Portræt af designer Hans Thyge
Når Hans Thyge ser på de bedste af sine egne designs, kan han få oplevelsen af, at det slet ikke er ham, der har lavet dem. Godt design handler om at finde helt ind til essensen, så tingene får deres eget liv – og så i øvrigt om at se folk i øjnene med respekt, ydmyg styring og en holistisk tilgang til designprocessen
Designdirigenten
Intet symfoniorkester uden en dirigent. Ingen spillefilm uden en instruktør. Og når det kommer til design: Ingen vellykket designproces uden en overordnet, strategisk styring.
- Vi er på mange måder dirigenten, der sætter hastigheden. Vi har udviklet en unik proces, og vi er blevet rigtig gode til at lede store teams. At designe en tekop er ikke bare ligetil. Jeg sammenligner det nogle gange med at lave en film. Der kan være rigtig mange faktorer og aktører involveret undervejs i en designproces, og der indtager vi så rollen som instruktøren, der er god til at få meget ud af lidt, siger Hans Thyge.
Hans Thyge
Der skal være en holdning
Der er stille, helt stille her i det kuperede landskab omkring Norsminde, hvor Hans Thyge & Co. holder til på toppen af bakken i en længe af en gård. Det er ikke trafik og talende travlhed, der sætter dagsordenen, det smager mere af dansk sensommerro, åbne vidder, horisont og hav. Og det er netop den forestilling, Hans Thyge og hans stab formidler hele vejen til Asien:
- Det, vi sælger dernede, er Made in Denmark. Vi sælger vores DNA, og de køber kulturen. Det nordiske boom buldrer fortsat af sted, og historiefortællingen passer her. Der er selvfølgelig en skandinavisk linje hos os, men hvad betyder ”dansk” egentlig? For eksempel var klassiske, danske designere som Finn Juhl og Hans J. Wegner også inspireret af strømninger fra helt andre steder i verden. Vi skal jo ikke blive ved med at lave det samme nordiske, som vi hele tiden har gjort, og vi har altid fingeren på den globale puls. Men der er da en form for genkendelighed over de meget forskellige ting, vi laver.
- Og bag det hele ligger ”the power of imagination”. Der skal være en bærende idé, en historie, en holdning. Ellers giver det ikke mening. Hos os foregår udviklingen meget holistisk, så det der f.eks. starter som én lille lampe bliver til en hel serie af designs. Det meste af det vi laver er hele serier eller koncepter; det er en historie, en branding. Vi er demokratiske og med i alle processens facetter, fordi man på den måde skaber noget endnu stærkere. Det gælder også internt. Hver mand er ansvarlig for sit projekt. Jeg kan ikke være overalt. Men jeg er med i alt som en art director på det hele for at bevare DNA’et.
Respekt og præcis definition
Hvor man i Asien kan mangle viden om hele den tekniske proces og produktion, sætter Hans Thyge & Co. ind med et fuldt greb om teknologien og processerne, fordi virksomheden ifølge Hans Thyge ved, hvordan fabrikker skal producere. Og det sker vel at mærke altid respektfuldt:
- Til nye projekter starter jeg ud med at skrive meget selv. Også referaterne. Det gør jeg for at skabe en forventningsafstemning og få projektet op på et visionært plan. Og når man skriver, kommer præcisionen og strukturen også. Så når det handler om at definere, er vi meget præcise. Men hvis du starter med at være hovmodig eller arrogant, så går det ikke. Stil i stedet krav, som både gør dig selv, kunden og produktet bedre. Det handler om at kunne se folk i øjnene.
- Jeg tror, den grundlæggende respekt for andre ligger rodfæstet i nordisk kultur. Jeg kommer selv fra et efterskolemiljø og er vant til at tage andre mennesker seriøst. Lidt selvironi hjælper også. Og når jeg holder en spontan tale på en fabrik i Kina, og de bliver superrørte af det, så er det også fordi, de kan mærke respekten. At hvert af deres bidrag faktisk betyder noget for mig. Det er igen symfoniorkestret. Hvert eneste instrument bidrager til helheden. Jeg elsker hele det aspekt – at møde folk, det sociale og at skabe glæde, når processen og et design lykkes.
