Hella Jongerius - Form Follows Feeling
Den hollandske designer Hella Jongerius mener, at vi har mistet de originale værdier inden for industrielt design. Jongerius har derfor en mission – at bringe kvalitet og oxygen tilbage i det industrielle produkt.
Hella Jongerius arbejde repræsenterer en interessant kombination af industri og håndværk, høj og lavteknologi. Hendes designs spænder fra keramik, tekstiler og møbler til større interiøropgaver.
Ud over at være aktiv på hendes egen tegnestue, Jongeriuslab i Berlin, er Hella Jongerius design director i den danske tæppevirksomhed Danskina, hun er art director for Vitra colours and surfaces, og indgår yderligere i et langvarigt samarbejde med KLM med det formål at genoplive det hollandske flyselskabs Business Class interiør.
Gennem sine designs viser Jongerius en dyb forståelse for håndværket og hvordan det kan indarbejdes i en serieproduktion. Hun er særlig kendt for at bringe det uperfekte og frigjorte sammen til dannelse af en karakteristisk og unik æstetik. Jongerius arbejde med det frigjorte, misfits som hun selv kalder det, kan også opleves i hendes møbeldesigns hvor hun ofte anvender forskellige farver og tekstiler til polstring.
En designers mission
- Jeg har en mission som designer, jeg har idealer og inden for disse søger jeg nye industrielle værdier. Som en designer er det ikke kun vigtigt at være opmærksom på kultur og æstetik, det er også vigtigt at være opmærksom på det sociale miljø. De tre originale værdier inden for industriel design var at forbinde kulturel bevidsthed med socialt ansvar og økonomi, og med denne kombination skabe kvalitet til mange mennesker. Det var også nogle af de værdier, Bauhaus byggede på. Jeg mener, vi undervejs har mistet kvaliteten.
Det er et problem, at den økonomiske profit er blevet det vigtigste element, og vi har mistet de to andre værdier. I dag kan jeg se, at dette afspejler sig i størrelsen på den massive markedsføring, hvor målet er at sælge irrelevante produkter med gode historier. På den anden side kan ingen benægte det faktum, at mennesket har et behov for at shoppe. Mit svar på denne problematik, er at arbejde med en mere holistisk tilgang til design, med ønsket om at indarbejde de originale værdier igen.
I mange af de nutidige industrielle produkter ser jeg en mangel på kvalitet, men mennesket er tiltrukket af disse produkter, fordi de er tiltrukket af det ”nye”. Tingene har ændret sig fra at fokusere på kvalitet til kun at handle om nyhedsværdien. Som designer føler jeg et ansvar for at ændre denne triste udvikling, og jeg spørger derfor tit mig selv: Hvordan kan vi etablere andre værdier end kun ”det nye”?
At observere kunst kan give nogle af svarene. Hvorfor bliver et kunstværk aldrig kedeligt? Jeg tror, det er fordi, det er holistisk, at det indeholder mange værdier. God kunst stimulerer fantasien og giver samtidig rum for tilskuerens egen fri fantasi. God kunst omfavner tilskueren som et helt menneske – og det er det, jeg ønsker at opnå med mine designs.
Læs også:
Portræt af designer Sebastian Herkner
Hvordan oplever du forskellen mellem kunst og design?
- Forskellen mellem kunst og design er, at design skal være funktionelt, det skal være brugbart. Modsat det meste kunst kan design røres, hvilket betyder, at berøringsfladen, kvaliteten og farven for udformningen er vigtigt. Det handler ikke om objektet i sig selv, men hvad, der designes i forhold til mennesket, der skal være en stærk relation mellem brugeren og objektet.
- En industriel produktion er en lang og krævende proces, der er derfor en stor fare for at miste mange af de indledende design-ideer undervejs. Et af de generelle emner i en industriel proces, er at holde prisen på så lavt et niveau som muligt, og gennem denne proces ser jeg det som en pligt at holde produktet i live, bibeholde oxygenet i produktet.
Hvordan holder du liv i et industrielt produkt?
- Jeg har nogle få metoder. Først og fremmest starter jeg altid med udgangspunkt i selve materialet. Jeg siger uafbrudt til mine ansatte: Always start with the yarn! Materialet sætter standarden for den endelige kvalitet. En anden metode er Hands on design process. Hænderne ved så meget mere end menneskets hjerne kan forestille sig, og denne metode afspejler min udtalelse: Form follows feeling.
- Designs skal designes med hænderne og ikke med hovedet. Hovedet har ikke løsningen, hænderne har løsningen. Hvis man som designer anvender denne metode i begyndelsen af designprocessen, i de indledende modeller og prototyper, vil dette blive synligt i det senere industrielle produkt. Det endelige produkt skal afspejle menneskelige egenskaber i form af de håndværksmæssige detaljer. Det er selvfølgelig svært at bibeholde alle håndværksmæssige detaljer gennem en industriel serieproduktion, og udfaldet bliver ikke et håndværk – men det er vigtigt, at et design bliver udviklet logisk mellem hænderne, fordi designet altid kommer tilbage i dine hænder igen.
- I never start with an empty sheet of paper. I min udvikling af nye farver og tekstiler til klassikerne kigger jeg altid efter inspiration i arkiverne. Det er derfor, jeg værdsætter mit job hos Vitra og Artek, som producerer flere af de epokegørende møbler fra det 20. århundrede. Jeg er stolt af at stå på skuldrene af fortidens mestre og give deres møbler nyt liv. Jeg behøver ikke at udvikle alt nyt, jeg tror ikke på det.
UN North Delegates Lounge
I 2013 blev interiøret i Delegates Lounge i FN bygningen i New York redesignet af Hella Jongerius, blandt andet i samarbejde med Rem Koolhaas. I forbindelse med dette projekt designede Jongerius UN Lounge Chair og Sphere Table. Stedet er et enormt rum på 630 m² med højt til loft, hvilket har været en udfordring at indrette.
- UN North Delegates Lounge er et stort rum og udviklede sig til et svært projekt, fordi det hele handlede om sikkerhed. Vi kunne ikke udføre noget højere end halvanden meter, da det skulle være muligt for sikkerhedsfolk at overskue hele rummet. Gennem projektet benyttede jeg Le Corbusiers arkiver, hvor jeg fandt et farvekort, som etablerede en base for projektet. Rummet var oprindeligt meget skandinavisk, fordi Le Corbusier havde udstyret rummet med Wegners Påfuglestol, og farverne i rummet var domineret af grøn og blå. Baseret på disse observationer designede jeg en ny palette af farver og kombinerede Wegners Påfuglestol med mine egne møbler.
Hvorfor består dine møbler ofte af flere farver?
Én farve er ingen farve. En farve bliver en farve i form af sine naboer.
Blå bog
Hella Jongerius er født i Holland i 1963 og studerede på Industrial Design Academy i Eindhoven. Hendes første studie, Jongeriuslab, blev etableret i Rotterdam i 1963. 15 år senere tog hun til Berlin for at opstarte endnu et studie i Berlin. Gennem årene har hun arbejdet for klienter som Maharam, KLM, Vitra, Camper, Nymphenburg og Royal Tichelaar Makkum. Hendes arbejde er blevet vist på museer og gallerier som Cooper Hewitt National Design Museum, MoMA, Design Museet i London, Galleri Kreo i Paris og Moss Gallery i New York.