Den svenske designduo, Front Design, foran udstillingen i velkomstområdet under Stockholm Furniture Fair, som nu kan opleves på design- og kunstmuseet, Vandalorum i Stockholm. Foto: Christopher Hunt
Front Design: Design skal udforskes, diskuteres og kvalitetstestes
Svenske Sofia Lagerkvist og Anna Lindgren udgør designduoen Front Design, som efter 20 års tæt samarbejde nyder hypen omkring deres arbejde – fra designpriser i ind- og udland, rollen som æresgæster på Stockholm Furniture Fair og det internationale samarbejde med de største designbrands.
Selv om hypen omkring den svenske designduo, Front Design, topper i disse år, kunne det ikke falde de to grundlæggere ind at flytte til et større designstudie – eller ansætte flere medarbejdere. De er godt tilfredse med deres lille designstudie i et industrikvarter i udkanten af centrale Stockholm – og med deres egne ord ganske utjekket placeret under en motorvejsbro og tæt på metroen. Her har de haft lokation de sidste to år, og det er her, at deres kreative samarbejde løbende drives til nye højder.
– Vores working studio er et tidligere trykkeri, hvor vi de sidste to år har haft vores base. Vi kan godt lide den lokation, hvor vi kan gå til fods på arbejde, og som både er central og lidt off. Det er rart med den frihed her lidt uden for centrum, hvor vi kan bygge vores projekter, siger Sofia Lagerkvist og fortsætter:
– Førhen rejste vi meget, men i dag har vi heldigvis fået mere ro på i form af flere onlinemøder. Når vi arbejder med ideer, sender vi input til hinanden i løbet af dagen. Vi er i vores studio hver dag og elsker at arbejde sammen – faktisk er det ikke så sjovt at arbejde hjemme.
De to samarbejdspartnere og veninder, Sofia Lagerkvist og Anna Lindgren, begyndte deres samarbejde tilbage i 2003, hvor de mødte hinanden, mens de begge uddannede sig til industrielle designere fra Konstfack, universitetet i Stockholm. Bagkataloget er langt efter 20 års virke, hvor Sofia Lagerkvist og Anna Lindgren konstant er på udkig efter nye udtryksmåder. De er med deres egne ord som et gammelt ægtepar – eller rettere to gode venner.
– Vores private og professionelle liv er viklet ind i hinanden – vi ses privat med vores familier sideløbende med vores tætte samarbejde på forskellige projekter for klienter. Vi er meget tætte, og selv vi har et stort studie, er vi kun Anna, jeg selv og Annika, som er designer og produktmanager, siger Sofia Lagerkvist, der sammen med Anna Lindgren netop har modtaget årets Bruno Mathsson Prize 2023, som er den største og mest prestigefyldte møbeldesignpris i Norden.
Front Design finder inspiration i hinanden og deres venskab samt i børns oplevelser af naturen. Deres seneste projekt er Pebble Rubble for Moroso. Foto: PR
Priserne vælter ind
De har også dette forår modtaget design-awarden Elle Deco International Design Award 2023, og den succesfulde designduos nyeste projekt kan indtil den 5. november – i anledning af en prisuddeling den 3. juni på design- og kunstmuseet – opleves på Vandalorum i Stockholm. Det er deres udstilling til velkomstområdet under Stockholm Furniture Fair, som bliver vist. I deres store bagkatalog finder man alt fra tæpper, vaser, lamper, bænke, stole, figurer, sofaer, armatur og bruser, spejle, keramikfad m.m.
Hvordan føles det at have modtaget Elle Deco International Design Award 2023, Bruno Mathsson Prize 2023 og Wallpaper Design Awards 2023?
– Det føles fantastisk. Det er dog på to forskellige måder – Elle Deco-prisen er en meget international designpris, hvor journalister inden for designbranchen i hele verden stemte på de forskellige nominerede design og projekter. Vi blev hyldet med en stor fest i Milano, så det føltes meget international, forklarer Anna Lindgren og fortsætter:
– Mathsson-prisen er vi meget beæret over set i en svensk kontekst, da det er en pris med en lang historie – og prisbelønninger for svensk og norsk design. Da vi har base i Skandinavien, men helt fra start primært har arbejdet med internationale kunder og projekter, er det en stor ære.
Front Design har altid været mere interesserede i, hvad der skete designmæssigt i udlandet. De har f.eks. udforsket, hvad der skete i Holland, og hvad der kunne ses på gallerier i New York og Paris.
– Det glæder os derfor at se, hvordan svensk design kommet mere ud i verden og får sin anerkendelse. Dengang vi startede, var skandinavisk design primært fokuseret minimalisme, håndværk og brug af træ som materiale, men det er meget bredere i dag, siger Sofia Lagerkvist og understreger, at de gerne vil udforske design i et bredere approach – også rent menneskeligt.
