Portræt af Rikke Frost: Design skal give mening og gøre en forskel
Corona-krisen har orienteret Rikke Frost endnu mere mod det, der er vigtigt her i livet. Og derfor også hvilke opgaver, hun ønsker at arbejde med. Mød den aarhusianske designer til en samtale om designprocessen, om benspænd, legepladser og behovet for mere meningsfuldt, cirkulært design.
Ingen grund til at spille med fordækte kort. Nye restriktioner er tikket ind dagen før. Coronaen melder tungt om sin tilstedeværelse nok engang. Landet lukker ned igen, og pandemien har allerede for længst haft sine konsekvenser også hos Rikke Frost:
-Jeg tænker endnu mere på, at de designs, jeg sætter i søen, skal give mening. Der er alt for mange produkter i verden, og jeg ønsker ikke at bidrage til det allerede store materielle overforbrug.
Det lokale og det vigtige i livet
Et portræt ville normalt få de bedste vilkår med fysiske møder tilsat duften af savsmuld i troldmandens værksted. Det er bare ikke en reel mulighed nu, og kanalerne for kommunikation hedder derfor online og telefon. Men over distancen giver designer Rikke Frost tydeligt udtryk for, at tingene har flyttet sig under pandemien. Ikke kun i negativ forstand, men absolut også i konstruktiv retning:
-Corona har nok fået mig til at tænke mere over, hvad der er vigtigt her i livet og derfor også hvilke opgaver, jeg ønsker at arbejde med. Det har på en måde været positivt.
-Til gengæld er det en større udfordring at komme ud over rampen med et nyt design i disse tider, og der skal virkelig tænkes helt nye tanker omkring markedsføring. Jeg har oplevet, at flere af mine møder sagtens kan tages online, så vi sparer hinandens tid og passer på klimaet ved ikke at rejse unødigt. Jeg har også fokus på lokale samarbejder i endnu højere grad, fordi jeg tror på, at en samarbejdsform med et tæt produktudviklingsforløb skaber de bedste resultater.
Vi lytter og taler for lidt med hinanden
Rikke Frosts designs repræsenterer et formsprog i forlængelse af den nordiske strømning med rod i tidløs enkelhed og stringens, men prioriterer også plads til nye detaljer, farver og overraskende features højt. Et af de eksempler, hun er særlig stolt er, er den asymmetriske sofa Sideways, produceret af Carl Hansen & Søn. Fordi den ud over sine iboende æstetiske, funktionelle og sociale kvaliteter også taler ind i en større samfundsmæssig sammenhæng:
-Jeg synes, den tapper ind i en samfundsudfordring, som jeg gerne vil være med til at sætte fokus på. De fleste af os bruger meget tid på vores tablets, telefoner og lap tops, og vi lytter og taler alt for lidt med hinanden. Sofaens form leder de siddende til samtale og nærvær på en naturlig måde, hvor man vender ansigterne mod hinanden. Samtidig er den produceret af nogle af de bedste, og sammen med materialevalget gør det den til et langtidsholdbart design, der forholder sig til det bæredygtige aspekt inden for design.
Design med bevidste benspænd
I 2019 vandt Rikke Frost DR-serien Danmarks næste klassiker. Et program, der affødte bred opmærksomhed og som har haft afgørende betydning for det videre virke som designer:
-Det har gjort en stor forskel for mig personligt og professionelt, at jeg deltog. Jeg har fået mange flere nye spændende samarbejder. Her kunne jeg visuelt vise, hvordan jeg arbejder, og hvem jeg er, og det tror jeg har gjort det meget nemmere for virksomheder at tilvælge mig til fremtidige projekter. Jeg har fået en meget bedre fornemmelse for, hvad mine styrker er. Det har givet mig mere mod på at udforske og presse på for de løsninger, jeg tror på.
Design skal give mening
For Rikke Frost er det en gennemgående tilgang til designprocessen. Meningsfylde. At presse på for at fastholde nysgerrigheden og bevare motivationen. Og det afgørende spørgsmål at stille er Hvorfor? Når der er tale om en stillet opgave, researcher Rikke Frost grundigt på virksomhedens profil og linje, på opgavens præmisser, på materialemulighederne m.v. Og den proces fører frem til netop det nødvendige spørgsmål hvorfor: Hvorfor lave et nyt produkt, når der i forvejen er så rigeligt? Er der noget, jeg kan gøre bedre, anderledes? Kunne det også være en anden løsning? Kan vi grave et spadestik dybere? Og igen er svaret for enden af de spørgsmål:
-Design skal give mening. Jeg laver bevidst benspænd for mig selv. Gør mig umage og udfordrer. Det gælder i høj grad også, når jeg selv igangsætter et projekt, hvor man har større mulighed for at eksperimentere mere, end når der er restriktioner på forhånd, som der oftest er med bestilte opgaver.
-Derfor er jeg bl.a. også med i Danish Design Makers, hvor forskellige designere stilles over for en opgave ud fra det samme tema og siden udstiller. Det er en legeplads. En måde at fastholde legen og det eksperimenterende på. Hvor man kan tillade sig at gøre noget andet – og så måske efterfølgende tilrette produktet, hvis nogen har fattet interesse for det på Danish Design Makers’ udstillinger i bl.a. Stockholm, Köln og i Kina. Danish Design Makers er skabt som et koncept af tre ildsjæle, og interessen er nu blevet så stor, at de må kuratere, så det virker. Det er et fællesskab, et forum for vidensdeling, en måde at fastholde nysgerrigheden på og udvide horisonten i en tid, hvor man næsten kan få produktlede af alt for mange ting på markedet.
