Farvebombardement på badeværelset
På Stockholm Design Week præsenterer Svedberg sit nye samarbejde med den anerkendte indretningsduo The Norrmans, der giver det klassiske badeværelsesdesign helt nye toner.
The Norrmans er indretningsduoen Anna og Lars Norrman, som har gjort sig bemærket for deres ekstravagante og sprudlende farvestrålende indretning både af deres egen eksklusive B&B på en gammel bondegård i Danmark og boutique-hotellet på Häckeberga Slott i Genarp i Skåne.
Et farvestrålende, kulinarisk og nærmest filmisk slot, der er helt ud over det sædvanlige og indrettet med et væld af spændende og smukke detaljer overalt.
Samarbejdet mellem Svedbergs og The Norrmans blev indledt, efter R&D- og marketingafdeling besøgte Häckeberga Slot og talte med Anna og Lars Norrman, der fortalte om den rejse, der førte til, at de driver boutique-hoteller og restauranter på slotte.
- Vi havde fulgt The Normanns på de sociale medier i et stykke tid, og vidste, at det her ville blive noget helt specielt. Det er ren magi at komme herud i det sene efterår efter at have kørt ad små snoede veje gennem den smukke bøgeskov og ankomme, netop som tågen letter over søen, og solen står op. Det bliver bare ikke bedre – den rene idyl. Men så åbner man døren og træder direkte ind i en anden verden. Tænk lidt Alice i Eventyrland. Et væld af farver og spændende detaljer, eksklusive materialer og en finish ud over det sædvanlige. Lyd og lys. Men alligevel roligt og afsondret. Et fascinerende sted, som får dig til at glemme verden udenfor, siger Svedbergs designchef Johan Körner i en pressemeddelelse.
For ham var det en øjenåbner at høre The Norrmans fortælle om indretning og farveholdning og deres forskellige projekter.
- Vi klikkede med det samme, og der ikke lang tid, før vi snakkede om badeværelsesindretning, og de fortalte om deres tanker og idéer. De går efter det helt personlige og unikke, mens vi udvikler serieproduceret interiør med et design og et udtryk, der passer til mange forskellige menneskers smag. Hos Svedbergs indså vi, at det var ved møder som dette, interessante ting kan opstå – i kontrasten mellem Svedbergs relativt lavmælte tidløse design og The Norrmans fyrværkeri af farver, materialer og stil.
- Da vi blev bedt om at indrette Svedbergs showroom, følte jeg med det samme, at der var så mange spændende muligheder. Svedbergs er et brand med en meget tydelig identitet. Jeg elsker både deres produkter og visioner, men jeg kunne også godt tænke mig at give dem mere liv og få det til at skrige lidt mere omkring produkterne. Jeg følte, at de skulle løftes op på en piedestal. Det fortjener de, siger Anna Norrman.
Udstillingen i Svedbergs showroom bliver en opdagelsesrejse mellem blomstertemaer, der knytter an til årstidernes skiften – fra blåhvid, krystalfunklende vinter til frodig grøn sommer. Blomsterne og planterne kommer fra den hollandske virksomhed Silk-ka, et designbrand, som har specialiseret sig i at lave eksklusive kunstige planter af silkemateriale. Rundt omkring i hele udstillingen kommer de besøgende til at møde forskellige badeværelsesinteriører fra Svedbergs i uventede omgivelser.
- Svedbergs står for nordisk badeværelsesindretning med holdbare materialer og slidstærke overflader. I vores showroom supplerer The Norrmans os med et kurateret udvalg af naturlige elementer i form af f.eks. blomster, planter og farver for at maksimere rumfølelsen. Ligesom på Häckeberga Slot vil de skabe en verden, som man kan træde ind i – en verden, som man kun kan ane i butiksvinduet udenfor, men som så vokser sig stærkere, jo længere ind i rummet man kommer, siger Johan Körner.
- Vi vil gerne flytte rundt på folk og lade dem opleve flere følelser. De skal kunne gå rundt og opdage ting, de ikke havde forventet. Vi lever i en verden, hvor vi gerne vil have en masse input, og derfor er oplevelsen så vigtig for alt i dag. Folk, der besøger vores hoteller, vil have oplevelser – alt fra mad til mærkelige ting eller forskellige interiører og omgivelser. I alle vores projekter tager jeg altid udgangspunkt i, hvordan jeg påvirker andre, siger Anna Norrman.
Hvis udstillingen i Svedbergs showroom med Anna Norrmans ord er "helt crazy", så er The Norrmans andet samarbejde med Svedbergs af en anden karakter. Intro er en af Svedbergs mest værdsatte serier, og da indretningsarkitekterne fik til opgave at udvikle en ny farvepalet, var det en blødere harmoni, der var i fokus.
- Jeg har valgt farver, som jeg ofte arbejder med, og som jeg ved er meget taknemmelige for mig at arbejde med som indretningsarkitekt. Det er rolige og venlige farver, der passer ind i ethvert hjem.
Johan Körner påpeger, at Anna og Lars ser på indretning på en anden måde end Svedbergs, og at det var grunden til, at et samarbejde føltes så spændende:
- Vi var sikre på, at deres helt unikke rejse og tanker om indretning kunne give vores produkter en ny dimension. At vælge at arbejde med farver føltes helt naturligt. Det er et område, som Anna er ekspert i, samtidig med at vi har vores eget anlæg til lakering og produktion, så vi relativt hurtigt kan komme videre med projekterne. Det interessante er mødet mellem Annas nye farver og det klassiske Svedbergs-design – et møde, der har resulteret i produkter med masser af liv og energi.
Farvepalette
Navnene på farverne i paletten, som Anna Norrman har valgt, er helt i tråd med The Norrmans sprudlende fantasifulde kreativitet:
Aqua Green (or Southern Italian Lazy Beach Day Ocean Green), Rust (or Decades Of Rain Upon A Lumberjacks Forgotten Axe Red), Really Dark Green (or Late Summer Northern Scandinavian Mosquito Infested Woods Green), Metallic Green (or Eastern Canadian June Beetle Shimmering Green), Brownish Purple (or Heavy Brunello Headache), Light Terracotta (or Southern Utah Golden Hour Essential Clay)
Intro-serien og emaljebadekarrene og håndvaskene i Myre-serien i den nye farvepalet lanceres i et begrænset antal under Stockholm Design Week.