
Kumo - A functional lounge chair. Designet af Anker Bak
Anker Bak forsøger at finde et match mellem møbler og hjælpemidler
Møbeldesigner Anker Bak fordeler sit virke 50/50 på at tegne møbler og hjælpemidler. Når han skaber et hjælpemiddel, er det med udgangspunkt i et almindeligt møbel og værdighed for brugeren.
- Jeg bliver ved. Men når Illums Bolighus sælger min rollator af træ, så er jeg nået en del af vejen. Og når en anerkendt møbelbutik sælger en stok eller en rollator i træ, og folk ikke længere er henvist til at gå i ”seniorland”, om man er 30 eller 85 år, har jeg nået et andet mål. Derefter handler det om de store mål, som i sidste ende er, at normen er pæne hjælpemidler, der respekterer mennesket og personligheden, siger Anker Bak. Foto: Andreas Thaulow
Som møbeldesigner har Anker Bak en klar mission om at gøre verden til et bedre sted. For når han ser noget, som ikke fungerer, oplever han en trang til at løse problemet. Det var kort fortalt det, som kickstartede hans rejse som møbeldesigner for 20 år siden, hvor han gik i gang med snedkeruddannelsen. Arbejdet med formgivning af træ lå naturligt for ham, da han designede og snedkererede sin mormors kiste – i ære og respekt for hende.
- Jeg er drevet af, at jeg gerne vil skabe en ændring. Hvis jeg er utilfreds med noget, kan jeg ændre det. Og hvis jeg kan se, at der er behov for at skabe en ændring i verden, så skal jeg også gøre det. Det føler jeg, at jeg kan, og derfor arbejder jeg på at løse noget, som ikke fungerer, siger Anker Bak, som har fået glæden over at skabe noget med sine hænder med fra barnsben, hvor han lavede småprojekter med sin far i hans værksted og nød duften af friskhøvlet træ i sin farfars billedskærerværksted.
Det har altid ligget Anker Bak på sinde at kunne gøre en positiv forskel for andre i form af møbler, interiør eller hjælpemidler til livet. I sin mormors tilfælde skabte han – ud over en kiste – også en krykke til hende af træ til at lette hendes sidste tid. Til sin søster skabte han en foldbar gyngestol til at amme sit nyfødte barn i, så hun kunne sidde godt.
- Kort fortalt arbejder jeg i krydsfeltet mellem møbler og hjælpemidler, hvor jeg forsøger at finde et match. Det er et område, hvor vi mangler fokus på begreber som værdighed, men også en forståelse for, at andelen af ældre i befolkningen hele tiden vokser, forklarer Anker Bak og fortsætter:
- Mine design er altid i træ, hvilket står i modsætning til generelle tendens inden for møbel- og hjælpemiddelbranchen til plejesektoren, der oftest producerer produkterne i aluminium eller plastik. Derfor glæder det mig, at der inden for de senere år er kommet et større privat marked for kvalitetsprodukter, som forhåbentlig har en afsmittende effekt på det offentlige marked.
I debatten om bæredygtighed påpeger Anker Bak, at man ofte glemmer at tænke på overforbrug. Han savner spørgsmålet om nødvendighed, hvorfor parameteret for godt design i hans øjne har ændret sig. Foto: Carsten Ingemann
Fuldførelse af missionen
Med tiden er Anker Bak blevet en meget erfaren og dygtig designer, som udvikler stadig flere fornyende produkter til både producenter af møbler, hjælpemidler og interiør. Det har resulteret i anerkendelse fra branchen i form af f.eks. Wegner Prisen, Finn Juhl Prisen, Snedkerprisen, Årets Designer i Design Awards m.fl.
- Selv om jeg ikke længere bliver smidt ud af døren, når jeg kommer med mine ideer, og branchen er blevet mere interesseret i hjælpemidler, er vi der ikke 100 pct. endnu. Det er en vigtig rejse, og der er sket rigtig meget siden trods den relativt hårde start med min første soloudstilling – ”Renewed Dignity/En ny værdighed” – på Officinet i 2022, fortæller Anker Bak, som i dag oplever en større åbenhed over for design af kister, rollatorer, pilleæsker og krykker.
- Markedet er blevet mere modent, siden dengang i 2012, hvor jeg fik en vision om at udvikle en krykke til min mormor, der havde fået problemer med at holde balance. Dengang var mine design af træ nok lidt for meget for nogle, men jeg har i dag via fokusgrupper for f.eks. skleroseramte fået indblik i, hvor mange der ønsker alternative og æstetiske produkter, siger Anker Bak og fortsætter:
- Jeg bliver ved. Men når Illums Bolighus sælger min rollator af træ, så er jeg nået en del af vejen. Og når en anerkendt møbelbutik sælger en stok eller en rollator i træ, og folk ikke længere er henvist til at gå i ”seniorland”, om man er 30 eller 85 år, har jeg nået et andet mål. Derefter handler det om de store mål, som i sidste ende er, at normen er pæne hjælpemidler, der respekterer mennesket og personligheden.
Hans indsats har kastet priser af sig gennem årene, og han er frontløber inden for såkaldt ”dignity design”, som senest har affødt to designede urner. Udfordringen bliver at finde den rette pris, særligt for kisten, da den i de fleste tilfælde bliver brændt.
