Portræt af designduoen Lyndon Neri og Rossana Hu
Neri & Hu er en international tegnestue baseret i Shanghai, hvor man med udgangspunkt i en vidtgående og tværfaglig research-fase arbejder med arkitektur, indretning og design – hvor projekters æstetiske og poetiske aspekter får lov at udfolde sig. Neri og Hu ser arkitektur og formgivning som en vigtig kulturel kraft, og er derfor meget optaget af den voldsomme udvikling, det kinesiske samfund gennemløber.
Neri & Hu er en international tegnestue baseret i Shanghai, hvor man med udgangspunkt i en vidtgående og tværfaglig research-fase arbejder med arkitektur, indretning og design – hvor projekters æstetiske og poetiske aspekter får lov at udfolde sig. Neri og Hu ser arkitektur og formgivning som en vigtig kulturel kraft, og er derfor meget optaget af den voldsomme udvikling, det kinesiske samfund gennemløber.
Troen på det poetiske som det bærende
Kina er i dag midt i en brydningstid, og den kinesiske præsident Li Keqiang fremlagde i 2015 et ”Made in China 2025” initiativ, som har til formål at rebrande landet som en global supermagt inden for design og innovation. Man ønsker generelt at opgradere kinesiske virksomheder til at satse mere på kvalitet og bæredygtighed frem for kvantitet og billige produkter, og i den forbindelse kommer Lyndon Neri og Rossana Hu som designere helt uundgåeligt til at være repræsentanter for og definere det nye Kina.
Neri & Hu Design and Research Office er grundlagt i 2004, og tegnestuen har allerede vundet en lang række internationale priser, hvoraf der senest kan nævnes The PLAN Award 2018, EDIDA Designers of the Year 2017, German Design Councils ICONIC Awards 2017, Maison&Objet Designers of The Year 2015, ligesom tegnestuen vandt World Architectural Festival i 2014. Lyndon Neri har en Mastergrad i Arkitektur fra Harvard University og en bachelorgrad i Arkitektur fra Berkeley. Før han grundlagde sin egen tegnestue sammen med Rossana Hu, var Lyndon Neri partner og projektchef for Asien hos Michael Graves & Associates i Princeton i over 10 år, ligesom han har arbejdet for flere arkitekturvirksomheder i New York.
Alila Hotel, KL, Malaysia. Foto: Pedro Pegenaute
Hvorfor valgte I at beskæftige jer med arkitektur og design?
Rossana Hu:
- For mig var det noget, der kom sent, i modsætning til Lyndon, der nærmest er født til at være arkitekt. Jeg kæmpede en del i min ungdom, da jeg ikke anede hvad, jeg ville, selvom jeg altid har haft en stor kærlighed til kreative udfoldelser. Men når man vokser op i Kina, så bliver man altid spurgt af sine forældre hvordan, man har tænkt sig at betale regningerne. Så jeg var ret realistisk anlagt, og med min store akademiske interesse overvejede jeg at læse jura eller til ingeniør, og ved et tilfælde startede jeg på arkitektur som hovedfag, hvilket jeg med det samme forelskede mig i og har arbejdet med lige siden.
Lyndon Neri:
- Jeg har altid ønsket at være kunstner, men jeg har haft en typisk asiatisk barndom, hvor det på ingen måde er en mulighed at vælge en kreativ eller kunstnerisk vej. Jeg har altid elsket at tegne, og jeg kunne meget tidligt tegne helt realistisk, hvilket jeg dengang troede, at alle kunne på samme måde som at gå. Da jeg kom til USA som 15-årig, var jeg fyldt med kunstneriske aspirationer, men det kunne jeg ikke dele med min far, hvis eneste ønske for mig var, at jeg skulle blive advokat eller ingeniør. Så jeg løj for mine forældre og fortalte dem ikke, at jeg på college havde valgt at være ”arts major”, hvor jeg bogstavelig talt ikke lavede andet end at tegne og male.
- Så en dag fik jeg en opringning fra min far, hvor han fortalte, at han ønskede at være tættere på os børn og ville flytte til USA. Jeg gik fuldstændig i panik. Jeg prøvede, om jeg kunne skifte til et ingeniørstudium, hvilket var umuligt, men her viste arkitektur sig som en lykkelig middelvej, som min far som ejendomsmægler kunne forstå og relatere til. Det var midt i 1980’erne, hvor ejendomsmarkedet i USA boomede, så min far tænkte uden tvivl wow, han kommer til at tjene en masse penge, smiler Lyndon Neri og fortsætter:
- Min far vidste ikke, at min form for arkitektur var meget langt fra hans forestillinger, men det har været en vild rejse, og min far har i dag accepteret, at jeg løj for ham og valgte at følge mit hjerte.
