
Stemning fra Formland. Foto af MCH/Tony Brøchner
Formland tager pulsen på fremtidens bolig og design
I augusts bløde sommerlys samles interiør- og livsstilsbranchen til Formland Autumn, der byder på tre dage fyldt med inspiration, networking og faglige indsigter.
Når Formland Autumn åbner dørene i MCH Messecenter Herning den 17.-19. august, er det med et program, der kombinerer mere end 400 brands med viden om fremtidens materialer, forretningsmodeller og designretninger.
Louise Byg Kongsholm, administrerende direktør, pej gruppen
Årets nyhed er Design Hub Denmark – et kurateret område, hvor førende interiør- og livsstilsproducenter samles for at præsentere kollektioner og materialenyheder i en faglig kontekst. Her kan arkitekter, indretningskonsulenter, indkøbere og producenter mødes og drøfte nye tendenser, og det er værdsat i branchen.
- Det fysiske møde har en værdi, der ikke kan genskabes digitalt. Her mærker man pulsen, får genset tidligere kontakter, finder nye samarbejder og får et samlet billede af, hvor branchen er på vej hen. Det er især vigtigt i en branche, hvor både æstetik og forretningssans er centrale drivkræfter, fortæller Louise Byg Kongsholm, administrerende direktør, pej gruppen i en pressemeddelelse.
Hun lægger vægt på, at Formlands succes kommer sig af, at messen konstant udvikler sig og tager nye formater ind.
- Attraktivitet kommer, når fagligt indhold og oplevelse går hånd i hånd, og når det føles relevant, aktuelt og til at gå til, siger Louise Byg Kongsholm.
Trends, forbrugeradfærd og fremtidsscenarier
Foredragsprogrammet står stærkt i år både i forhold til bredde og faglighed, mener Louise Byg Kongsholm, der også selv medvirker i fagprogrammet.
Programmet byder på talere, der sætter retning for branchen – bl.a. livsstilsekspert Julia Lahme, indretningsarkitekt Kristine Virén, kreativ strateg Jill Hawkins, fremtidsforsker Anne Skare Nielsen, trendeksperter Stefan Nilsson, Mads Arlien-Søborg samt Anette Eckmann.

Oplevelser og konceptudvikling
Trendzonen Nuova Nostalgia er udviklet af Studie FlyHelsted og fungerer som et levende værksted, der kan inspirere til konceptudvikling i både detail og hospitality.
Greenhouse-området, der sker i samarbejde med GASA GROUP, samler planter og interiør i fem kuraterede temaer, hvor bæredygtig materialeanvendelse og sansebaseret formidling er centrale parametre.
Desuden er tre taktile installationer, Colour Totems af Sarah Gottlieb, placeret strategisk i messehallerne for at demonstrere samspillet mellem farve, overflade og form.
I Circular Formland Days fremviser udvalgte brands cirkulære løsninger og forretningsmodeller, der kombinerer æstetik, funktionalitet og ressourceoptimering. Området fokuserer på, hvordan designprocesser kan integrere genanvendelse, modulopbygning og længere produktlevetid uden at gå på kompromis med æstetikken.
Læs mere om møbeldesign og materialevalg