler, der ikke blot opfylder børns behov, men også inspirerer og understøtter deres leg og udvikling. Med sit alsidige design og høje kvalitet kan Trisse vokse med barnet og også anvendes af voksne som taburet eller sidebord. Ditzel prioriterede løsninger, der både kunne tilpasse sig brugerens behov over tid og holde længe – en filosofi, der går hånd i hånd med nutidens fokus på bæredygtigt design.
En tidløs vision
Nanna Ditzel fornyede ikke blot dansk design, men udfordrede også vores forståelse af, hvordan rum kan tilpasses og forme adfærd og samvær. Hendes tilgang minder os om, at design ikke kun handler om æstetik eller funktion, men også om at skabe fleksible og sanselige rammer, der udvikler mennesker på tværs af aldre.Ditzels måde at bryde med samtidens normer, sætte sig fri af konventioner og frigøre kroppen inspirerer os stadig til at gentænke os selv og vores omgivelser. Når man træder ind i udstillingen på Dansk Arkitektur Center, står det klart, hvordan Ditzel forvandlede fleksibilitet og sanselighed til en essentiel kvalitet i vores omgivelser. Hendes vision er en påmindelse om, hvordan godt design kan optimere og berige livet – eller, som hun viste, give os friheden til at indrette os efter vores individuelle behov og ønsker.
Om Pernille Stockmarr
Seniorkurator Pernille Stockmarr står bag udstillingen om Nanna Ditzel. Stockmarr har en ph.d. i design og æstetik fra Kunstakademiets Arkitektskole og mange års erfaring som underviser og forfatter inden for design og arkitektur. Hun arbejder på DAC med at formidle dansk design- og arkitekturhistorie i et nutidigt perspektiv.