Tæpper i Venus Power-kollektionen er alle knyttet af ca. 125.000 knuder og er fremstillet af uld fra Himalaya, der er vasket i renset regnvand.
Patricia Urquiola spænder vidt og ligger fortsat i superligaen
Patricia Urquiola hviler ikke på laurbærrene, men udvikler kontinuerligt nyt design – både i eget regi og for andre. Alene i år har hun i forbindelse med møbelmessen i Milano lanceret 15 meget forskellige design – fra en lysestage og en badeværelsesvask til gulvtæpper og lænestol samt vægudsmykning – som beviser, at hun spænder vidt og fortsat ligger i superligaen.
Patricia Urquiola. Portrætfoto: Roger Decker
Den spanske designer og arkitekt, Patricia Urquiola, behøver næppe den store introduktion, hvis man interesserer sig for, hvad der rører sig inden for design og arkitektur. Når verdens mest berømte designer inviteres ind til diverse samarbejder, kan man næsten med sikkerhed regne med, a Patricia Urquiolas navn er i blandt. Kaster man et blik på hendes aktuelle bidrag til f.eks. møbelmessen i Milano i 2021, strækker hun sig over så mange kategorier og forskellige typer design, at hun set ude fra virker som en fisk i vandet, der bliver ved med at boltre sig på den internationale designscene i sin helt egen liga – nemlig på øverste hylde. Hendes CV kan få de fleste til at tabe pusten, ligesom hendes design findes på MoMa i New York, Musée des Art Decoratifs i Paris, Vitra Museet i Basel og Victoria & Albert Museum i London.
Patricia Urquiola er – ud over være en af verdens mest berømte og anerkendte design- og arkitektuddannede firstmovere – også underviser på forskellige universiteter, speaker i globale designtalks og indgår i designsamarbejder med andre. Hun deler gerne sine professionelle erfaringer og personlige visioner i forhold til kreative proces, ligesom hun desuden er kendt for sine mange arkitektur- og indretningsprojekter af luksushoteller, showrooms og installationer samt møbel-, interiør- og lampedesign. Tjekker man hendes Instagramprofil ud, kan man se, at hun i øjeblikket også arbejder med kunstobjekter af porcelæn, som kan opleves på udstillingen, Hybrida i Napoli hos Edit Napoli, indtil den 12. november 2021.
Fra hoteller til armaturer
Patricia Urquiolas har som arkitekt stået for f.eks. The Jewellery Museum i Vencenza, Mandarin Oriental Hotel i Barcelona og Das Stue Hotel i Berlin samt spaen i Four Seasons Hotel i Milano, Room Mate Guilia Hotel i Milano og Il Sereno Hotel i Como. Hun har desuden lavet butiksindretninger for bl.a. BMW, Cassina, Missoni, H&M, Panarai og Moroso. Ellers er det brands som f.eks. Alessi, Kartell, Louis Vuitton, Boffi og Axor-Hansgrohe, som hun har designet for.
Blandt hendes nyeste designprojekter ses f.eks. en lyselilla lysestage af perforeret metal for den italienske metalproducent, Mingardo, en elegant badeværelsesvask for Agape og tæppedesign for cc-tapis, der er kendt for håndknyttede tæpper af uld fra Himalaya.
Når hun indgår designsamarbejder, skal der gerne være en dybereliggende mening med projektet. Det er der f.eks. ved lysestagen for Mingardo, hvor overskuddet fra salget går til at støtte nonprofitorganisationen, Mario Negri Pharmacological Research Institute IRCCS, der er aktiv inden for biomedicin og forskning i bl.a. kræftsygdomme. Mingardo bad f.eks. ud over Patricia Urquiola også ti andre toneangivende designere, herunder Marcel Wanders Studio og Jaime Hayon, om at designe en lysestage, som blev solgt på en velgørenhedsauktion hos Christie’s under konceptet A Flame for Research.
– Min lysestage af metal for Mingardo hedder Hope, og hovedrollen spilles af materialet, overfladen og spillet med lyset. Hope er skabt til at værne om en kraftfuld og positiv flamme, der brænder for kampen mod kræft. Den er helt enkel, mulig at skille ad og fremstillet af pulverlakeret metal i en lilla farve, forklarer Patricia Urquiola og fortsætter:
– Den er opbygget som en cylindrisk base, dekoreret med et bånd, som understøtter det specialfremstillede stearinlys, hvis lys filtreres af et perforeret panel, der formerer flammen og farver omgivelserne i lilla nuancer.
Læs også:
Portræt af Konstantin Grcic: At planlægge er at designe
Håndknyttede uldtæpper fra Nepal
Blandt nyhederne fra den mildest talt meget produktive spanske designer har Patricia Urquiola i forbindelse med møbelmessen i Milano i år også designede følgende: Loungemøblerne In/Casa og kontormøblerne Lunat for Kartell, væg-til-væg-tæpper for Bolon, kollektion af otte borde ved navn Architexture for Budri, spisebordstol for Etel Colori, armaturer for Agape, serveringsvogn, rumdeler, barbord og sofaborde for Raiz and Cascas, sofa og puffer for Moroso, kubistiske sofaborde af glas med opbevaringsmulighed for Glas Italia, marmorborde for Salvatori Home, sofa, spisebord og solseng for Cassina.
