
Montana fordobler overskud og satser globalt
Trods faldende omsætning har Montana Furniture formået at øge overskuddet og udbygger nu sin internationale tilstedeværelse med showroom i Japan og relancering af modulsofaen Paradigm.
Ifølge adm. direktør Joakim Lassen er resultatet et tydeligt udtryk for, at virksomhedens strategiske spor begynder at virke:
- Vi har styrket vores position i et presset marked og skabt nye vækstmuligheder i Asien og USA. Samtidig markerer genintroduktionen af Paradigm-sofaen endnu et vigtigt skridt – både kommercielt og bæredygtighedsmæssigt, fortæller Joakim Lassen i en pressemeddelelse.
Joakim Lassen, adm. direktør hos Montana Furniture
Sofaklassiker vender tilbage
Et centralt tiltag i Montanas strategi er relanceringen af modulsofaen Paradigm, oprindeligt tegnet af Erik Rasmussen i 1969. Sofaen markerer Montanas indtræden i sofakategorien og er opdateret med en række bæredygtige greb: aftagelige betræk, udskiftelige komponenter og certificering med EU-Blomsten. Paradigm er i år nomineret til Årets Comeback ved Design Awards 2025.
Montana har samtidig styrket sin internationale profil med etableringen af en egen salgsorganisation og showroom i Tokyo samt udvidet distributionsnetværket i både Asien og USA.
Forventninger til 2025/26: Vækst under usikre vilkår
Selv med udsigt til fortsat markedspres forventer ledelsen en encifret vækst i omsætningen og en resultatfremgang på 10 pct. i 2025/26. Det sker på trods af en stigende omkostningsbase, som blandt andet er forbundet med den internationale ekspansion.