Le Klint har børstet støvet af og er klar til de næste 80 år
Den danske lampeproducent Le Klint kan i år fejre sit 80-års jubilæum. Udgangspunktet er stadig de hvide plisséskærme designet af ikoner som Kaare Klint. Bevidstheden om ikke at ende som en dinosaur holder direktør Kim Weckstrøm Jensen på tæerne, så brandet er i konstant udvikling.
Det er sjældent, at jubilæer falder i samme år, men det er ikke desto mindre tilfældet hos den hæderkronede danske lampeproducent, Le Klint, der i år kan fejre sit 80-års jubilæum som leverandør af stander-, bord- og loftslamper. Samtidig kan brandets direktør Kim Weckstrøm Jensen fejre sit 25-års jubilæum og dermed rollen som leder af både et generationsskifte og en løbende transformation af det klassiske lampedesign, som i stigende grad også henvender sig til kontraktmarkedet. Kim Weckstrøm Jensen overtog efter direktør Kurt Jørgen, som havde overtaget efter grundlægger Jan Klint i 1989.
Det bæredygtige ligger for Le Klint i, at selv en gammel lampe med over 50 år på bagen, kan repareres og få nyt liv. Kunder kan også købe originale skærme til udgåede lamper. Her ses model 330 i en gulv- og en bordmodel.
– Der er ingen tvivl om, at vi hidtil har været mest kendt for vores rolle som leverandør til retailmarkedet. Det kan man se ud fra sammensætningen af forhandlere, som overvejende går til det private marked. Men kontraktandelen er – som følge af vores bevidste strategi – steget betragteligt i løbet af de senere 15 år. Den procentvise fordeling i forhold til B2B-kunder og private ligger i dag på 25 % til kontraktmarkedet og 75 % til privatmarkedet, siger Kim Weckstrøm Jensen, direktør for Le Klint.
Kigger man derimod på eksportmarkedet, er trenden på europæisk plan tæt på en 50/50 fordeling. Le Klint er fortsat en lille danske lampeproducent, som er verdensberømt i Danmark. Men i Tyskland, som er et relativt nyopdyrket marked, ligger den procentvise fordeling på 75 pct. til kontraktmarkedet, og 25 pct. til privatmarkedet.
– Det er en klar trend, at Le Klints old school lamper, Made in Odense, kan noget, som markedet efterspørger – selv uden fancy gadgets som f.eks. elektriske ’dimmers’, der skal repareres. Vi oplever især en interesse fra hoteller, som sætter pris på muligheden for at kunne få lamper repareret, forklarer Kim Weckstrøm Jensen.
Carronade gulvlampeMiniudgave til Svinkløv badehotel
Le Klint kan med deres nu 80 år som lampeproducent se tilbage på en lang række projektsamarbejder med kontraktmarkedet, og blandt de aktuelle cases er Svinkløv Badehotel, som, i forbindelse med genåbningen i 2019 efter en brand, fik leveret en lille speciel udgave af Model 375.Da de i foråret 2023 indviede de nyrenoverede værelser i annekset, leverede Le Klint deres nye LK 80-standerlampe til værelserne.
Samme krav mødte Le Klint fra det tyske hotel, Hotel Vier Jahreszeiten i Iserlohn, hvor lampeleverandøren skulle være en ’european made’-virksomhed. At brandet tilmed var dansk, var et endnu større plus. De havde desuden valgt møbler, der kan ompolstres med henblik på det bæredygtige aspekt.
– Hotellet ville have lamper, der kan stå i mange år, så valget faldt på den meget skulpturelle aluminiumslampe Carronnade, designet af svenske Markus Johansson. Den har et udtryk som en Hollywood-projektør og detaljer med messing fra vores egen fabrik samt amerikansk valnød fra Davinde Savværk på Fyn, siger Kim Weckstrøm Jensen og påpeger, at foldeskærmene af papir altid vil være en bevidst del af Le Klints kulturhistoriske udvikling, selv om andre uden for Danmark lægger vægt på andre materialer.
Tro mod grundværdier
Ifølge Kim Weckstrøm Jensen er Le Klint nødt til at udvide paletten, da kontraktmarkedet inden for restauranter og industrikøkkener stiller andre krav. Krav som f.eks. Carronade og den kommende serie Facet opfylder. Det bæredygtige aspekt har på den måde fået en bedre platform i forhold til kontraktmarkedet.
Spørger man Kim Weckstrøm Jensen om, hvor Le Klint er på vej hen, og om hvordan han udviklingen for brandet og fremtiden for dansk design, lyder svaret bl.a., at man med sit
80-års jubilæum bygger på en lang historie. Den første lampeskærm så dog dagens lys i 1901, og firmaet har altid været tæt forbundet med dansk designs guldalder. Store danske arkitekt- og designnavne som Kaare Klint, Andreas Hansen, Poul Christiansen og Vilhelm Wohlert m.fl. har designet mange af Le Klints klassikere, men fremtiden holdes i hævd i form af samarbejder med nutidens etablerede og upcoming designere.
– Vi har fastholdt vores position og grundværdier, særligt inden for møbler og belysning, da vi har valgt at beholde produktionen her. Det er ikke bare en kontrolfunktion, som andre designbrands er reduceret til i kraft af flytning til udlandet. Det har ikke være aktuelt for os at gøre det, forklarer Kim Weckstrøm Jensen, som selvfølgelig har oplevet en stigende konkurrence de senere år fra de nye ’new nordic brands’.
– Selv om vi lever højt på vores renommé inden for dansk design, skal vi ikke blive dinosaurere. Vi skal hele tiden udvikle os, jagte nye unge talenter, kigge mere bredt på kollektionerne og genfortolke materialer samt undgå at hvile på laurbærrene, siger Kim Weckstrøm Jensen og fortsætter: