
Restaurant BAVN
Møbelsnedkerfaget kan lære af de dygtige kokke
Malte Gormsen trækker et møbeldesign gennem tiden for at mærke efter, om det kan leve i fremtiden. På sin rejse til at blive et af Danmarks fineste møbelsnedkerier har han lært af både arkitekturen, designklassikere og kokke.
Malte Gormsen Portræt
Træ i lange flade skær ligger til tørring i Malte Gormsens højloftede møbelsnedkerværksted i Herlev, og endnu mere træ ligger ude ved Mølleåen i Frederiksdal Bådebyggeri. Indret bliver vist rundt i værkstederne til bearbejdning af træet, fra opskæring til formgivning i den højteknologiske CNC-maskine, til polering og bearbejdning i hånden. Ugen efter skal der laves 130 stole, en gruppe fra Kina kommer på besøg og i værkstedets tegnestue dækker visualiseringer væggene med projekter endnu i designfasen.
- For mig er det vigtigt, at vi står for det klassiske gode håndværk. Vi vil gerne lave noget, der kan gøre Danmark og verden lidt smukkere. Det skal være langtidsholdbart og være et møbel, folk tager med gennem generationer, fortæller Malte Gormsen.
I værkstedet bliver udviklet møbler og inventar i samarbejde med arkitekter blandt andet Space Copenhagen og Norm Architects, men også møbler i hans eget navn. Her bliver lavet møbler til boliger, kontorer, butiksindretning, restauranter m.v. Herhjemme til Noma, Geranium og senest Restaurant BAVN i Aarhus. Men anslår Malte Gormsen, at cirka halvdelen af værkstedets møbler går ud til kunder i udlandet.
- Jeg tror på, at dansk snedkerhåndværk kan være en god eksportvare. Vi kan mærke, at verden er blevet mindre, og i dag kan man formidle sine ting på en anden måde end tidligere.
I en tid hvor mange har vænnet sig til at kunne købe en fin træstol for 2.000 kr. peger møbler fra Malte Gormsen Møbelsnedkeri dog i en anden retning.
- Hvis man tæller tilbage, så kan det regnestykke kun lade sig gøre, hvis man sender træet til Asien for at få det produceret og får det tilbage til Danmark. Det, vi laver her, ligger der mange flere timer bag, og det er den store forskel.
- Min passion ligger i at få lov til at bruge det rigtige håndværk til tingene og have materialekendskabet helt fra start af og vide præcist, hvor vores træ kommer fra og følge det. Det er super interessant. Eg har været meget brugt i en tid, men i Danmark har vi masser af bøgetræ, som vi bør kunne finde ud af bruge mere af herhjemme.
På værkstedet anvender man helst træ så tæt på som muligt, lokalt fra Danmark, ellers Tyskland eller Frankrig.
- Vi skal prøve at komme tå tæt på kilden som muligt og den lokalt som muligt. Det er både tilbageskuende og fremadskuende. Træ er en ressource, vi kan blive ved med at høste af, hvis vi behandler kilden rigtigt, og træ er helt enestående i og med dets egenskaber ift. at binde CO2.
Verden rundt med snedkerhåndværk
Malte Gormsen valgte tidligt, at han skulle være håndværker, da han er ordblind.
- Jeg er udlært helt klassisk med små standardmaskiner og håndsnedkeriet med at pudse og pudse i hånden, da jeg var i lære hos Niels Roth Andersen, der var et af de sidste rigtige møbelsnedkerier i København og lavede Finn Juhl møbler. Her lærte jeg hele det håndværk, man får ind med klassikerne, som møbelsnedkerfaget var før i tiden. Så kom hele teknologiskiftet og hvordan man kunne få CNC-maskinerne integreret på de mindre værksteder. Med det kom også softwaredelen til at forfine og få præcisionen og kvaliteten højt op.
- Det jeg laver i dag, ville jeg gerne have kunnet kaste mig ud i fra start. Men dengang var der ikke et marked for det. Derfor har jeg både været rundt om bygningssnedker-håndværket, bådebygger, inventar- og indretningsdelen. I en lang årrække rejste vi verden rundt og byggede butikker. Det gav en horisontudvidelse at se, hvordan andre brancher gør tingene. Men jeg er nået frem til, at i virkeligheden er det nærheden og kvaliteten, frem for kvantiteten, som giver os et stor afsæt. Det er der, jeg synes, at vi finder berettigelsen i forhold til at lave det, vi gør her på værkstedet.
