Portræt af møbelsnedker Gert Kjeldtoft: Hjerteblod og værkførerdesign
Enkelt, rent design forvandlet til funktionelle møbler. Gert Kjeldtofts navn klinger bekendt og vellidt i branchen, og vejen dertil blev ikke udstukket af gennemtænkte brandingstrategier. Mere af en basal kærlighed til faget, lysten til udfordringer og god dialog. Og én ambition går fortsat igennem alt.
Ét begreb går især igen, når man taler med snedkermester Gert Kjeldtoft om hans mangeårige virke i faget. Det ligger langt fra bevidste markedsføringsstrategier, serieproduktion og brancheklichéer. Men det ligger til gengæld hans hjerte nær og indkredser ret præcist, hvad det hele stræber efter i hans værksted:
-Jeg kaster nogle gange rundt med et måske lidt gammeldags udtryk. Nemlig værkførerdesign. Vi skal skabe møbler og inventar af en kvalitet, som værkførerne lavede det. Der skal være en holdbar idé, og det skal udføres ordentligt.
For Gert Kjeldtoft er der ingen negative medbetydninger forbundet med ordet værkførerdesign. Tværtimod. Det hylder gamle dyder, men ikke på tilbageskuende betingelser. Det er en usnobbet tilgang med højt til loftet, simpelthen fordi stolen, bordet, reolen, bænken eller børnemøblet skal være udført til perfektion ned i mindste detalje hver gang. Fordi form og funktionalitet skal følges ubesværet ad, og design bare skal fungere. Enkelt, rent og fleksibelt. Værkførerdesign i moderne, risikovillige klæder.
Læs også:
Portræt af Hans Thyge: Designdirigenten
Fascineret fra barnsben
Fascinationen af design og godt håndværk har været der fra barnsben. I mere end 25 år har han sammen med svende og lærlinge arbejdet professionelt på at forvandle ambitiøst design til funktionelle og visuelt markante møbler og inventar. Til ideelt set nye klassikere, der skal kunne holde i generationer både hvad angår æstetik, funktion og holdbarhed. Og det er en tilgang, der har givet travlhed i butikken.
Også denne formiddag er der fuld aktivitet i værkstedet. Det grænser op til showroomet, hvor vi med behørig Corona-afstand og hver sin kop kaffe har sat os til rette omkring det store runde bord, som snedkermesteren selv står bag. Undertegnede tager plads i en Wegner-stol årgang 1950, og til sammen giver de to møbler anledning til at illustrere Gert Kjeldtofts på en gang jordbundne, pragmatiske og højtstræbende indstilling:
-Det er en god stol, hvor man kan få røven tilbage i sædet. Og det bord, vi sidder ved her, det vil jeg kalde værkførerdesign. Det kan holde til noget, det er meget stabilt og kan fremstilles efter kundernes ønsker til dimensioner, materialer, ben osv., og så har det en fleksibel funktionalitet. Ren serieproduktion siger mig ikke så meget.
Sig JA til en udfordring
Hvis man spørger til de centrale nøgleord for hans fortsatte glæde ved arbejdet, sporer man en tilsvarende både jordbundet og ambitiøs tilgang til møbelsnedkerfaget:
-Jeg har altid villet det her. Jeg er drevet af kærligheden til håndværket, og jeg kan godt lide glade kunder. Jeg elsker at snakke med folk, den direkte dialog, rådgivningen, hele udviklingsprocessen. Det er også meget sjovere at være i direkte dialog med en arkitekt eller designer i værkstedet end bare at få udleveret en tegning. Så lægger man hjerte og sjæl i at få det færdige produkt helt perfekt. Vi har selvfølgelig også mere kedelige opgaver. Men jeg kan ikke sig nej til en udfordring, især når der er lidt galskab og risiko i idéen og opgaven, der skal løses, siger Gert Kjeldtoft og pointerer:
-Jeg interesserer mig for ikke at lave det samme hver dag. For at blive udfordret hver gang, at der aldrig går rutine i den. Det afgørende er ikke designerens navn eller prestigen i et projekt. Det er udfordringen i selve opgaven, der er interessant. Det kan godt give søvnløse nætter, men det lykkes, og så får man også det bedste stykke arbejde. På den måde har det altid været lystbetonet for mig, og jeg brænder stadig lige så meget for det, som da jeg begyndte. Måske endda mere.
Bevægelig bænk Repetition, designet af Sørig Studio & Værkførerdesign af Kjeldtoft
I tættere dialog med arkitekten
Gert Kjeldtofts møbelsnedkeri er i løbende udvikling. Det har ikke været nævneværdigt ramt af Corona-krisen, bl.a. fordi værkstedet fortsat også har mange private kunder, der har fået lyst til at sætte gang i projekter. Selv mener han, at han i dag har noget af et A-hold med et selvkørende team, der tæller møbelsnedker Tim Gnepper, møbel- og maskinsnedker og arkitekt Tihamer Szalay og møbelsnedkerlærling Konstantin Lorenzen.