Overraskelser og forbedringer
Rikke Frost er uddannet industriel designer fra Arkitektskolen i Aarhus. To efterfølgende jobs hos først Hammel Møbelfabrik og siden Heal & Son i London som indkøber og designer førte til overbevisningen om at forfølge dét, der altid har været en grundlæggende drivfjeder: At tegne – og kærligheden til at skabe produkter, der med gennemtænkte designløsninger kan overraske positivt og forbedre udgangspunktet.
Siden 2004 har hun derfor drevet sit eget studio, Rikke Frost Studio ApS, og inspirationen finder hun fortsat i verden omkring sig. For den kommer, når man holder øjnene åbne, konstant reflekterer over menneskets forhold til møbler og design og sætter tingene ind i en større kontekst:
-Oftest bliver jeg inspireret af et materiale eller en produktionsproces. Og jeg forsøger at anvende materialerne til det, de egner sig bedst til. Mine ideer udspringer tit af observationer, jeg har gjort mig i forbindelse med menneskers brug af møbler og produkter. Jeg bruger meget tid på at sætte mig grundigt ind i opgaven, i kunderne, producenterne og mulighederne. Igen – jeg arbejder hårdt på at designe produkter, der giver mening i den tid, vi lever i.
Skab nysgerrighed
To andre eksempler på Rikke Frosts designs, der ligger i slipstrømmen af den filosofi, er hhv. lampen Caleo og tørrestativet Dryp. Med Caleo, produceret af Le Klint, har Rikke Frost taget en teknik og et materiale og fornyet et udtryk, som ellers er særdeles velkendt:
-Jeg elsker traditionelle håndværk og vil med mine designs gerne være med til at bevare dem – og især dem, vi stadig udfører til perfektion lokalt herhjemme. Tørrestativet Dryp, produceret af Skagerak, er jeg også ekstra glad for, fordi det opfylder en del funktionelle krav til det at bo småt. Det kan både bruges op ad en væg, stå i en trekant på jorden eller klappes sammen, når det ikke anvendes. Det er til både inde- og udebrug, det er æstetisk, og det er langtidsholdbart.
Og her nærmer vi os kernen af meningen med godt design i Rikke Frosts optik:
-Godt design er i mine øjne gennemtænkte løsninger, der er langtidsholdbare. Som skaber en nysgerrighed for det taktile og detaljer. Og hvor materialer og produktion er tænkt ind i en større sammenhæng. Vi har brug for designs, der skaber merværdi i form af f.eks. bedre materialeudnyttelse, recirkulering, forbedrede funktioner, og hvor vi kan få forbrugeren til at købe kvalitet og langtidsholdbare designs.
Helhedstænkning og cirkulært design
Designerens virkelighed ser noget anderledes ud i dag, end dengang Rikke Frost begyndte. Nye strømninger, mere udbredt helhedstænkning og ikke mindst bæredygtighed ligger højt på dagsordenen også i designbranchen:
-Der er ingen tvivl om, at der i begyndelsen af min karriere var mere fokus på kvantitet fremfor kvalitet blandt mine samarbejdspartnere. Bæredygtighed og klima var ikke på agendaen. Men jeg synes, det er meget bedre at have de parametre med i produktudviklingen. Det giver bare så meget mere mening, og vi har mulighed for at gøre en forskel, fremfor kun at lade økonomien tale. Der er heldigvis mere fokus på helheden nu, siger Rikke Frost, og pointerer:
- Som jeg ser det, bevæger vi os mere og mere hen mod cirkulære designs. Bedre udnyttelse af materialer, minimering af spild og udvikling af nye materialer. Fokus på de lokale muligheder og på langtidsholdbare løsninger. Det kan dog være ret komplekst at navigere i de forskellige ”nye” materialer, og om de i virkeligheden er bæredygtige. Her savner jeg gennemsigtighed og troværdige mærkninger.
Den største belønning
Rikke Frost er fortsat fascineret af design og kan efter eget udsagn ”slet ikke lade være med at få ideer til designs”. Driveren er ikke blot resultatet i sig selv, men også den effekt, æstetisk og funktionel, produktet og designet kan have for brugeren. Afsættet er den bagvedliggende drøm om at skabe meningsfulde designs med langsigtet tænkning, og tid er stadig den væsentlige lakmustest for holdbar kvalitet:
-Der dukker hele tiden nye udfordringer og emner op, som jeg ønsker at udforske og arbejde med. Jeg elsker at se mine designs blive brugt af og glæde mennesker. Det er den største belønning og nok også mit drive, siger Rikke Frost, og lukker med et håbefuldt blik på fremtidsperspektiverne:
-Min drøm er forsat at kunne arbejde med det, jeg elsker, indtil jeg ikke kan mere. Jeg vil arbejde hårdt for – og tage det ansvar på mig – at påvirke branchen til at tænke langsigtet og være med til at bevare de helt utroligt gode håndværkstraditioner, vi har i Danmark. Jeg håber, jeg kan arbejde med de dygtigste og mest visionære virksomheder, så vi fortsat kan designe produkter, der giver mening og som tilpasser sig de teknologiske og menneskelige udfordringer. Drømmen er at lave så mange klassikere som muligt. At skabe langtidsholdbare designs.