Når tvivlen slår en i designprocessen
- Så mærker man efter. Jeg bruger meget det her med at trække noget gennem tiden. Hvordan vil det være, hvis jeg placerede det i det her hus fra 1922 - hvordan passer det så, fortæller Malte Gormsen.
Arkitektur og design handler for ham om dimensioner og proportioner.
- Vi kan godt lave noget, hvor vi gør alt det rigtige på alle parametre ift. materialer og udførsel, men dimensioner og proportioner kan føles forkerte. Det kan være panelstørrelsen, fyldningen i døren. Det er der, man ser den store forskel. Det ligger dybt i mig. Jeg kan komme med en skitse til de andre på tegnestuen og når de så har tegnet den op, så kan jeg godt sige: Vi er nødt til at rykke lidt rundt her og der. Det giver et helt andet billedet. Stilarten er ikke så vigtig, men dimensioneringen er vanvittig vigtig. Man skal også hele tiden huske at spejle sig i noget, der allerede er i den eksisterende bygning.
Læs også:
Nye materiale- og designunivers for arkitekterInspirationen ligger i historien og fremtiden
Noget af sin inspiration finder Malte Gormsen i gammel bygningsarkitektur.
- Jeg kan godt lide at være tilbageskuende på metoder og samlinger. Den måde en egyptisk stol er samlet på ligger jo ikke langt fra, hvad vi gør i dag. Og i den måde vi arbejder med træet og samlemetoder, giver vi plads til, at træet kan arbejde. Træ er jo et levende materiale, så vi kan ikke bestemme 100 %. Men vi kan hjælpe det på vej og tøjle det med vores viden og her kommer håndværket ind, sammen med arkitektur- og rumforståelsen.
- Det er vigtigt, at vi både er tilbageskuende og fremadskuende. I det nye bord, tegnet af de unge designere Christian+Jade, er elementer, som er arkitektonisk tilbageskuende samtidig med, at det er fremadskuende som møbel. For vi skal passe på i faget ikke at låse os fast i kun at gøre tingene baglæns. Vi skal også være fremadskuende og sige – men hvad kunne vi forestille os.
I valget af nye designere til sin møbelkollektion ser han på, hvordan de passer ind i helheden og designernes referenceramme ift. at tænke materialer på.
- Vi kan godt lide at arbejde den skulpturelle vej, og møblet må gerne være unikt og på grænsen til en kunstgenstand. Dette forsvarer også, at folk skal bruge meget energi på at købe det. Vi jager ikke at lave den nye stabelstol eller at kunne producere billigt. Vi jager noget, der giver den rigtige følelse.
Noma 2.0
Restaurant BAVN
Møblerne til den nye restaurant BAVN på 45. etage i Lighthouse i Aarhus har Malte Gormsen lavet sammen med kokken Mia Christensen, der kendte værkstedet fra sin tid på Barr og Noma.
- Det var et krav fra dem til at være der, at de skulle have møbler fra os. Vi havde på det tidspunkt lavet den første prototype af stolen MG105, designet af Space Copenhagen, som de straks blev forelskede i. De første stole i denne serie er derfor leveret dertil – 150 stole med arme, uden arme og loungestolen. Derudover har vi udvalgt borde fra vores kollektion, tegnet et nyt og leveret specialinventar til tjenerstation, reoler og caféborde.
- 3XN har tegnet den utrolig flotte arkitektur i rummet med et bruneret loft, der ligner fiskeskæl, og gulve, som er støbt med muslingeskaller i. Hele rammen er jo sat samtidig med, at du har denne her vilde panoramaudsigt. Så hvad vælger man til sådan et rum, der kan så meget i sig selv? I min opfattelse kræver det meget få ting af en høj kvalitet. Du skal have en god kvalitetsfornemmelse, når du sidder der. Der skal være en ordentlig bordplade og en ordentlig stol. Materialerne skal være helt oppe.
- For os er det fantastisk at blive inviteret med på sådan en rejse, hvor der er en flot arkitektur at spille op imod. En bygherre og en kunde der forstår kvaliteten i det. De dygtige kokke har kvalitetsbevidsthed som deres DNA. Og nogle af dem forstår også at projektere det ned i indretningen, de omgiver sig med og giver det ekstra styrke.
- Jeg har omvendt lært meget af de dygtige kokke, for de har formået at være mere tydelige og udadvendte om deres håndværk, end vi har som møbelsnedkere, snedkere og håndværkere i det hele taget. Kokkene har været bedre formidlere og åbnet op og gjort deres håndværk til en ting. Det viser, at der er plads til, at vi som møbelsnedkere kan blive meget mere tydelige om, hvad det er vi foretager os, slutter Malte Gormsen.