Hans kundekreds er fortrinsvis skabt via mund-til-mund-metoden, og ryet har bredt sig som ringe i vandet. Men i modsætning til tidligere indtager han nu om dage en langt mere udadvendt rolle i forhold til de professionelle kunder:
-I dag går jeg mere målrettet efter samarbejder med arkitekter og de rette bygherrer til f.eks. en samlet opgave. Jeg tager bl.a. helt konkret ud på tegnestuerne, taler med arkitekterne og viser mig frem. Jeg vil gerne give noget ekstra og har endda lavet et gavekort, der dækker to timers gratis rådgivning til arkitekterne. I to år har jeg været med i et udadvendt samarbejde, ”Arkitekturkoncept”, hvor vi dækker et bredt udsnit af fagkompetencer, sammen med Velux, Vola, Fredsted Floors, Louis Poulsen, Zurface og Kvadrat.
-Jeg er jo ikke sælger. Det her er mere drevet af hjerteblod. Men jeg skaber netværk på den måde og sælger min viden og håndværk, og det skal jeg selvfølgelig også have betaling for på et tidspunkt, siger Gert Kjeldtoft med et smil.
Heksereoler, harmonikabænke og byrådsborde
I værkstedet er udarbejdelsen af en prototype af en stol for arkitekt Claus Bonderup i fuld gang inkl. produktmodning, forstærkelse af holdbarhed og løbende dialog. Og i showroomet står en række af de møbeludfordringer, som Gert Kjeldtoft er stolt over at have løst, udstillet.
Hvert af møblerne fortæller sin egen historie. Det gælder bl.a. den voluminøse og højryggede sofa OFF designet af Isabel Ahm til Snedkernes Efterårsudstilling og siden solgt til BLOXHUB. Det gælder KOTO bord- og bænkserie designet af Værkførerdesign by Kjeldtoft – og Gable Table, designet af Christian Flindt, med en indvendig underdel bestående af sprøjtestøbt fiberbeton, mens ydersiden er beklædt med en ultratynd flade i asketræ.
Og det gælder den ikoniske og bevægelige bænk Repetition med fleksible led designet af Sørig Studio & Værkførerdesign by Kjeldtoft, der som en trækharmonika kan foldes, drejes, forkortes og forlænges efter behov. For ikke at nævne ikke den helt nye og eventyrlige Heksereol. En Harry Potter-agtig rustik reol inkl. kæder i bøgerne, tegnet af Moesgaard Museums arkitekter og netop færdiggjort til det nye Heksemuseum i Ribe.
-Jeg er jo opvokset i den skandinaviske designtradition, og vores møbler og inventar søger at finde en holdbar idé og skabe et rent, arketypisk udtryk. Og så gør det bestemt ikke noget, hvis der er en stor eller skør udfordring i opgaven. Det tværfaglige kan skabe nye synteser, og jeg synes da, det er en skam, at f.eks. Arkitektskolen har sparet besøg hos bl.a. snedkere væk. Den direkte dialog kan give noget ekstra inspiration og viden om materialer og deres egenskaber.
Legesygt og grundseriøst
Referencerne er talrige, så her blot endnu to eksempler på markante arkitektopgaver, der har været med til at løfte Gert Kjeldtofts møbelsnedkeri op i en højere liga: Vejle byrådsbord for E+N og 25 skranker til Gentofte Hospital, som er skabt i samarbejde med Hospitalets egen arkitekt. Og endelig står værkstedet bag flere af møblerne til DR-serien ”Danmarks næste klassiker”, herunder den samlede vinder, tegnet af designer Rikke Frost: Børnemøblet Bukki inspireret af barndommens gymnastikredskaber.
Og der er netop noget legesygt over Gert Kjeldtofts møbelsnedkeri. En glæde ved det eksperimenterende, legende, udfordrende og kreative, som bl.a. dyrkes med udvikling af nye møbeltyper til ”det årlige kick”, som er Snedkernes Efterårsudstilling. Gert Kjeldtoft står også løbende for udvikling af prototyper både til nye designtalenter og etablerede producenter såsom Fredericia Furniture.
Bygger videre på arven
Når det kommer til fremtidsperspektiverne for Gert Kjeldtofts møbelsnedkeri, så er ambitionen at videreudvikle det spor, der foreløbig har bragt ham frem til en god position i faget. Det handler fortsat om hjerteblod og værkførerdesign, og det ændrer lysten til nye typer udfordringer ikke ved:
-Jeg har ikke behov for at genopfinde mig selv hver gang og har opgaver nok. Men jeg er mere opsøgende i dag, og nu kommer arkitekter og designere også til os, fordi vi måske efterhånden har fået et navn. Jeg vil jo rigtig gerne de her mere specielle arkitekt- og designeropgaver, der kræver omtanke at forløse, siger Gert Kjeldtoft, og afrunder:
-Vi har ingen forkromet brandingstrategi, selv om vi da har fået lavet en hjemmeside, der har vist sig at virke effektivt, og fået inddelt opgaverne i a, b og c-kategorier som et arbejdsredskab. Men ellers bygger vi grundlæggende videre på vores egen arv. Hvis der er et brand, så er det mig selv. Min person. Mit DNA er lysten til faget, udfordringen, de glade kunder. Der har da været år uden ret mange penge undervejs. Men jeg har villet det. Og jeg har gjort det, jeg havde lyst til.