
After-serien fra Fritz Hansen fortolker dansk møbelarv
Michael Anastassiades står bag designet af Fritz Hansens nye serie spiseborde og stole, der med afsæt i klassisk dansk design og fine snedkerdetaljer forener skulpturel enkelthed med sanselig materialitet.
Med After introducerer Fritz Hansen en ny møbelserie skabt i tæt samarbejde med den London-baserede, cypriotiske designer og ingeniør Michael Anastassiades. Serien, som består af spiseborde og stole, balancerer mellem tradition og samtid – med klare referencer til danske designikoner som Kaare Klint og Poul Kjærholm, men set gennem Anastassiades’ skulpturelle og materialeorienterede blik.
Navnet After henviser til et kunstnerisk princip, hvor nye værker opstår med afsæt i tidligere tiders formsprog. Anastassiades griber denne tanke og introducerer et formsprog, hvor proportioner, detaljering og materialevalg fremstår både enkle og komplekse på samme tid.
- Jeg ønskede at tilføje endnu et lag af enkelhed – med fokus på tre niveauer: gulvet, sædet og armlænet, som også fungerer som ryglæn, forklarer Anastassiades, i en pressemeddelelse.

Stolens konstruktion
Stolens visuelle lethed dækker over et højt forarbejdningsniveau. Ryglænet hviler oven på kvadratiske ben og er konstrueret ved at laminere tynde lag af det samme træstykke, der presses i facon. Det giver et udtryk af massivt træ, men med en teknisk præcision, som dampbøjning ikke kunne levere. Detaljerne er forarbejdet – med små forskydninger i endetræet som en ærlig reference til håndværket bag.
- Designet er enkelt, men fremstillingen er ekstremt præcis, siger Anastassiades.
Sædet er formpresset finér monteret i en ramme og udstyret med en tynd læderhynde for ekstra komfort – med et stringent udtryk, der præger hele serien.
Designproces med plads til fordybelse
Samarbejdet med Fritz Hansen strakte sig over tre år og var præget af workshops, løbende prototyper og tæt dialog med både snedkere og den kreative ledelse. Det langsomme tempo blev en kvalitet i sig selv, fortæller Anastassiades.
- I stedet for at levere et færdigt design, blev jeg en del af fremstillingsprocessen. Det er en helt anden tilgang end hos mange andre brands, siger han.
Stolen blev udviklet i 1:1-modeller, og Anastassiades havde prototyperne stående i sit eget studie for at kunne afprøve og tilpasse funktion og komfort løbende.

Materialevalg: ask og ærlige overflader
Træsorten ask er valgt for sin slidstyrke, bæredygtighed og tydelige årestruktur. Serien fås i en næsten rå udgave behandlet med hårdvoksolie og en ’Burgundy lazur’, der refererer til mørkere træsorter og patineret metal – materialer, som Anastassiades også anvender i sine lamper.
Bordpladerne i Rosso Levanto-marmor tilfører serien en tyngde og skaber kontrast til stolens taktile lethed. Kombinationen af det rå og det forfinede understreger ambitionen om at forene materialitet med en nutidig æstetik.
Et møbel til nu – og til fremtiden
After-stolen er tænkt som et solitært møbel, der kan stå alene og definere et rum. Med stringens, fine detaljer og taktile overflader ønsker Anastassiades at skabe et objekt, der ikke alene skal ses – men bruges, mærkes og elskes over tid.
- Komfort er en del af skønheden, siger han: - Jo enklere designet er, jo vigtigere er det, at kroppen føler sig hjemme i det.