Yuyuanlu Redevelopment, Shanghai, China. Foto: Pedro Pegenaute
Har I en særlig filosofi, som går igen fra projekt til projekt?
Lyndon Neri:
- Vi tror på arkitektur og formgivning som en vigtig kulturel kraft. De funktionelle aspekter er ikke så interessante, selvom det naturligvis er selve grundlaget for vores professionelle virke – at ens design VIRKER. Men vi tror på det subtile fremfor det åbenlyse og det poetiske fremfor det praktiske.
Rossana Hu:
- I forhold til selve processen på de enkelte projekter, så starter vi altid med et koncept, som vi forfølger fra alle tænkelige perspektiver, hele tiden på jagt efter spor og elementer, der kan give inspiration i vores formgivning. Denne vidtgående research er en vigtig del af vores arbejdsmetode. Vi er stadig for ung en tegnestue til at have et bestemt sprog, men vi bevæger os i forskellige retninger ud fra de unikke omstændigheder på det enkelte projekt. Selvfølgelig er der bestemte problemstillinger, som vi altid udforsker, eksempelvis transparens, tekstur, materialitet, lyset, niveauinddelinger og brugerens perspektiver – de helt basale elementer, der altid vil være en del af vores projekter. Spørgsmål om kultur og æstetisk filosofi optager os dybt, ligesom vi ønsker at relatere vores visioner til hverdagens gøremål og den offentlige sfære.
Er der en forskel på hvordan, I arbejder med arkitektur, industrielt design, indretningsprojekter, designobjekter osv.?
Lyndon Neri:
- Den tværfaglige tilgang er en del af vores design-proces – og lige fra starten på et projekt indgående forbundet med hinanden. Arkitekturen er rygraden i alt, vi foretager os, og vi ser det at skabe som en holistisk disciplin, hvor man altid forsøger at se på et design fra så mange vinkler som overhovedet muligt.
Kan denne tværfaglige tilgang give udfordringer – såsom at kompleksiteten stiger?
Rossana Hu:
- Nej, vi tror tværtimod, det hjælper processen.
Hvor henter I inspiration?
Rossana Hu:
- Vi er meget inspirerede af hverdagen, det almindelig og til tider trivielle. Her er livet i Shanghai by en stor kilde til inspiration.
Hvilke af jeres tidlige projekter har været med til at definere jer?
Lyndon Neri:
- Da vores tegnestue startede op, var vi inde over alting og gik i dybden med alle detaljer – inden for arkitektur og indretning er det projekter som the Waterhouse, Design Republic Design Commune og the Split House, og inden for produktdesign er det Zisha thekanderne.
Edition Hotel, Shanghai, China. Foto: Pedro Pegenaute
Hvilken betydning har den kinesiske baggrund for jeres arbejde?
Rossana Hu:
- Før i tiden var det meget vigtigt for os at adressere vores identitet i alle projekter. Vores design-proces bliver ikke påvirket af vores kulturelle baggrund, men vi ser det som en naturlig følge af hvem, vi er som personer, og hvor vi kommer fra. Vores baggrund vil uundgåeligt vise sig i alt, vi foretager os.
Rossana Hu:
- Nu da vi er ældre, så er det kinesiske aspekt af vores designs mindre vigtigt for os – vi kan kun trække på os selv i forhold til at formgive og designe. Det arbejde bygger på passion og en følelsesmæssig tilknytning til et projekt, og stammer derfor ikke fra de sociale og politiske forhold, der har påvirket mig gennem mit liv. Alle disse elementer former os som individer, men det er faktisk ofte mest i udlandet, at folk ønsker at udforske hele det her spørgsmål om kulturel identitet. Det er et interessant emne, da det hjælper med at definere hvem, vi er og placerer os i en kontekst, men det er altid en eftertanke, ikke en præmis for vores arbejde.
Lyndon Neri:
- På den ene side ønsker vi blot at blive set som designere og ikke kinesiske designere – hvor vores projekter udelukkende bliver bedømt på egne præmisser, uafhængig af vores kulturelle baggrund og identitet. På anden side er vi jo bundet af vores hudfarve, sprog og den fælles kulturelle ballast, hvor vi som designere helt uundgåeligt kommer til at være repræsentanter for og definere det nye Kina. På den baggrund er det vigtigt, at vi både er i stand til at skabe et nyt designsprog for vores tegnestue, ligesom vi skal finde en måde at kommunikere hvad, den her nye Kinesiske periode betyder for os, som lever midt i det.
