En super normal designtilgang
Jasper Morrison er én af en lille gruppe industrielle designere, sin tidligere elev Konstantin Grcic, Hella Jongerius og Ronan & Erwan Bouroullec, der på globalt plan arbejder ved hjælp af avanceret teknologi til at udvikle massefremstillede produkter.
Morrison er kendt for sin “Super Normal” designtilgang og han hævder:
– Form er uden betydning foruden alle øvrige spørgsmål. Super Normal har eksisteret siden første lerkrukke blev opfundet, men ingen gav den et navn. De mest succesfulde objekter er dem, som udfører det bedste til formålet, det er hverken fordi, de ser smukke eller værdifulde ud, men fordi de har den afgørende kodeks, at være gode til det de er designet for – lad det være en god proptrækker, en god stol eller et par gode sko.
En passion for dansk design
I Danmark er Jasper Morrison ikke kun kendt for hans Super Normale designs, han er også kendt for sin store passion for dansk design. I 2011 arrangerede han en udstilling på Design Museum Danmark og navngav den: “Danish Design - I like it”
Super Normal var en vandreudstilling, der åbnede på Axis Gallery i Tokyo 2006 og senere gentoges i London og Milano. Super Normal var en reaktion på den moderne design verden, en betydelig kilde til forurening, præget af overflødige produkter uden reel betydning, men blot jagten efter opmærksomhed. I samarbejde med den japanske industrielle designer, Naoto Fukasawa, valgte Morrison cirka 200 hverdagsgenstande i søgen efter det “Super Normale Design”, med det formål at identificere og gøre opmærksom på værdien af godt og anvendeligt design i forbindelse med bogen “Super Normal. Sensations of the Ordinary”, udgivet af Lars Müller Publishers.
Den danske arkitekt og far til Kaare Klint, PV Jensen-Klint, sagde en gang:
”For alle Tiders Fremskridt er det et Karaktermærke, at Menneskene i deres Optagethed af det Ny glemmer Noget af det Gamle, af tidligere Slægters Erfaringer, og efter at være naaet frem, maa tilbage at hente det Glemte.”
Ser man hen over din linje af møbeldesigns finder man klare referencer til danske møbler. For eksempel har Trattoria stolen, designet for Magis i 2009, klare referencer til Børge Mogensens Folkestol. Træstolen Bac Armchair, designet for Cappellini, kan opfattes som en pendant til Hans J. Wegners armstole.
Hvorfor finder du dansk design interessant?
– Da jeg blev spurgt om at arrangere udstillingen ved Design Museum Danmark var min viden om dansk design begrænset. Selv herefter var min viden begrænset, fordi jeg var nødt til at vælge objekter fra Museets egen samling. Siden da har jeg lært meget og opdagede særligt mere om Børge Mogensen – der klart er en af de store mestre i dansk design og en af de mindst anerkendte.
– Jeg bliver mere og mere imponeret over dansk design. Der er så meget at beundre, at det er svært at vide hvor man skal starte. Et af de mest imponerende aspekter ved danske design er evnen til at skabe en smuk hjemlig atmosfære, hvor man føler både fred og inspireret til at leve på en bedre måde. Jeg tror ikke, nogen anden nation har opnået sådan et sofistikeret niveau i at designe møbler til hverdagen.
Hvordan anvender du fortidens erfaringer i dine egne kreative processer?
– Den kreative proces er meget uforudsigelig, men gennem årene har jeg lært at være klar over hvad, vores forfædre opnåede og ikke at ignorere det. Jeg får en enorm mængde af inspiration fra fortiden, og jeg kan godt lide tanken om at bygge videre på hvad der blev gjort før – for at fremme visse etablerede typologier snarere end at forsøge at skabe nye hele tiden. I forbindelse med min opbyggede viden om dansk design har jeg opdaget, at dette også var noget som optog de danske designere. Wegners Y-stol og Mogensens Folkestol var begge efterkommere af typologier, der har eksisteret i flere århundrede år. Jeg tror ikke, designere bør begrænse sig til udelukkende eksisterende møbeltyper, men de bør heller ikke ignorerer dem.
Nye materialer og produktionsteknikker
Efter 2. Verdenskrig så de danske møbelarkitekter et stort behov for enkle og billige møbler. Møbelarkitekter som Kaare Klint, Børge Mogensen og Hans J. Wegner var drevet af erfaringen fra tidligere møbelsnedkerarbejder, som fx Shakerne og kinesiske armstole. For 50 år siden var verden anderledes, langsommere kommunikation, sværere adgang til viden og et begrænset antal materialer og teknologiske muligheder. I dags verden er karakteriseret af hurtig kommunikation, hurtig adgang til viden plus en uendelig række af materialekompositter og avanceret produktionsteknikker.
Betragter man Jasper Morrisons række af designs vil man opleve klassiske materialer som træ og stål, men der er også “nye” materialer som plastik og kompositter og monoblok stole.
Hvordan navigerer du i en verden med så mange muligheder?
– Jeg observerer, tænker over mine observationer og oparbejder dem.
Hvordan ved du, om du har valgt det mest passende materiale til at løse dit designs funktion?
– Det kommer meget naturligt – det er en del af processen, når man begynder at tænke på et design foreslår materialerne sig selv.
Nogle virksomheder er mere innovative i forbindelse med anvendelsen af nye materialer og teknikker end andre. Kan du give et eksempel på en af dine stole som har været en særlig læring inden for nye materialer og teknikker?
– Et tidligt eksempel var Air Chair, som blev lanceret af Magis i 2000. Ved produktion af stolen anvendes gasinjektion. Dette projekt var en hel uddannelse!
Jasper Morrison har sin første nogensinde retrospektive udstilling på Grand-Hornu i Belgien maj 2015. På samme tidspunkt udkommer hans nye bog: A Book of Things, udgivet af Lars Müller Publishers.
Blå bog
Jasper Morrison blev født i 1959 og uddannet som designer på the Kingston Polytechnic Design School og the Royal College of art i London. Han færdiggjorde sine studier i 1985 og året efter åbnede han sit første studie i London og senere også i Paris. Gennem årene har han arbejdet for nogle af de førende designfirmaer som Cappellini, Established & Sons, Kettal, Magis og Vitra. Morrisons liste over design er vidtrækkende, fra service og køkkenudstyr til møbler, sanitetsartikler, belysning og elektronisk udstyr.
Hal Armchair af Jasper Morrison for Vitra 2014
Foto: Miro Zagnoli
Super Normal exhibition, Axis Gallery, Tokyo, 2006
Foto: Studio Morrison
Palma Cast Iron Kitchenware af Jasper Morrison for Oigen i 2013
Foto: Japan Creative photo by Nacása & Partners
December Chair af Jasper Morrison for Nikari 2012
Foto: Chikako Harada
Trattoria af Jasper Morrison for Magis 2000
Foto: Jasper Morrison Studio
Air Chair af Jasper Morrison for Magis 1999
Foto: Walter Gumiero