Læs også:
Portræt af designer Sebastian HerknerDet nye tekstil Arda for Kvadrat er inspireret af former, strukturer, overflader og farver fundet i den vilde natur. Front Design har skabt tekstilets udseende via 3D-scanninger af f.eks. sten, klipper, bark og mos. Foto: PR
To tryllekunstnere
Hypen omkring Front Design hjemme i Skandinavien kunne bl.a. også ses ved dette års Stockholm Furniture Fair, hvor de var udnævnt som æresgæster. På samme måde kunne de kaste glans over de forskellige events i under møbelmessen i Milano, hvor de var aktuelle med deres lampe Serpentine Light og Carpet Forest Floors for hollandske Moooi, puffen Champignon Pouf og stolen Spring Chair for franske La Manufacture Paris.
– Det bliver talt meget om – og er meget hype omkring – mange af vores projekter. Vores aktuelle projekter med fokus på naturen er startet op lang tid før corona. Vi arbejdede videre med de projekter under coronalockdown, og det har nok også gjort sig gældende for mange andre projekter, som blev vist i Milano, siger Anna Lindgren, som påpeger, at Front Design fandt det lidt pudsigt, at de til messen i Stockholm også blev bedt om at vise nogle af deres gamle projekter.
– Det var specielt at se tilbage og se den røde tråd i sine projekter, som er en søgen mod nye horisonter, fortæller Sofia Lagerkvist, som oplevede en stor og positiv energiudveksling i designugen i Milano, hvor man forsøger at skubbe hinanden videre i forskellige samarbejder.
Hvem og hvad er Front Design med jeres egne ord?
– Vi er to venner, der kan lide at udforske og diskutere, hvad design kan være på forskellige måder. Vi udvider løbende vores forståelse af design ved at række ud til andre i et bredere samarbejde – og lader os inspirere af alt fra arkæologer til tryllekunstnere. Vi er i en konstant konversation og dialog med omgivelserne, da det er sjovere at samarbejde med andre, diskutere og videreudvikle ideer, forklarer Anna Lindgren og fortsætter:
– Vi har ikke en speciel stil, men vores tilgang er, at vi ofte starter et sted, men ikke ved, hvor vi bliver ført hen. Det kan være et tema eller studie, vi har læst om, hvor vi intuitivt bearbejder forskellige data. Hvis vi f.eks. skal design en lampe til et bibliotek, læser vi læser alt op omkring belysning i biblioteker. Vi udforsker alle parametre inden for et bestemt projekt, når vi arbejder.
Møbler i stenlook
Det seneste projekt, som Front Design har vakt international bevågenhed ovre, er den polstrede møbelserie, Pebble Rubble, som er designet for den italienske møbelproducent Moroso. Serien består af en sofa, en lænestol og nogle puffer, der har det tilfælles, at de ligner strandsten – både med deres organiske design og i farvepaletten. Når man kender til Front Designs tidligere designprojekter, er det ikke den store overraskelse, at de igen har taget udgangspunkt i naturens sanselighed. Pebble Rubble indgik i Front Designs indretning af velkomstområdet under Stockholm Furniture Fair.
– Det er syv år siden, at vi begyndte med projektet med det vævede tekstil, Design by Nature for Moroso, som er baseret på en undersøgelse af, hvordan naturen påvirker menneskets helbred positiv. Vi har i udviklingen af både Design by Nature og Pebble Rubble været på en rejse, hvor vi har beskæftiget os med teksturer, farver og kvaliteter samt atmosfære i naturen. Det førte til et samarbejde med tekstilproducenten Kvadrat, som udviklede tekstilet Arda til os, siger Sofia Lagerkvist om tekstilet, der er skabt som en efterligning af naturen – fra bark til sten, mos og sand samt væltede træer.
Tekstilet Design ny Nature og møbelserien Design ny Nature Collection er skabt som kopier af 3D-scannede klipper og sten. Inspirationen har Front Design fra barndommens besøg i skoven, hvor man kunne få en sten til at ligne en sofa ved at lægge mos på den. Foto: Alessandro Paderni
Det skovbundslignende tekstil, Design by Nature, er brugt til at betrække den polstrede sofa, Wildernes Sofa til Design By Nature Collection. Naturen hives også ind i skulpturer fra Front Designs hånd, så de ligner et stykke natur, som er taget ind fra skoven. Farvepaletten er lavet ud fra forskellige teksturer i naturen, ligesom formgivningen er skabt ud fra 3D-scanninger. Front Design var de første i designbranchen til at inkorporere 3D-print i deres projekter tilbage i 2005.
– Vi vil gerne bygge bro mellem forskellige typer forskning og ny teknologi i vores designprojekter og skabe noget nyt i samarbejde med andre, som ingen andre ville have tænkt på. At få en sofa til at ligne et modulært system af sten er drevet ud fra den samme nysgerrighed, som forskere fordyber sig med. Vi får ideerne ud og implementerer deres og vores viden i konkrete design, siger Sofia Lagerkvist og suppleres af Anna Lindgren:
– Skal vi pege på et af fremtidens tendenser, er det Artificial Intelligence, som er et tema på højde med bæredygtighed. Vi spørger altid os selv om et givent objekts værdi, når vi kontinuerligt søger nye veje og skaber uventet design. For godt design er noget, som man er følelsesmæssigt knyttet til – et objekt, som man kan relatere til – uanset om man elsker eller hader det. Det er et objekt, som både er funktionelt bæredygtigt, og som man har lyst til at beholde.