Portræt af Ramsing & co: Hvis man skal samarbejde med os, så skal man ikke være ligeglad
Brødrene Lars og Claus Ramsing har i over 40 år beskæftiget sig med møbelindretning til danske virksomheder, og nysgerrigheden driver stadig værket. I et åbent samarbejde med bygherrer og rådgivere forsøger man på hvert enkelt projekt at nå det ekstra stykke vej, så indretningen er forbundet med arkitekturen og virksomhedens identitet.
I et vellykket projekt er der et væld af faktorer, som til sammen er med til at forstærke det samlede arkitektoniske udtryk. Alt spiller en rolle, men til sammenligning med eksempelvis ventilation eller IT-systemer, så er møblering en meget synlig del, som kan gøre en afgørende forskel, fremhæver Claus Ramsing.
- Det er så ærgerligt, når indretningen ikke hænger sammen med huset. Det kan være små ting, hvor man gør tingene bare en anelse anderledes, der gør helheden mere interessant. Og det er lige præcis det, vi arbejder med – hvad kan gøre en forskel lige her?
Claus Ramsing lægger stor vægt på den energi, der opstår i et samarbejde, når en bygning er ved at være klar til overtagelse:
- Vi er med på projekterne, når målstregen nærmer sig, og det er fantastisk, når folk ser alle deres anstrengelser gennem mange år blive til virkelighed. Der er jo virkelig mange dygtige danske arkitekter og engagerede bygherrer, som er interessante at komme ind på livet af, og her må vi i vores arbejde kunne matche deres energi og hjerte. Vi er flasket op med en ekstrem høj servicemoral, hvor man prøver at løse selv det umulige for kunden. Det handler om at kunne forstå bygherre og arkitekters ideer bag et byggeri, og den nysgerrighed er vigtig at holde fast som drivkraft. Ellers kunne vi lige så godt gå på pension.
Jacob Gade Kollegiet. Fotos af Lennart Søgård-Høyer
Familievirksomheden og finanskrisens efterslæb
Både Lars og Claus Ramsing startede efter endt skoletid i slut-halvfjerdserne i deres fars engros virksomhed, hvor man solgte kontorudstyr. I 80’erne gik man over til at forhandle møbler og rådgivning om indretning, og det er dengang hovedsagligt mindre virksomheder såsom lægeklinikker og advokatkontorer, der udgjorde kundegruppen. Ramsing+Ramsing (som virksomheden hed) stod også for indretningen af Odense Stålskibsværfts lokaler, hvilket blev en vigtig kunde, som man fulgte gennem tider med kraftig vækst, samt da det gik den anden vej, og værftet til sidst lukkede ned.
I 2012 blev Ramsing+Ramsing en del af det københavnske møbelhus Paustian, som bl.a. stod for distributionen af Vitra produkter i Danmark. Lars Ramsing fortæller:
- Beslutningen om at blive en del af Paustian var foranlediget af Jyske Bank, som pointerede, at vi havde en vanskelig mellemstørrelse, og det ville give mening at finde nogle større at lege med. Paustian havde tidligere været interesseret i at overtage os, og det var den rigtige beslutning dengang, ligesom det også var det rigtige, da vi i 2015 igen overtog aktierne i Ramsing & co. Det var bedst for alle parter, og vi har stadig et fint samarbejde i dag.
Den brede pallette
- Vores tilgang til design er at ramme balancen mellem form og funktion: Det må ikke være så designet, at det ikke virker – ligesom det heller ikke må virke så godt, at det bliver grimt. Og så skal det helst være til at betale – det er opdraget i alt vores arbejde, fortæller Claus Ramsing, der fremhæver tillid som helt grundlæggende:
- Vi er 100 % dedikerede til vores samarbejdspartnere som deres forlængede arm – vi kæmper for dem. Kontraktmarkedet er ikke som at sælge et spisebord, og vores kunder skal have tillid til vores valg. Derfor går vi meget gerne ind i en tæt dialog med arkitekter og andre, hvor vi ved at åbne samarbejdet op får så mange vinkler og dimensioner med i indretningen som muligt. Vi er med for at få så meget feed back som muligt, og jo mere åbenhed i dialogen, desto bedre resultat for alle parter i sidste ende. Det er jo den arkitektoniske kant, som i sidste ende gør projekterne interessante.
