Bæredygtigt valg af designmøbler til fodboldlounge på Anfield
Når fans synger ’You’ll Never Walk Alone’ i Carlsberg-loungen på Anfield, er det i møbler fra Wehlers og a:gain. De cirkulære principper bag designet taler ind i den bæredygtige fortælling hos både ølproducent og fodboldklub.
Det er især stemningen, Liverpools stadion Anfield er kendt for. Men også på bæredygtighed scorer fodboldklubben, som er den første bæredygtighedscertificerede Premier League klub. Siden 2021 har den fulgt The Red Way – en bæredygtighedsstrategi, der dækker både socialt engagement og mål om at blive CO2-neutral.
Fra fiskenet og ølfustager til fodboldfans
I den fortælling passer møbler i genanvendte materialer godt ind. Og da Carlsberg skulle opgradere loungen på Anfield, er det a:gain, som Carlsbergs Global Brand ansvarlige kontakter, da a:gain aftager store dele af plastaffaldet fra deres DraughtMaster fustager.
I samarbejde med Wehlers bliver den nye indretning af loungen med R.U.M. stole og barstole i en version lavet af genanvendt plastik fra både ølfustager og fiskenet. Sat sammen hermed er Fusø borde, hvis melerede bordplader af granuleret plast taler tydeligere om de genanvendte materialer.
– Møblernes CO2-aftryk reducerer byggeriets samlede CO2-udledning. Det er den vej vi går, og alle bør indrette mere klimasmart, mener Maria Fryd Wehler, medstifter af Wehlers.
– Set med klimaøjne oplever vi, at flere virksomheder nu har fået øjnene op for, at man skal tage det her seriøst. Flere greb driver dem den vej, siger Christian Wittrup, CCO i a:gain.
Vindue for dansk design
Indretningsprojektet på Anfield er ikke kun et vindue til verden for dansk design, men hos Christian brænder hjertet også for fodboldklubben:
– Projektet måtte udskydes, da Liverpool havde en magisk sæson i 2021 og når fire finaler. Først under VM i 2022 blev der en pause og en åbning for at opgradere loungen.
Loungen er populær, og for hver kamp bliver den besøgt af 70 fans, og er også en fast del af rundvisningen på Anfield.
Et grønt klimaaftryk
– Vores take hos Wehlers er, at man behøver ikke at kunne se, at stolen er lavet af genanvendte materialer, men den skal være lavet af genanvendte materialer. Design og kvalitet er vigtige, men de skal også have det her tredje ben at stå på, siger Maria Fryd Wehler.
– Den bæredygtige fortælling står især stærkt, når bygningen eller virksomheden selv producerer det affald, møblet er lavet af, som i dette tilfælde med Carlsberg og Anfield, supplerer Christian Wittrup.
Små projekter betyder alverden
Selvom der er interesse for møbler i genanvendte materialer, er der også udfordringer. I forhold til fremtiden håber begge på, at virksomheder, bygherrer og indkøbere vil være mere fleksible. Som start ups har man ikke et bredt udvalg af varianter, og da materialerne bestemmer farver, kan de ikke levere i en bred farvevifte.
– Skal der eksempelvis flere genanvendte plastmøbler ind i offentlige byggerier, er man nødt til at lempe på reglerne for SKI-aftalerne, siger Maria Fryd Wehler, som udmærket forstår behovet for standarder, men man kunne måske åbne døren på klem:
– Arkitekter og bygherrer skal vide, at det betyder alverden for udviklingen af en lille designvirksomhed, hvis de bare tænker et enkelt lokale ind med møbler i genanvendte materialer.
Et nyt projekt er i støbeskeen.
– I et samarbejde mellem Carlsberg, a:gain og Wehlers skal vi snart også levere til en af Danmarks førende hospitality virksomheder, runder Christian Wittrup af.