
Indretningen af Nykredits nye domicil sætter fokus på genbrug og identitet
Kunst, genbrug, gennemtænkt indretning og arbejdet med medarbejderkultur. Det er nøgleelementer i Nykredits nye domicil, hvor mere end 2000 mennesker fra tre lokationer er blevet samlet under et tag.
Der var tale om både et fysisk skifte og et kulturskifte, da bank- og realkreditvirksomheden Nykredit sidste år samlede mere end 2000 medarbejdere fra tre lokationer under et tag i et nyt domicil i Nordhavn. Indflytningen var en foreløbig kulmination på projektet, der allerede begyndte, inden de første gravemaskiner gik i jorden på byggegrunden i den ny københavnerbydel, fortæller Betina Pedersen, der som projektleder i Nykredit har været med i hele processen.
- Da vi besluttede os for Nordhavn, var jeg med til at definere kravene til byggeriet, og de senere år har det handlet om vores indretningsprojekt og hele kulturrejsen i forhold til at flytte og samle 2100 mennesker på et sted, siger hun.
Den rejse begyndte lang tid inden, der var en bygning at flytte ind i. For eksempel besluttede man allerede i 2019 at gøre op med de faste pladser – også i chefkontorerne – og indføre flexible seating på de tre lokationer, hvor Nykredits medarbejdere sad dengang.
- Der begyndte vi at prøve konceptet af hos de medarbejdere, der havde lyst til at prøve det, og de erfaringer har vi bygget videre på. Vi har ville undgå de rene skrivebordsøvelser, så vi har testet alt, der overhovedet kan testes, blandt andet kantinekonceptet, der består af forskellige madboder, mødeforplejningskonceptet og adfærd omkring mødebooking.

Genbrug i højsædet
Den praktiske opgave med flytningen blev sendt i udbud. Vinderen blev Holmris B8, der blev totalentreprenør på det ambitiøse projekt. Det handlede ikke blot om at pakke flyttekasser og slæbe skriveborde. Som et led i konceptet for den ny bygning skulle der være fokus på genbrug og upcycling, og der skulle arbejdes med den samlede visuelle profil. Holmris B8 satte Corporate Account Manager Tommy Nielsen i spidsen for et team, som tog sig af entreprisen. Den blev grebet metodisk an.
- Overskrifterne i udbuddet var, at der skulle være mindst 30 % genbrug fra de tre lokationer, der skulle samles i den ny bygning, og vi fik desuden skrevet ind, at mindst 20-25 % af de nyindkøbte møbler skulle have miljømærkning. Vi fik overtalt Nykredit til en inventarregistrering af alt fra papirkurve og blomsterkrukker til whiteboards og skillevægge for at finde ud af, hvad der kunne genbruges en til en, hvad der kunne ompolstres, hvad der skulle laves helt om, og hvad der skulle sælges og doneres, siger Tommy Nielsen.
Ganske vist er der indkøbt 10.200 nye møbler. Men blandt andet er der genbrugt 80 telefonbokse – der er tidskrævende at flytte og genskabe – og flere designklassikere er blevet ompolstrede eller genlakerede. Blandt de vægtigste stykker genbrug er dog hverdagsinventaret.
- Vi har flyttet og genbrugt 400 personlige skabe, 110 rumdelere og 600 stole, og så har vi genbrugt 1400 skrivebordsstel, der har fået nye bordplader af Kvadrat Really, som er fremstillet af upcyclede rest- og affaldstekstiler. Den løsning alene har sparet en mængde co2, der svarer til det, de ville blive udledt ved produktionen af 10.895 af vores standardskriveborde.
I forgrunden ses bænken Folly fra MAGIS og kunstværket i baggrunden er af Carl Lützen
Identitet og kunst
Den ressourcemæssige bæredygtighed har haft stor betydning – men det har også betydet meget, at det, man hos Nykredit ser som et koncept for fremtidens arbejdspladser også har fokus på trivsel og identitet, fortæller Betina Pedersen.
- Det er et lyst og venligt hus, hvor arbejdspladserne er prioriterede. Huset er en kamstruktur med seks fløje, der er vinklede, så der er et rigtig godt dagslys, og vi har prioriteret, at arbejdspladserne skal have glæde af det dagslys, siger hun.
Selv om der i en virksomhed som Nykredit er behov for sikkerhed, har man også haft for øje, at huset alligevel skal virke frit og åbent. Derfor er der alene sikkerhedszone i stueetagen, hvor man efter en håndscanning kan bevæge sig frit rundt i huset, hvor kunst i øvrigt spiller en stor og identitetsunderbyggende rolle.
- Vi har arbejdet meget med at integrere kunst i byggeriet, og der er udvalgt værker, som identificerer os, siger Betina Pedersen. Hun fremhæver specielt en murstenstråd af kunstnergruppen A Kassen, der strækker sig gennem hele atriet og ud af bygningen.
- Det er en sjov måde at involvere kunder og medarbejdere, når vi som virksomhed er i verden for at finansiere bygninger. Der er mursten fra før Børsen brændte, en har anonymt afleveret sten fra ungdomshuset på Jagtvej 69, der er alle mulige forskellige historier repræsenteret, siger hun.
Husets seks fløje er blevet opkaldt efter egne i Danmark for at vise, at Nykredit er til stede i hele landet. Mødelokalerne er opkaldt efter danske byer – og medarbejdernes billeder af døre fra de enkelte byer er blevet CNC-fræsede og udgør nu dørene til mødelokalerne. Det er Tideland Studio og Rumgehør der står bag idéen. Dørene har været en af de måder, man har engageret medarbejderne i flytningen og integrationen i det nye hus.
- Vi kan høre, at det virker. Når vi hører en kollega fortælle en af de historier, vi har tænkt ind i bygningen, ved vi, at vi har fået gjort det vedkommende, og at de er stolte af det, siger hun.
Læs også:
Lunar tænker i nye baner og ser anderledes ud. I Bredgade er deres nye kontor indrettet i ’fornuftige’ materialer i et stiligt udtryk af bæredygtighedschef Eva Harlou
Kunstværket er af den danske billedkunstner Peter Holst Henckel
Nye udfordringer
- Vi har mødtes om, hvordan vi kan være fælles på, hvordan vi deler mødelokaler, Foodhall, medarbejdercaféer og andre arealer på, og hvordan vi som medarbejdere skal agere for at tage mest muligt hensyn til hinanden, siger Betina Pedersen, der også er opmærksom på de forandringer, der naturligt ligger i en stor organisations måde at arbejde på.
- For nyligt blev hjemmearbejde ændret fra at være maksimalt to dage om ugen til at være fire dage på kontoret, så vi har måtte justere en smule på den måde, vi har udlagt huset. Samtidig kommer der jævnligt nye medarbejdere, og det kan betyde, at vi af og til må genopfriske og justere adfærdskoncepterne, siger hun.
Ændringer i organisationen sker løbende i en stor virksomhed, men det betyder ikke, at man må gøre op med målsætningerne for bæredygtighed. For ganske vist er en del møbler blevet doneret bort eller solgt, men hos Holmris B8 har man sørget for at have mulige fremtidige behov med i overvejelserne, fortæller Corporate Account Manager Tommy Nielsen, der slutter af:
- Det overskydende inventar er på et eksternt lager, som vi styrer som et led i totalentreprisen. Det betyder, at der er mulighed for at justere og supplere, når det er nødvendigt.
Læs artikler om flere danske indretningsprojekter og tankerne bag