Har forholdet mellem Kina og Europa udviklet sig i forhold til arkitektur og design?
Lyndon Neri:
- Kina bliver dagligt påvirket af globale tendenser, og i forhold til kultur og design afføder det et problem, da folk generelt ikke er kritiske overfor det nye, men tager det hele ind, lige meget om det giver mening. Her mangler vi en tradition for design og arkitektur, som den brede befolkning kan forstå og støtter op om, ligesom i Vesten. Den tradition eksisterer i Kina, men det er noget, vi lærer i skolerne som barn. Det er simpelthen ikke en integreret del af vores kultur at sætte pris på smuk arkitektur og design – her mangler vi tid. Tingene går så hurtigt, at vi ikke har tid til at tænke over udviklingen i byernes arkitektur.
Fortsætter denne udvikling?
Rossana Hu:
- Påvirkningen fra Vesten vil blive ved med at være et kraftfuldt redskab for samfundsmæssig og kulturel udvikling, og jeg forventer, at arkitekturen i Asien, men også i resten af verden bliver mindre formaliseret og mange nye typologier inden for design og arkitektur opstår ud fra en igangværende global dialog.
Og som en international tegnestue er I med til at facilitere den dialog?
Rossana Hu:
- Ja, Neri & Hu består af en multikulturelt medarbejdergruppe der taler over 30 forskellige sprog. Vi arbejder på projekter i mange lande over hele kloden og spænder over områderne arkitektur, interiør, byplanlægning og produktdesign. Det har aldrig været vores målsætning at være en international virksomhed, men vi er både stolte og ydmyge over for den udvikling, vi har været igennem.
Alila Hotel, KL, Malaysia. Foto: Pedro Pegenaute
Hvilke tendenser kommer til at præge udviklingen i de kommende år?
Lyndon Neri:
- Inden for design tror jeg, at virksomhederne vil opdage, at smukt og velgennemtænkt design og arkitektur er en vital del af deres fremtidige vækst. I det hele taget vil der i Asien komme større fokus på, at kontorer fremstår moderne, effektive og imødekommende.
I er ”Guest of Honour” på årets Stockholm Furniture & Light Fair og skal indrette hele velkomstområdet – hvad kommer vi til at opleve der?
Lyndon Neri:
- For denne messe ønskede vi at styre uden om de gængse konventioner på møbelmesser, der som regel udelukkende handler om at fremvise forskellige designs. Her ønsker vi at forbinde produkterne med presserende samfundsmæssige problemer i Kina. Og her har vi valgt at fokusere på fænomenet med landsbyer og hele den landsby-kultur, som forsvinder, hvilket er en alarmerende udvikling, der præger den almindelige forståelse af fælleskab, familie og kulturel tilknytning. Mange af vores produktdesigns tager udgangspunkt i en fornemmelse af nostalgi, hjemlighed, familie og den enkeltes del i et fælleskab. Og derfor ønskede vi at skabe en udstilling, som afspejler essensen af en traditionel kinesisk landsby.
Rossana Hu:
- Inspireret af gyderne og gadelivet i en landsby med tætte familiestrukturer, er udstillingen udtænkt som én lang og bugtet gyde, der skiftevis folder og udfolder stier og nye lag af rumligheder, der afslører sig gradvist for de besøgende. Udstillingens kerne er en abstrakt gengivelse af tagrygge, som symboliser hjemmet, hvilket så gentages i forbundne rækker, som skal give gæsterne fornemmelsen af en landsby. Forskellige af Neri & Hu designs inden for møbler, belysning og accessoires vil således blive placeret i den fortløbende gyde, som skal konstrueres af lokalt svensk tømmer. Håndsnedkererede skærme, vinduer og skodder vil skabe uventede oplevelser og møder. Det er interessant, at den kinesiske forståelse af fiktion hænger sammen med det liv og den small talk, som opstår i smøger. Gydens rumlige greb er at skabe et usædvanligt display for vores designs, samtidig med man inviteres ind i verden, hvor det er oplagt at sladre, lure og smuglytte til de andre gæster.
Edition Hotel, Shanghai, China. Foto: Pedro Pegenaute