Ellen Kathrine Hansen, grundlægger og leder af lysdesigneruddannelsen
Lysdesignere skal som rådgivergruppe have plads
Lysdesigneruddannelsen, som netop har fejret sit 10-års jubilæum, sætter ambitionerne højt og ser gerne, at man som en ny rådgivergruppe får mere plads – i en ellers konservativ branche, påpeger Ellen Kathrine Hansen, leder og grundlægger af uddannelsen.
Betydningen af korrekt dagslys og belysning er omdrejningspunktet for lysdesigneruddannelsen på Aalborg Universitet i København, Lightning Design Lab, som netop har fejret sit 10-års jubilæum med en stor fest på instituttet. Til den store jubilæumsfest deltog en stor del af de indtil videre i alt 230 lysdesignere, der har taget den toårige, engelsksprogede kandidatuddannelse, men også alle undervisere, der har været tilknyttet uddannelsen, deltog. Grundlægger og leder af lysdesigneruddannelsen, Ellen Kathrine Hansen, som er uddannet arkitekt, glæder sig over, hvor langt man er nået inden for faget, selv om der stadig er lang vej i forhold andre lande, når det gælder integreringen af lysdesignere som en ny rådgivergruppe.
- Byggebranchen er stadig lidt konservative i forhold at lade lysdesignere få plads som rådgivere, hvilket kan forekomme overraskende, da vi i Danmark er endt for at være i front i forhold til at arbejde med dagslys og belysning i vores byggede miljø, siger Ellen Kathrine Hansen og understreger, at danskerne har en særlig nordisk følsomhed og designkompetence inden for lys – baseret på en lang tradition, der bl.a. rækker tilbage til Jørn Utzon, Henning Larsen og Poul Henningsen.
Uddannelsen er ifølge Ellen Kathrine Hansen ikke blot en uddannelse – det er den eneste og første lysdesignuddannelse i Danmark og derfor en hjørnesten i en ny faglighed, som skal integreres i praksis. Uddannelsen arbejder ud fra at kombinere følgende tre faglige tilgange – en lysteknologisk, en arkitektonisk og en medieteknologisk. Således er både design og arkitektur samt intelligent styring af lys er i fokus på den toårige uddannelse, hvor man skal have en relevant bachelor indenfor en af de tre fagligheder for at blive optaget.
- Alle studerende fra de 10 årgange har været pionerer for at få indarbejdet bedre lys i vores hverdag, så som vores boliger, hospitaler, skoler, i byrummene og mange andre steder. Fordi faget i de 10 år har været under en spændende udvikling, bad vi til jubilæumsmiddagen en
studerende fra forskellige kandidatårgange om at lave et, kort oplæg om, hvordan han eller hun arbejder med lys i dag, forklarer Ellen Kathrine Hansen og understreger, hvordan det rigtige design af dagslys og belysning kan løfte et projekt væsentligt.
- Det var fantastisk for os undervisere og for de tidligere og nuværende studerende at høre, hvordan de kandidater fra lysdesign har anvendt og videreudviklet vores tværfaglige designtilgang til lys og hvordan lys er blevet integreret i praksis i alverdens projekter, uddyber Ellen Kathrine Hansen, som gennem 30 år har forsket i dagslysets dynamik – med reference til, hvordan himlens uendelige lysformationer har betydning for, hvordan vi oplever sted og tid.
Med en avanceret sky-scanner på toppen af campus i Sydhavnen har de i Lighting Design Lab i samarbejde med belysningsindustrien udviklet designkonceptet Double Dynamic Lighting, hvor dynamisk belysning understøtter himlens og dagslysets variationer.
På det store campusområde på DTU i Kgs. Lyngby er der fokus på udvikling af bedre udendørs lysdesigns. Foto: DTU.
