Toan Nguyen: ”Vi har et moralsk ansvar for det, vi sætter i produktion”
Byggeri+Arkitektur har talt med den franskfødte designer Toan Nguyen, som driver sit designstudie fra Milano. Med en stærk ansvarsfølelse for de produkter, han sætter i verden og et ønske om samarbejdspartnere fremfor kunder skaber han design, som sælges over hele verden.
Hvordan startede det hele for dig?
- Jeg tror, det hele begyndte, da jeg var barn. Jeg elskede at tegne, og jeg sagde hele tiden, at jeg gerne ville være en ”dessinateur” (illustrator på fransk), men jeg kunne ikke sige ordet, så det blev til ”dessineur”, som jo lyder ret meget som designer. Du kan godt kalde det en forvrængning af historien, men jeg tror, at det blev begyndelsen på mit kald som designer. Derefter gik jeg på den eneste skole i Frankrig, som udelukkende fokuserer på industrielt design, ENSCI.
Hvad inspirerer dig, når du designer?
- Alle mine projekter tager udgangspunkt i en medmenneskelig relation til kunden, gerne en relation, som går ud over vores professionelle mål. Dernæst prøver jeg at absorbere så meget af firmaets historie og kultur samt deres særegne knowhow, så vi kan skabe en form for kollektiv motivation for alle involverede i projektet.
Du har en multikulturel baggrund – påvirker det dit design?
- En multikulturel baggrund kan have sine ulemper, da man ikke føler sig forbundet med ét specifikt steds lokale karakteristika. Omvendt oplever jeg det som en fordel for mig, at jeg er i stand til at forholde mig fordomsfrit i mødet med andre kulturer. Det er med til at berige min egen, kulturelle baggrund, og det kan jeg mærke, skubber mig selv og mit design i nye retninger.
Arbejder du med et "design mantra"?
- Når jeg påbegynder et nyt design, tænker jeg først og fremmest over, hvad der kan legitimere dette design. Altså: Hvorfor skal vi lancere et nyt produkt på markedet – selvfølgelig bortset fra kundens åbenlyse og forretningsmæssige interesse. Vi lever i en tid, hvor der er for meget af næsten alt, og derfor føler jeg, at vi har et moralsk ansvar for de produkter, vi lancerer på markedet.
Hvilke personlige kompetencer trækker du på, når du designer?
- Den vigtigste egenskab for mig er at lytte. At være i stand til at forstå og etablere en dialog med mange forskellige fagfolk lige fra R&D til håndværkere over i kommunikationen og marketing.
Du kalder dine kunder for "partnere" - hvorfor er det vigtigt for dig med "partnere" i stedet for "kunder"?
- Min tilgang til design er kollektiv: Jeg møder aldrig op hos mine samarbejdspartnere med et færdigt og urørligt designforslag. Jeg ser det mere som, at jeg præsenterer dem for en bog, hvor de første sider er udfyldt. Derefter er der mange hvide sider, som vi udfylder i fællesskab gennem projektet. Jeg har brug for, at alle samarbejdspartnere tror på projektet, for et design er en lang rejse, og skal det realiseres, er alle nødt til at bidrage. Der er flere virksomheder, jeg drømmer om at arbejde for, men det er aldrig kun selve brandet, der tiltaler mig. Det, der er interessant, er menneskerne bag brandet, og om der en mulighed for at udvikle projektet i fællesskab. I hvert projekt føler jeg mig som en del af virksomheden – derfor føler jeg mig som en del af flere virksomheder nu.
Du har arbejdet i mange forskellige sektorer - er din tilgang den samme?
- Jeg har ingen ”designopskrift”. Jeg forsøger altid at gå fordomsfrit til hvert projekt, men jeg forsøger at være så konkret og relevant som muligt.
Har du en "tro" eller en bestemt tilgang til verden indlejret i dit design?
- I hvert eneste projekt forsøger jeg at tilfredsstille slutbrugeren. Det kan både være en fysisk, en brugervenlig eller måske ligefrem en følelsesmæssig tilfredsstillelse.
Der er forskellige kriterier for "succes" – hvad er din største kommercielle succes? Og har du et ”favoritdesign”, hvis vi taler rent kunstnerisk?
- Mine kommercielle succes vil nok være "Mu" for Dedon (udendørsmøbler), Lagunitas for Coalesse (kontraktmøbler) og Ino for Laufen (badeværelsessanitet). De tre er uden tvivl mine tre bedst sælgende designs, og som designobjekter giver de mig en stor tilfredsstillelse. Alle andre designs er – også selvom de ikke har solgt stort – vigtige milepæle på min egen, kunstneriske vej, så det er meget svært for mig at udvælge her.
Hvad er godt design, og hvorfor bliver nogle designs ”blockbusters”?
- Om et design er godt eller ej, kan kun tiden vise: Står det stadig efter mange år, er det et godt design. Det bliver sjældnere og sjældnere med blockbusters. De mest berømte er fra fortiden, og de er stadig i produktion, eller også gennemgår de re-designs. Igen handler det om, hvorvidt designet holder i mange år, for gør det det, kan det blive et design-ikon eller en blockbuster. Det er ikke overraskende, at de firmaer, som har design-ikoner i sortimentet, satser på disse i stedet for at prøve noget nyt. Derudover handler det selvfølgelig også om alt det uden for designet, altså om der er en omfattende distribution, en konkurrencedygtig pris og om designet opfylder markedets behov.
Hvad skal godt design tilføre det personlige hjem?
- Hjem er per definition "personlige", og det betyder, at et godt design skal smelte ind i den gruppe af ting og møbler, som naturligt omgiver en familie. Og så skal det selvfølgelig være holdbart.
For mig er det svært at adskille liv og design, for design er så stor en del af vores liv. Det er indlejret i alle vores hverdagsgenstande.
Hvilke udfordringer har det industrielle design?
- Udfordringer relateret til design hører til i industrien. Men det er klart, at udfordringen de seneste år er at tænke på fremtiden. Det er afgørende at gennemtænke et produkts livscyklus, for mange materialer holder længere end selve produktet, og det er helt afgørende at have det in mente, når man designer. Vi er ansvarlige for at videregive verden i den "mindst usle” tilstand til de kommende generationer.
Hvad arbejder du på disse dage?
- Vi arbejder på flere projekter på mange forskellige områder, men jeg foretrækker ikke at tale om dem, før jeg kan præsentere dem for offentligheden.
Bag om Toan Nguyen
Fransk, industriel designer bosat i Milano. I ti år var han chefdesigner for Antonio Cittero, hvor han co-designede for bl.a. Vitra, B&B Italia, Flos, Iittala og Kartell. Siden 2008 har han haft egen tegnestue, hvor han bl.a. har arbejdet for brands som Fendi Casa, Laufen, Dedon, Walter Knoll og Viccarbe.