Didde Højlund: Fortællingen er mit udgangspunkt
Didde Højlunds OH studio arbejder i krydsfeltet mellem interiørdesign og scenografi. Hendes seneste opgave er et showroom for møbelleverandør Jensen Plus – et kreativt mødested for branchefolk.
Som uddannet bygningsarkitekt og med flere års erfaring med scenografi har Didde Højlund udviklet en faglig profil, der lægger sig i krydsfeltet mellem interiørdesign og scenografi. I sit designstudio trækker hun både på sin uddannelsesmæssige baggrund – med de klassiske metoder inden for arkitekturen såsom registrering, proportionering, skalering, præcision og mål, men også på scenografiens fortællende rum med forståelse af kontekst.
- Jeg har arbejdet med scenografi i film- og tv-serier som f.eks. Borgen, Bedrag og Kollektivet. Både inden og efter mine år med scenografi har jeg arbejdet på tegnestuer indenfor både byrum og særligt indretning. På begge arbejdsområder har jeg oplevet håndtering af byggeproces, håndtering af tekniske spørgsmål og en direkte dialog med bygherrer og beslutningstagere, siger Didde Højlund og fortsætter:
- Jeg trækker på kompetencer fra begge fagområder. Selv om det er to forskellige roller, er der fællestræk i tæt samarbejde mellem faggrupper, teknikere og lysmænd.
Inden for scenografien arbejder Didde Højlunds primært med historiefortælling, hvor hun tager udgangspunkt i et univers, som stiller krav til autenticiteten. Det er historiens konkrete fortælling, som præger den måde, hun anskuer projektet på.
- Et rums identitet er ofte flydende, så jeg arbejder med stemningsprægede referencer og sanselighed til at komponere min storytelling. Alle elementer flyder sammen og skal gerne understøtte hinanden, forklarer Didde Højlund.
Tro mod historien
Hendes tilgang til rumlig storytelling handler bl.a. om at tilføre en sanselighed i form af materialitet og taktilitet. Hun forsøger at få det bedste frem fra begge verdener – scenografien og interiørdesign.
- Det er vigtigt for mig at sparre med andre fagfolk, dels med bygherren, dels med mine medarbejdere, som jeg hyrer ind til projekter i mit lille studio, forklarer Didde Højlund, som lægger en del kræfter i den konceptuelle fase.
I den fase finder hun ud af, hvem og hvad casen handler om. Hun arbejder med følelsen i rummet, som hun trækker frem ved hjælp af farver, møbler og belysning, ligesom hun er mere tro mod den historie, der skal fortælles end personlige præferencer.
- Det vil sige, at jeg ikke bare vælger en lampe eller en stol, fordi den er flot, men fordi den passer til – og giver autenticitet til – rummet. Det lystekniske kræver en særlig forståelse og er et andet sanseligt lag, som jeg sætter stor pris på at bruge, når jeg designer følelser i et rum. Jeg møblerer ikke bare, fortæller Didde Højlund, som ofte oplever at blive kontaktet af bygherrer, som har bemærket den måde, hun arbejder med rum på.
Didde Højlund arbejder meget med, hvordan materialer præger et rums identitet. Hun oplever ofte, at hvis designkonceptet og fortællingen fra start er stærk, bliver bygherre mere modig og tager ejerskab over processen. Det giver et bedre resultat og gør det nemmere for dem i fællesskab at træffe rette og til tider anderledes valg.
- Det kan f.eks. være kunsttekstiler, hvis det er en del af fortællingen og ikke bare er en del af udgiftslisten. Man skal derfor vide, hvad rummet skal bruges til – hvordan man vil have det og dernæst finde markører for, hvordan man skaber det. Det behøver ikke være dyrt – det er et spørgsmål om prioriteringer i konceptet, siger Didde Højlund, som går efter det oplagte valg, når hun afstemmer rummet i forhold til den følelse, som det skal bidrage til, siger Didde Højlund og fortsætter:
- Når konceptet er stærkt nok, behøver man ikke kompensere med en masse løsøre/pynt. Nogle gange skal man bare have malet og ryddet lidt ud.
Kreativt samlingssted
Ud over konceptudvikling, interiør- og produktdesign, projektledelse, visuel storytelling og identitet samt produktionsdesign- og scenografisk assistance har Didde Højlund sat sit fingeraftryk på indretningen af The Penthouse Bar i Royal Arena, som hun blev færdig med for et par år siden.
- I mit aktuelle projekt ønskede møbelvareleverandøren Jensen Plus at få indrettet et nyt showroom, som samtidig skal være et samlingssted for branchefolk. Showroomet på 140 kvm er både et materialebibliotek, et arbejdssted og et kreativt studio for arkitekter og indretningsarkitekter. Her kan de mødes omkring et kurateret udvalg af produkter, hvor Jensen Plus kan bidrage med deres kompetencer, forklarer Didde Højlund og fortsætter:
- Det skulle ikke ligne en møbelbutik, og konceptet skulle udvise ansvarlighed i forhold til både klima og kunder. En diskussion, som er svær i byggebranchen. Rummene skulle afspejle nogle af de funktioner og rum, JensenPlus oplever i projekter, såsom lounge, arbejdsstationer, projektbord køkken og mødelokaler. Vi fik lagt genbrugsfliser på gulvene. Gardinerne er en blanding af genanvendte gardiner fra forestillingen Sylfiden på Det Kongelige Teater og genbrugstekstiler.
Didde Højlunds opgave var at finde en balance mellem nye møbler og genbrugte materialer. Selvom rummene i både funktion og stemning skulle udstråle noget forskelligt, var det vigtigt, at man fik fornemmelsen af, at man befandt sig i den samme bygning.
- Ligesom i film, hvor man ikke skal tro, man skifter kanel, når der skiftes scene. Det optager mig meget, hvad der går igen og hvad der skifter igennem et projekt. Hvad er den visuelle kerne, og hvordan kan vi skifte et forløb fra noget meget råt og hårdt til noget varmt og sanseligt, slutter Didde Højlund, som ind i mellem også arbejder for kunder, der både har mod og økonomi til at gå all-in med nogle vilde ting som f.eks. specialdesignede møbler og samarbejde med kunstnere.