Plads skal afgives
Lys kan således understøtte rumlighed, materialer, funktioner og i det hele taget skabe gode rammer for et levende miljø, men det kræver at fagligheden integreres i projekterne tidligt i processen. I bæredygtigheds perspektiv kan det rigtige lys understøtte social og miljømæssig bæredygtighed samt reducere energiforbruget.- Vi er også meget optagede af, hvordan lysdesign kan understøtte renoveringer og optimering af vores eksisterende bygningsmasse, så vi bygger mindre. Desværre er byggebranchen er stadig meget konservativ i forhold til at integrere lysdesignere i deres designteams, siger Ellen Kathrine Hansen og fortsætter:
- Det er svært mange steder at finde plads og økonomi til lysdesign som en integreret faglighed. Men vi ser heldigvis flere og flere eksempler på, at det lykkes både hos rådgivere og belysningsleverandører, og derved får vi flere vigtige referencer, der vidner om den værdiforøgelse lysdesign tilføjer et projekt, det er det der skal til for at skabe plads for en ny faglighed.
Hun understreger, at der skal mere til end en plan for et jævnt belysningsniveau for at imødekomme standarderne. Det er også ærgerligt at se, når lysdesign spares væk, da man jo får så meget ud af at optimere rum og plads, hvis lys er tænkt ind fra starten.
Ellen Kathrine Hansen ser en parallel til landskabsarkitekter, som for 20 år tilbage sjældent blev inddraget i projekter fra begyndelsen. I dag er det standard, at en landskabsarkitekt definerer de landskabelige greb i et byggeprojekt fra begyndelsen. Lysdesigneruddannelsen er nået et stykke på de nu 10 år, den har eksisteret, og man har fået opbygget et fagligt community, men der er stadig meget at kæmpe for i forhold til at få lysdesign som profession tænkt ind i projekter.
- Det rigtige lys er en immateriel og abstrakt vare, som skal sælges, inden bygningen står færdig. Og det er kernen i problemet – man ser først lyset, når bygningen er færdig, så branchen skal blive bedre til at forstå, beskrive og sælge lysets mange potentialer, siger Ellen Kathrine Hansen, som derfor også ønsker, at lys kommer til at fylde mere på landets ingeniøruddannelser og på arkitektskoler.
Stærkt community
I takt med, at lysdesigneruddannelsen hele tiden vinder indpas med stadigt flere færdige kandidater, ser Ellen Kathrine Hansen med optimisme på integreret lysdesign i fremtidige byggerier.
- Det er en både helt magisk og ret fantastisk følelse at mærke det stærke faglige fællesskab, som lysdesigneruddannelsen har opbygget de sidste 10 år. Det kom bag på alle, hvor stort det er at mærke et community inden for vores lille fag, som både de studerende og de færdiguddannede trækker på. De oplever stærke bånd til hinanden, til underviserne og til forskerne, forklarer Ellen Kathrine Hansen og fortsætter:
- Som lysdesigner kan man ellers føle sig alene med sit fag, når man er tilknyttet – eller forsøger at få foden inden for – projekter i branchen. Vi oplever, at vores kandidater søger tilbage til de lærings- og sociale miljøer, som de var en del af som studerende. Det gør sig nok især gældende på en ny uddannelse som vores.
Der er efterhånden over 230 færdiguddannede lysdesignere og studerende, som er begyndt at ansætte hinanden på projekter, tage praktikanter ind og skabe faglige miljøer rundt omkring i landet.
Vi gør meget ud af, at uddannelsen er forankret i Danmark med et internationalt perspektiv. Cirka 1/3 af kandidaterne er danske, men studiemiljøet er meget internationalt med uddannede kandidater fra 35 lande.
- Selv om det er en langsommelig proces at få integreret lysdesign som faglighed inden for byggeret, har vi gennem årene udviklet en stærkt forankret og tværdisciplinær uddannelse og forskningsgruppe. Vi anvender i høj grad digitalisering og data til at beregne, rendere og kontrollere det lys, som er designet med multifunktionelle kriterier inden for funktion, fysiologi, æstetik, velvære, ressourcebesparelse osv., forklarer Ellen Katrine Hansen og slutter:
- Vores kandidater bliver uddannede i at designe og styre noget så komplekst, immaterielt og abstrakt som lys, og hvordan det påvirker en verden i evig bevægelse.