
Würths hovedkontor: Indretningsløsninger skaber plads og fællesskaber
Form3 står for at nyindrette Würths hovedkontor i Kolding – uden tilbygninger, men med kreative løsninger og tilføjelser til den eksisterende bygning

Da Würth Danmark A/S i slutningen af 1990’erne opførte sit hovedkontor i Kolding, var det med plads til omkring 50 medarbejdere. I dag er det tal firdoblet – og det har stillet nye krav til både rammer og funktionalitet. Derfor har Würth i samarbejde med den lokale indretningsvirksomhed Form3 igangsat en modernisering, der i faser fra 2023 og frem løfter huset ind i en ny æra, efterhånden som økonomien har tilladt det.
- Vi ville skabe en arbejdsplads, der fulgte med tiden. Udefra er bygningen arkitektonisk flot, men indvendigt var der stort set intet ændret siden 1998. Vi ønskede at udnytte pladsen bedre, skabe flere mødelokaler og etablere fællesarealer, hvor man har lyst til at være, fortæller Julie Anine Noesgaard, projektleder for moderniseringen hos Würth Danmark.
At tænke i m3 fremfor m2
Da Form3 gik i gang med projektet, så man straks et potentiale i den store loftshøjde – hvad Würth manglede i kvadratmeter, havde man nemlig kubikmeter. Creative director og CEO i Form3, Tommy Toft, fortæller:
- Det er én af de ting, vi virkelig godt kan lide at arbejde med. Hvis plads er et problem, kan vi løse det. Som virksomhed er vi kommercielt tænkende: Da vi blev stiftet i 2001, var det for at arbejde med retail, og der skal hver en kvadratmeter være kommerciel, for gavner det ikke kunden. De tanker har vi overført til andre projekter.
Form3 fik stillet flere vilkår op: Ændringerne skulle være så bæredygtige som muligt, arbejdspladsen skulle fungere, mens ombygningerne stod på og så skal der være et kunstudstillingsområde til at kunne huse Würth Groups ejer private kunstsamling, som er én af Europas største og cirkulerer mellem den internationale virksomheds forskellige lokationer.
- Vi lavede en ideskitse til styregruppen for projektet, hvor vi kiggede på den del af bygningen, der ikke omfattede udstillingsområdet. Her var der områder med tre etager til loftet i nogle gangbaner, og vi fik tanken om, at vi ville lave mødefaciliteter i bygningens højloftede områder. Det betyder, at det ikke har været nødvendigt at bygge ud. Det mest bæredygtige er at bruge, det man har, og vi har brugt den plads, der stod uudnyttet hen i de tre-etager høje rum, siger Tommy Toft.
- Vi havde svært ved at se, hvordan vi kunne få flere mødelokaler inden for de eksisterende rammer. Og her fandt Form3 løsningen i bygningens høje rum, hvilket har været helt afgørende. Nu har vi mødefaciliteter, som vi ikke selv havde fantasi til at forestille os, fortæller Julie Anine Noesgaard.
Plads til fællesskaber på arbejdet
Fællesskaber opstår ofte hen over måltidet – og det kræver stimulerende spiserum. Men det var en mangelvare i den gamle kantine.
- Den var nærmest en slags militærkantine med fire rækker borde og stole og en buffet, hvor man kunne øse op med en plastik-ske. Kantinen blev omdannet til et sted med større restaurantfølelse, og blev samtidig et rum, der kan bruges resten af dagen. Det bidrager til fællesskabet at have mødesteder på en arbejdsplads, og samtidig er den stor nok til, at der også kan være plads til fordybelse uden for spisetiden, og nu er kantinen blevet et socialt samlingspunkt, der kan bruges hele dagen – både til frokost, uformelle møder og sociale arrangementer, siger Tommy Toft.
Det sociale samvær kom også i fokus andre steder i bygningen – med særlig hensyntagen til, at Würth er én af Danmarks absolut største B2B-virksomheder, fortæller Tommy Toft:
- Det er en konkurrencevirksomhed, og det konkurrencegen vil vi gerne stimulere. Så stueetagens gangarealer omdanner vi til et område med bordtennis og bordfodbold.
Inspirerende udearealer
Domicilet i Kolding havde udearealer – men ikke af en slags, der for alvor stimulerede til at blive brugt, siger Tommy Toft.
- Der var sådan nogle rastepladsmøbler, men der har vi tilføjet en pergola og nye møbler, og det er Würth blevet så glade for, at man selv har fået udført et håndlavet udekøkken, så området for alvor kan bruges. Vi oplever i det hele taget, at man fra Würths side gerne vil inspireres, og at man gerne vil være stolte af deres virksomhed og det, man kan tilbyde medarbejderne.
Hvad skal en arbejdsplads kunne?
Mange virksomheder har ligesom Würth opført deres kontorer for mange årtier siden, og med ændrede arbejdsmønstre, stilles der nye krav til indretningen forklarer Tommy Toft:
- Hvor man en tidligere havde brug for store skriveborde til papirer og stationære computere, er kontoret i dag næsten papirløst. Behovet er derfor ikke nødvendigvis et stort bord, men derimod fleksible rammer: Fællesrum til møder, zoner til fordybelse og en indretning, der inviterer til at skifte plads i løbet af dagen. Tilhørsforholdet til virksomheden er båret af fællesskabet, og det opnår man blandt andet ved at skifte opholdssted flere gange i løbet af dagen.
Denne tilgang viste sin styrke i Kolding, hvor medarbejderinddragelsen afslørede et udbredt behov for ro. Mange oplevede støj i storrumskontorerne og valgte hjemmearbejde for at kunne koncentrere sig. Som svar blev der etableret tre små, lydtætte fordybelsesrum, som hurtigt er blevet populære og giver et reelt alternativ til hjemmearbejde. Julie Anine Noesgaard slutter af:
- For os handler det om at skabe en arbejdsplads, hvor man kan løse hele paletten af sine opgaver, fra Teams-mødet til den dybe fordybelse. Når rammerne er fleksible, inspirerende og understøtter de mange forskellige arbejdsformer, så bliver kontoret ikke bare et sted man skal være, men et sted man har lyst til at være.