Knivskarpt og rent
Men hvad er så godt design? Selv for en mand, der siden 1980’erne har beskæftiget sig indgående med design både i Danmark og internationalt i lande som Italien og Kina, er det en vanskelig definition. Men han kan give et par hints, som han udtrykker det:
- Find essensen. Måske blæser man for højt i megafonen i starten, men så handler det om at pille af og gøre tingene rene og enkle. Skære alt overflødigt væk og komme ind til essensen. Det gælder jo også for vellykkede bygninger: Det er de få ting, der træder frem, og det hele står knivskarpt og rent.
- Så det er en minimalistisk vej, der er noget spartansk over det, og måske er det nordiske også kommet som en modreaktion mod alt det voldsomme. Lad os få lortet ned på jorden. Når jeg ser på de bedste af mine egne ting, så får jeg nogle gange oplevelsen af, at det slet ikke er mig, der har lavet dem. Måske er det fordi, man har været så meget igennem med dem, at de er helt skarpe og man til sidst står uden for møllen.
Det tager lang tid at blive en god violinist
Hans Thyge kaster ellers ofte meget selvkritiske blikke på sine designs. Hvis hans virksomhed skaber 100 produkter om året, skal de være glade, hvis 5-10 af dem klarer tidens tand, mener han. Igen fordi det er en lang og kompleks proces med mange udefrakommende faktorer at få et design på plads:
- Arkitekter oplever nok ofte, at der lige mangler f.eks. 10 mio. til et byggeri. Det er lidt det samme hos os, bare ikke så meget i forhold til budget, men i forhold til en produktionsmetode og kostpris. Det er sværere at lave en god stol til 1.000 kr. end til 10.000 kr. Men det er lidt de samme problemstillinger inden for alle kunstarter.
- Mange tror, at hvis man lige får en god idé, så har man næsten også designet. Men design er altså et erhverv, et håndværk. Den gode idé er kun de første 10 %, de sidste 90 % er processen. Så det kræver noget ydmyghed og godt teamwork. Det tager dæleme lang tid at blive en god violinist, siger Hans Thyge.
Læs også:
Portræt af østrigske Klaus Loenhart
Design vs. arkitektur
Der er kort sagt perfektionisme over linjen hos Hans Thyge & Co. En stol er ikke bare en stol. Det er en skulptur. Og bl.a. derfor har han heller ikke ambitioner om at ekspandere virksomheden nævneværdigt:
- Igennem de sidste 50 år har alle de gode designtegnestuer faktisk ikke været ret store. Hvis vi sammenligner med arkitekter, så er der altså mange ting at tage hensyn til i en f.eks. 5.000 m2 stor bygning. Men hvis en ledende arkitekt har lagt et grundgreb, så kan det godt lade sig gøre at have 100 mand på sagen. Med design er det anderledes. En stol er en skulptur, den bærer ens håndskrift og ens hands-on. Det kan man ikke sidde 27 mand om. Så vi skal nok max. være 10-15 mand i vores set-up.
Drømmedesignet
Uden for virksomhedens lokaler er der fortsat skarp eftermiddagssol og ikke en bil at se på landevejen. Men lige netop dén teknologiske frembringelse har en særlig plads hos Hans Thyge, når det gælder fremtidige drømmedesigns:
- Jeg har godt nok fået lov til at designe mange forskellige ting. For nylig har vi for Yamaha Music designet en serie på fire af deres elektriske pianoer. Det er et drømmeprojekt. Fordi jeg har fået lov at gentænke og redefinere hele ikonet ”piano”, så det både kan være møbel, musikinstrument og et homedesk til computeren. Det er monolitisk, noget man køber med øjnene.
- Kina-retail-projekterne er også drømmeprojekter, og ellers kunne jeg rigtig godt tænke mig engang at designe og gentænke en bil. Fordi det er et andet basalt kulturikon, og fordi jeg i forvejen er inspireret af ældre bilmodeller. Det får jeg jo nok ikke lov til, men hvis jeg nu skal drømme, slutter Hans Thyge med et smil.