- Jeg har arbejdet meget med det område, så for mig er en kiste også et møbel, ligesom en urne er noget interiør. Urnen kan godt blive en ting, som vi gerne vil have stående fremme. Nøgleordet er et ærligt design, hvor form følger funktion. Jeg fordeler min tid 50/50 på værdighedsprodukter og møbler.
Akari - A new way forward for urn design. Designet af Anker Bak
RO - A lightweight coffin
Overforbrug glemmes
I begge kategorier holder han sig til højkvalitetsprodukter, og det rent æstetiske er en vigtig faktor. Han håber, at menneskets behov vil komme mere i centrum, så hjælpemidler ikke kun produceres i rengøringsvenligt metal og plastik. Derfor er han også inspireret af almindelige møbler til at skabe sine hjælpemidler, som han elsker at lave. Han kan ikke lave det ene, hvis han ikke laver det andet.- Mennesket skal ses som en sjæl, der skal hjælpes på sygehuset – ikke et legeme, der bare skal til mekanikeren og repareres. Det hjemlige og menneskelige er afgørende for mig, og jeg kan ikke designe hjælpemidler, hvis jeg ikke også designer møbler. Det er er koblingen mellem de to, som er min niche, siger Anker Bak og fortsætter:
- Min formgivning er kendetegnet af, at alle mine møbler har synlige samlinger, f.eks. en bolt i rustfrit stål. Jeg kombinerer naturlige materialer som træ og læder med metal, men arbejder ikke med kompositmaterialer. Det er ikke, fordi jeg ikke vil, men jeg fortrækker træ og metal.
I debatten om bæredygtighed påpeger Anker Bak, at man ofte glemmer at tænke på overforbrug. Han savner spørgsmålet om nødvendighed, hvorfor parameteret for godt design i hans øjne har ændret sig.
- Det vigtige er behovet, så der ikke bare skal produceres noget nyt til en billigere pris. Det handler ikke længere om virksomheders behov, men om samfundsbehov på et overordnet niveau. Mit udgangspunkt er at give noget godt til verden, som der er et reelt behov for – møbler eller hjælpemidler, forklarer Anker Bak, der bl.a. motiveres af – og får tårer i øjnene over – at modtage en mail fra en dame på 93 år, som vil høre, hvornår hans rollator kommer på markedet.
CYKLUSA - wooden aesthetic pillbox. Designet af Anker Bak
SINDIG - The wooden walker. Designet af Anker Bak
VÆRDIG - A rolling crutch. Designet af Anker Bak
Natur og japanske dyder
Kærligheden til træ som materiale hænger for Anker Bak sammen med, at mennesker har et universelt behov for at indgå som en del af naturen og dermed oplevelsen af træer. Hans tese er, at jo mere vi mennesker omgås naturen, jo bedre har vi det. Jo mindre forarbejdet naturen er, jo mere glad gør den ham.
- Når jeg vælger at lægge vindruer og figner til tørre, er det fordi, det giver mening, både menneskeligt og ressourcemæssigt. Det er den samme glæde, jeg får af et møbel af træ, som er groet uden for i årtier. Det skaber nærhed. Vi skal derfor have så mange naturlige materialer ind i f.eks. care-området, som selvfølgelig skal kunne holde til den større brug, siger Anker Bak, som i det sidste års tid er begyndt at samarbejde med japanske møbelproducenter som f.eks. Karimoku, Takumi Kohgei, Miysaki Chair Factory,
- Når jeg tager til Japan, handler det ikke kun om design og møbler, men også om inspiration og en læring. Nogle af mine japanske venner spørger mig, hvad jeg finder interessant. Mit svar er, at hvis jeg levet et andet liv før dette, så jeg boet i Japan, selv om jeg er glad for at bo i Danmark. Men dyder som ordentlighed, systematik, disciplin, respekt for mennesker og produkter er gået lidt i glemmebogen her, forklarer Anker Bak, som også godt kan lide japanernes tro på andet end det evidensbaserede.
- Japanerne kan også lære lidt af os, da de på nogle punkter godt kan udvise lidt for meget disciplin og kan glemme mennesket lidt. De skal give sig selv lidt mere frihed. Den gyldne middelvej ligger mellem det danske og japanske mindset, siger Anker Bak, der – selv om Japan trækker i ham – ser han sig selv bo på et større landsted ude på landet et sted i Danmark, hvor han har plads til sit lille værksted og en tegnestue.
- Om 10 år har jeg forhåbentlig min nu 3,5-årige datter med i værkstedet, så hun kan lære den samme glæde ved træ og bruge sin hænder, ligesom jeg selv fik fra mine far og farfar. Jeg håber, at ”dignity design” bliver en anerkendt metode til at skabe designprodukter med indbygget værdighed til mennesker med funktionsnedsættelser, og at almindelige møbelforretninger vil have et bredt sortiment med de produkter og møbler, som gør os alle glade og stoltet, slutter Anker Bak, som glæder sig at blive far for anden gang – en lillebror – og til at deltage i 3 Days of Design med en forhåbentlig ny udstilling.