Ramsing & co har ikke ét bestemt egenproduceret produkt, som man anbefaler, og den brede pallette er ifølge Lars Ramsing deres største styrke:
- Vi kan gå frit til det enkelte projekt, hvad enten det er Søfartsmuseet i Helsingør eller kollegieboliger i Odense. Så taler vi med arkitekterne om deres ønsker i forhold til udtryk, økonomi og kvalitet, hvor vi præsenterer muligheder, indsnævrer og finder frem til de endelige produkter. Men vi er ikke underlagt SKI-aftaler eller en egenproduktion, som skal understøttes. Derfor kan vi finde de mest optimale møbler fra alle producenter – det er hele vores set-up.
LivaRehab Krisecenter
”Vi bruger en del tid sammen”
Claus og Lars Ramsing har arbejdet side om side i over 40 år, og gennem årene har de to brødre fået de fleste spørgsmål omkring indretning, der kan stilles.
- Det er rimelig tight, må man sige. Vi kender hinanden så godt, at der er rigtig mange spørgsmål, vi slet ikke behøver stille. Det er en stor fordel, at vi ofte automatisk ved hvilken vej, vi skal på et projekt uden at snakke om det. Så kan der godt være ro i bilen, når vi kører fra Odense til København, smiler Lars Ramsing, og han fortsætter:
- Men vi er uden tvivl bedst, når vi begge er med på et projekt. Jeg kan ikke lige pinpointe vores forskellige styrker – det er meget forskelligt – og det handler også om at kunne se og opfange flere ting, når man er ude med en gruppe på et projekt, hvor det kan være svært og få snakket med alle og fange alle input.
Claus Ramsing fremhæver Mærsk Tårnet af C.F. Møller som et vigtigt projekt for Ramsing & co, hvor man har haft en omfattende dialog med bygherre, arkitekter og en meget aktiv brugergruppe.
- Vi startede på det projekt i december 2012, som foregik over en fem-årig periode, hvilket har været virkelig lærerigt for os. Vi er vant til at projektere løbende, mens der bygges, da det tit skal gå så stærkt, som overhovedet muligt. Men med et projekt af den størrelse og kompleksitetsgrad som Mærsk Tårnet, hvor der er etableret 650 arbejdspladser plus undervisning, laboratorier, restaurant, opholdszoner, auditorium mm., så kræver det noget ekstraordinært, fortæller Claus Ramsing og fremhæver det nære samarbejde med de kommende brugere:
- Vi fik input fra professorer, driftspersonale, administration, undervisere, rengøring osv. Her fik vi viden om hvad, en stol i et laboratorium skal kunne. På de møder skød de bare løs med deres ønsker, og så kom vi med vores bud på løsninger, hvor det så snævrede sig ind. Vi havde gennem hele forløbet haft 4-5 forskellige indretningsløsninger i spil, og det har virkelig været en spændende proces for os, som mere er handlingens folk, der er vant til at tage en beslutning og så fortsætte ud ad den vej.
På Mærsk Tårnet donerede A.P. Møller Fonden al inventar, og fra fondens side ønskede man sig organiske former i linoleum og træ, som kunne fremhæve det lyse, nordiske arkitektoniske udtryk.
- Vi er altid interesserede i standardvarer, og hvordan disse kan sættes sammen så man ikke skal opfinde den dybe tallerken hele tiden, men vi synes ikke, vi kunne finde noget, som havde det rigtige udtryk i forhold til æstetik og pris. Her samarbejdede vi med den danske designer Morten Nikolajsen, mohoni studio, som tegnede New Wood-kontorserien, der med brugen af massivt egetræ fremfor stål, lige præcis har det rette udtryk, siger Claus Ramsing.
