
Mads Raaschou. Foto: Ricky John Molloy
Portræt af Mads Raaschou: Snedkerhåndværk i en digital tid
I Raaschou Inventarsnedkeri møder klassisk snedkerhåndværk CNC-præcision - for Mads Raaschou handler det om at levere høj kvalitet og bevare håndværket. Vi mødte den travle snedker til en snak om at bygge noget, der holder.
Hempel-trappen
Indbygget reol, Restaurant Mark
Gul receptionsskranke
Hempel-trappen
Den fem etagers høje vindeltrappe til Hempels domicil i Lyngby er en af de mest komplekse opgaver for Raaschou Inventarsnedkeri. Da snedkeriet skulle give sit bud på den, valgte man simpelthen at bygge et udsnit af trappen, for den skulle både kunne røres og ses i fuld skala for at forstås, fortæller snedkermester Mads Raaschou.
Raaschou Inventarsnedkeri i Skovlunde er et af landets største inden for inventar og er gennemstrømmet af en tydelig ambition. At bringe håndværket videre i en ny tid, hvor digitalisering, håndværk og materialeforståelse kan skabe høj kvalitet - i både byggeri og inventar.
Mads Raaschou har drevet snedkervirksomhed i 25 år og allerede som 13-årig var han sikker på, at han skulle være snedker. Udover sine virksomheder er han dybt engageret i sit fag som både formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Oldermand i Københavns Snedkerlaug og medlem af DI Byggeris bestyrelse.
Faglig kvalitet og bæredygtighed er noget af det, der optager snedkermester Mads Raaschou i øjeblikket. Bæredygtighed er en rejse, hvor vi stadig er ved at finde ud af, hvad er bæredygtig, siger Mads Raaschou. Det 7.500 km lyse værksted i Skovlunde er da også energioptimeret med solceller og varmepumper. Men bæredygtighed handler ikke kun om energimærkninger, den handler også om transport, valg af materialer tæt på en. Og helt grundlæggende er bæredygtighed for Mads Raaschou at bygge noget, der holder.
Her er hans farmors spisestue en fortælling, han gerne vender tilbage til. Spisestuen fik hun som 23-årig i bryllupsgave og da hun blev 94 år, var den +75 år og blev givet videre til andre, som kunne bruge den.
- Mit fag konkurrerer jo med eksempelvis IKEA, som sælger køkkener til lave priser, og når folk bliver trætte af farven, så ryger køkkenet ud.
Hos Raaschou arbejder man derimod med inventar, som holder i flere årtier. Fra restaurantinventar og domiciler - eksempelvis til Sticks’n’sushi, Restaurant Mark, Bruun Rasmussens Kunstauktioner - til specialopgaver som Amanda Lilholts vinderbænk i programmet Danmarks næste klassiker.
Atrium hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner
Gøre designvisioner bygbare
- Det, vi er gode til her, er at gøre designvisioner bygbare. Vi bliver ofte kontaktet til projekter, hvor det ikke er helt færdigtænkt, hvordan det skal bygges. Af os kræver det erfaringer og forståelse for materialer og æstetik, fortæller Mads Raaschou.
Et eksempel på samspillet mellem håndværk og design er vindeltrappen til malingproducenten Hempels domicil i Lyngby. Konstruktionen er beklædt med formstøbte skaller og består af 4.500 komponenter.
- Arkitekten havde en ukonkret reference til en egetræstrappe i Mærsk Tårnet i København, og for at overbevise bygherre og bestyrelse om, at vi kunne udføre opgaven, byggede vi over en weekend en prototype af trappen – tre trin, en inderskal, en yderskal og en bundplade. For vi kunne ikke bare aflevere en tegning. De skulle se og mærke det i skala 1:1, fortæller Mads Raaschou.
Digitalisering er nøglen til både at få en høj præcision og mere bæredygtig produktion i snedkeriet, hvor der løbende bliver investeret i CNC-maskiner, herunder en CNC nesting, som gør det muligt at optimere materialeforbrug og reducere antallet af håndteringer.
Bænk til Københavns Hovedbanegård. Design: Amanda Lilholt. Foto: Søren Staun
- I min øjne er CNC en kæmpe kvalitetsoptimering. For produktet bliver ikke bedre af, at jeg rører ved det. Sandsynligheden for, at der bliver en lille unøjagtighed, hvis man skal skære fire kanter i hånden, er der, når man skal stå og rykke rundt på pladen og holde den ind til rundsaven. Men når vi kan fræse fire perfekte 90-graders hjørner, får vi en højere kvalitet. Derfor har jeg set muligheder i digitaliseringen for at optimere vores processer.
Investeringerne i avanceret produktionsteknologi handler ikke kun om kvalitet, men også om at bruge mest muligt af træet.
- Vores CNC nesting kan optimere udskæringer som et slags Tetris-spil – og minimere spildet drastisk. For den ved, hvor meget træ vi har liggende og i hvilke størrelser. Derved kan vi reducere afskær og matche stykkerne til nye opgaver. Det er effektiv ressourceudnyttelse, forklarer Mads Raaschou.
Med en CNC maskine har værkstedet kunne reducere et sted mellem to og ni håndteringer af en plade. Derved kan man reducere noget af det arbejde, der er kedeligt, tager lang tid, støver meget eller kan være tungt, og det betyder noget i det samlede regnestykke, for tid er blevet så vanvittig dyr i dag, siger Mads Raaschou:
- Det er stadig helt fantastisk at se en møbelsnedker arbejde i hånden, men det kan ingen betale i dag, og her skaber teknologien andre muligheder for os i samarbejdet med arkitekterne.
- Vi kan godt lide, at kunder og arkitekter kommer ud og ser, rører og forstår processen. Den dialog er vigtig for det endelige resultat. Men vi kan altså kun ligge her i Storkøbenhavn til Københavnerlønninger, fordi vi optimerer produktionen. Derfor digitaliserer vi – og vi kigger også på AI, som mine tvillingdøtre på 13 ved mere om end jeg, smiler Mads Raaschou.
Sticks’n’Sushi
Bæredygtighed som praksis - arkitektur og håndværk i samspil
- Gevinsten ved digitalisering for os har er at kunne levere høj kvalitet hurtigere, og det forventer vores kunder. Hvis man måtte sige, at det kan vi ikke lave herhjemme, og vi som samfund mistede snedkerhåndværket, ville det efter min overbevisning være en falliterklæring. Og når Børsen nu bliver genopbygget, så bliver det forhåbentlig også med opgaver til danske snedkere, siger Mads Raaschou.
Og et større fokus på snedkerhåndværket kunne Raaschou godt drømme om.
- Nogle af de mest ikoniske klassikere blev skabt i et møde mellem snedker og arkitekt. Det vil vi gerne genoplive i Københavns Snedkerlaug, hvor jeg sidder som Oldermand, og derfor står vi bag udstillingen Carpentry Craft i Moltkes Palæ, hvor vi viser håndværket frem - gerne som samarbejder.
- For mig er en dygtig arkitekt jo også en håndværker. Sammen udfordrer og motiverer arkitekt og håndværker hinanden til at lave noget, som skal kunne holde og skal kunne tåle at blive brugt. På denne måde kan vi give faget videre, fordi godt håndværk er stadig fundamentet for kvalitet – og bæredygtighed, siger Mads Raaschou.
Bliv inspireret i vores portrætserie med fagfolk, indretningsarkitekter og designere