Arturel: Akustisk kunst som dekorativ effekt og vejviser
Akustikken i moderne bygninger kan forbedres markant med akustikpaneler. Arturel trækker på kunstens verden og forener æstetik og funktionalitet. Resultatet er akustisk kunst, som fremstilles af genanvendte materialer.
Den aarhusianske iværksættervirksomhed Arturel har haft så meget fart på, at den efter kun halvandet år på markedet leverer sine unikke produkter til over 15 lande i verden. Arturel producerer akustisk kunst, fremstillet af genanvendte/upcyclede materialer såsom PET og tekstil. De 75 pct. af PET-materialet kommer fra indsamlet plast i have, søer, vandløb osv. Tekstilerne er rester fra Kvadrats produktion. Uanset materialet lægges det i flere lag for at opnå en skulpturel effekt.
- Vi har populært sagt tænkt ud af boksen og har skabt en hybrid mellem kunst og akustikpaneler. Målgruppen er både B2C og B2B, og især privatmarkedet har taget godt imod akustikløsningen, som formår at løse et konkret problem samtidig med, at man får et kunstværk på væggen, siger Anders Cederholm, CEO og medstifter af Arturel, der også består af Thor Emil Boisen, produktionschef og medstifter og Nital Patel, prisbelønnet chefdesigner og co-founder.
Ideen tog afsæt i, at Anders Cederholm – qua sit selvstændige virke med samling af kunst i 15 år – vidste, hvilke knapper de skulle trykke på for at komme ind på markedet med et helt nyt produkt. Det lykkes i den grad, da et af deres første projekter var for Lego.
- Med mit store kendskab til kunstmarkedet ved jeg, at der er delte meninger om, hvorvidt man kan masseproducere kunst. I Arturels tilfælde trækker vi på kunstens æstetik med akustikpaneler, der både kan bruges som vægdekoration og til at signalere ’wayfinding’ i en stor bygning, siger Anders Cederholm, der med alderen selv er blevet mere sensitiv over for dårlig akustik, f.eks. på restauranter i følgeskab med små børn.
Taktilitet som kontrast til glas og stål
Med akustikpanelerne er Arturel i stand til at kombinere to af virksomhedens interesser – kunst og arkitektur. Virksomheden arbejder fra en tese om ’quiet beauty’, hvilket vil sige, at de akustiske kunstværker ikke larmer.
- Vi arbejder desuden med formater, som er nemme at forstå og arbejde med. Paneler på 60x60 cm er noget, som alle kan sætte op. Kunderne får noget skulpturelt at kigge på – frem for oftest noget fladt, når man taler om akustikpaneler. De kan bruge deres kreativitet i ophængningen, da panelernes formsprog og farver er enkle, forklarer Anders Cederholm, der også får mange henvendelser fra arkitekter og indretningsarkitekter, der kan se ideen med produktet.
Et aktuelt eksempel på, hvor Arturel udbedrer akustikproblemer, er det nye domicil for ejendomsforvalteren og rådgiveren DEAS på Grønttorvet i Valby. Alt er topmoderne – fra arkitektur til indretning med custom made møbler, gardiner osv.
- Vi har leveret akustikkunstværker til alle etagerne på ”The Market”, som DEAS’ nye domicil hedder. Det har gjort meget for lyd-settingen, ligesom det samlede udtryk er blevet mere hjemligt. Værkerne i samarbejde med Kvadrat har egetræsrammer, og når man hænger fem-seks stykker ved siden af hinanden, opnår man en smule mere installationskunst-agtigt udtryk, siger Anders Cederholm og fortsætter:
- Akustikkunstens skulpturelle effekt og taktilitet er især værdsat af brugerne, når de øvrige materialer er beton, glas og stål. Vi oplevede under ophængningen, at medarbejderne kom hen og spurgte til værker og ville gerne høre historien bag.
Ro for øjet
Arturel behandler ophængning af akustikkunst ligesom nænsomt, som man ville gøre med malerier – med luft omkring og belysning via spots. Ud over den akustikforbedrende effekt rent lavpraktisk kan produkterne fra Arturel også give brugerne af en bygning et visuelt input.- Det skaber noget rart for øjet at kigge på, ligesom akustikkunsten opfylder kravet om så lille en klimamæssigt aftryk som muligt. Materialerne er sporbare, hvilket taler ind i den aktuelle klimadagsorden.