Nuez Lounge Chair with Bio designede hun dog i 2020, men kollektionen blev først præsenteret på messen i Milano i år. Det er en kollektion af loungemøbler for Andreu World – fremstillet af det nye genanvendelige og 100% bæredygtige materiale af thermopolymer – bestående af stol, ænestol, skammel og bord. Thermopolymer er udvundet af mikroorganismer og kan nedbrydes i naturen – det har samme CO2-aftryk som træ.
Designet på den formstøbte, Nuez Lounge Chair with Bio, er kendetegnet af et varmt udtryk i form af farvevalgt, ligesom materialet til polstringen er det såkaldte Bio-materiale, som fremstillet bæredygtigt. Stellet af træ er fremstillet af FSC-certificeret træ. Den vandt i øvrigt en ’Best of Neocon Gold and Sustainability Award’ i 2021. Betrækket er fremstillet af recyclet PET fra vandflasker og andet plastikemballage. Det kaldes Circular One Pure Eco.
Det mest opsigtsvækkende er vægtæpperne af uld, Venus Power, som hun har designet for den italienske tæppeproducent cc-tapis. Venus Power blev præsenteret i cc-tapis’ nye showroom i Milano og er Patricia Urquiolas sjette kollektion for dem. Titlen på den multisensoriske udstilling i cc-tapis’ showroom var ”We all come from Venus”. Tæppefirmet kommer fra oprindeligt fra Frankrig, designer tæpperne i Milano og får dem produceret i Nepal. De er håndknyttet af uld fra Himalaya af tibetanske kunsthåndværkere.
– Venus Power er en kollektion, som bærer et frit, stærkt og glædeligt budskab med sig, der inviterer os til at overveje de dimensioner af femininitet, der er iboende i os alle, forklarer Patricia Urquiola om sit design.
Kort sagt er Patricia Urquiola er kendt for at være en sprudlende energiudladning af ideer. Hun er særlig stærk inden for mønstre og er meget inspireret af naturen:
– Jeg tror på, at naturen i høj grad kan påvirke måde, vi designer på. Det er vigtigt, at vi forstår, at vi er en del af naturen, og den er en del af os. Derfor skal overgangen mellem inde og ude også være flydende – det skal være helt fundamentalt. Når jeg designer til et sted, inddrager jeg stedets geografi – fra sten, klipper og træ, siger Patricia Urquiola for hvem skønhed er noget, som fuldstændig afvæbner en.
For hende handler skønhed om, at beskueren helt og aldeles må overgive sig. Kan man ikke det 100%, er det kun den halve skønhed, udtaler hun.
Patricia Urquiola har naturligvis også samarbejdet med danske designvirksomheder som f.eks. tekstilvirksomheden Kvadrat, hvor hun i samarbejde med Giulio Ridolfo skabte en opsigtsvækkende installation for Kvadrat og BMW, som blev vist på møbelmessen i Milano i 2010. Tekstilet Reflect, som er lavet af recycled polyester, blev udviklet til offentlige steder, hvor slidstærk kvalitet var efterspurgt.
Georg Jensen designede hun kollektionen i rustfrit stål med håndtag af PVD-coatet rosaguld, Urkiola i 2016, som består af f.eks. en kande, skåle, bakker og lysetager. Det moderne udtryk fra Patricia Urquiolas hånd er med til at føre den gamle, danske guldsmedeforretning op til nutiden.
Om Patricia Urquiola
Født i 1961 i Oviedo i Spanien.
Uddannet inden for arkitektur og design på Det Polytekniske Universitet i Madrid i 1989. Hendes mentor var den berømte italienske lampearkitekt, Achille Castiglioni.
Gift med Alberto Zontone og bor i Milano, hvor hendes designstudie også ligger.
Åbnede eget designstudie i 2001 og arbejdede inden da under lampedesignerne Achille Castiglioni og Eugenio Bettinelli samt var produktansvarlig for møbelfirmaet De Padovas kollektioner.
Hun har også været leder af designgruppen Lissoni Associati, og sammen med Martino Berghinz fra Lissoni Associati indgik hun indtil 2008 et samarbejde.
Hovedfokus er industrielt produktdesign, arkitektur, grafiske løsninger og strategisk rådgivning.
Hendes meget æstetiske tilgang til design går ud på at skabe moderne former, der forener materialer og mønstre via håndværksteknikker.
Hun har fået adskillelige awards for sit utrættelige arbejde med design og underviser på ledende universiteter rundt omkring i verden.
Hun er kåret som Årets Designer flere gange og har været ambassadør for Milan Expo.
Hendes design er udstillet på museer og gallerier flere steder i verden.
Hendes seneste arkitekturprojekter er The Jewellery Museum i Vencenza, Mandarin Oriental Hotel i Barcelona, Das Stue Hotel i Berlin, spaen i Four Seasons Hotel i Milano, Room Mate Guilia Hotel i Milano og Il Sereno Hotel i Como.
Hun har lavet butiksindretninger for bl.a. BMW, Cassina, Missoni, H&M, Panarai og Moroso.
Og på cv’et ses også stor internationale brands som Agape, Alessi, Axor-Hansgrohe, B&B Italia, Baccarat, Boffi, Budri, Cassina, De Padova, Driade, Ferragamo, Flos, Gan, Georg Jensen, Glas Italia, Haworth m.fl.