Jacob Gade Kollegiet. Fotos af Lennart Søgård-Høyer
Den gode dialog giver gode resultater
For Ramsing & co skal indretningen afspejle arkitektens ideer, og det samspil var i fokus på Mærsk Tårnet, hvor bl.a. Mads Mandrup fra C.F. Møller var en passioneret samarbejdspartner.
- Når vi mærker det her engagement fra bygherre eller rådgiver, så går vi på opgaven med krum hals. Når ting går i proces, så skal vi være der. Eksempelvis har direktør for LivaRehab, Flora Ghosh, været en utrolig engageret og vidende sparringspartner på indretningen af deres nye Kvindekrisecenter, ligesom forstander for Roskilde Festival Højskole Jesper Øland brænder 300 % for sit projekt, og det er fantastisk at være en del af den energi, fortæller Lars Ramsing.
På Roskilde Festival Højskole var Cobe meget ind over indretningen i forhold til at skabe specialinventar, som matcher bygningen, og her blev der skruet op for vildskaben.
- Det var virkelig sjovt og udfordrende. Arne Jacobsen, Wegner og de andre blev parkeret ude til siden, og andre parametre kom i spil. Det meste af inventaret tegnede Mads Lützen fra Cobe, og vi tog dialogen med snedkerne, hvor vi hele tiden prøvede at understøtte det rå og festivalagtige, eksempelvis ved at bruge krydsfiner og fyrretræ. Det har givet nogle spændende rum med mange små detaljer, såsom den lille orange scene med en massiv bordplade, man kan danse på, fortæller Claus Ramsing og fortsætter:
- Bygningen er en gammel betonfabrik, og det industrielle kan absolut gøres lækkert, eksempelvis fungerer det sorte metal rigtig godt i forhold til bygningens rå udtryk. En anden bemærkelsesværdig ide fra Mads Lützen var at omforme en 150 meter lang graffitivæg fra Roskilde Festival til loungemøbler. Otte graffitikunstnere havde udsmykket den virkelig imponerende væg, og krydsfineren blev behandlet med hård voks, så den holder godt.
Offentlige institutioner er vant til at købe ind via SKI-aftaler, og Lars Ramsing pointerer, at Ramsing & co byder ind med noget andet:
- Det bliver hurtigt meget smalt med SKI-aftaler, hvor man har tre stole at vælge i mellem, og hvis man så vil have den fjerde eller femte stol, så koster tingene det samme som hos os. Og her har vi så en meget bredere pallette at arbejde ud fra. Jeg synes, SKI-aftaler er lavet på helt forkert grundlag – det er alt for snævert. Selvfølgelig spiller økonomi en stor rolle, og det skal gå op i sidste ende, men behøver man at tænke økonomi som det allerførste? Hvad med funktion eller design?
Operaen i København
At ældes med ynde
Ramsing & co har været med på store projekter som Operaen og Mærsk Tårnet, men man har også mindre projekter som indretningen af Bådkirken i Sydhavn i samarbejde med arkitekt Arnt Ottendahl. Kirkefondet har stået for projektet, og de sorte borde og stole holder udtrykket enkelt og roligt, så det passer til en kirke. På Jacob Gades Kollegiet i Kronprinsessegade af Erik Arkitekter har man valgt solide danske designmøbler i træ, som de udenlandske studerende fra Musikkonservatoriet kan nyde godt af. I det hele taget lægger Ramsing-brødrene stor vægt på, at indretningen skal kunne holde i lang tid, og Claus Ramsing mener, at man ved at gå efter størst mulig fleksibilitet ofte gør sig selv en bjørnetjeneste:
- Fleksibilitet kvæler alt for meget – det fine og æstetiske forsvinder. Det bliver en helgardering, hvor man spørger alle, og så kommer der en række ønsker, som der ikke brug for. Vi vil levere solide løsninger, hvor møblerne kan patinere flot. Der kommer automatisk slitage, og en stol i ordentlig kvalitet bliver slidt på den anden måde, end dem fra det der svenske gule og blå sted, hvor møbler kan blive trætte efter to år. Det skal vi tænke over på vores kunders vegne.
Roskilde Festival Højskole. Fotos af Lennart Søgård-Høyer