Portræt af designer Knud Holscher
Holscher Design står bag nogle af verdens mest anvendte og anerkendte produktserier til moderne byggeri og indretning - fra den klassiske d line-serie til IFÖs elegante toiletter. Senest har tegnestuen udvidet d line med en ny prisvindende dørstopper. Kilden til tegnestuens fortsatte innovationskraft ligger i kontinuiteten gennem årene og ikke mindst i evnen til konstant at udvikle samarbejdet med producenter og kunder.
Samarbejde kræver omtanke og kritisk sans
- Som designer kommer du jo virkelig ind i hjertet af kundens virksomhed, og derfor er det et ufravigeligt krav, at du forstår kundens behov og situation til bunds. Det er selve forudsætningen for ikke bare at finde de brugbare løsninger, men også for at få identificeret problemet, der skal løses, til at begynde med. Det er altid en kompleks proces, hvor man som designer skal tænke sig om og hele tiden tænke kritisk, forklarer Knud Holscher og suppleres af sønnen Rasmus Holscher, der er daglig leder af tegnestuen:
- Verden forandrer sig hele tiden, og vi samarbejder i dag med produktionsvirksomheder, hvis teknologier muliggør helt nye designtilgange og måder at gribe problemløsningen an på. Når vi som designere for 10 år siden fik stillet en opgave, gik vi typisk hjem og grublede for os selv, før vi kom tilbage og præsenterede en færdig løsning. I dag er der ofte et meget tæt samarbejde mellem designere og producenter om løsningerne fra start til slut.
Fra design til ideation
- Denne ideationsproces, som man kan kalde den, skyldes ikke mindst, at produktionsvirksomheder i dag er meget professionaliserede og har en helt anden tilgang til design end førhen. Her har vi måske en lille fordel i forhold til så mange andre designvirksomheder, fordi vi alle kommer fra arkitektfaget. Vi er derfor trænet i at tænke i helheder og situationer og kan sætte os ind i brugerens ønsker og behov, mens vi ikke tænker så meget i enkeltstående genstande, lyder det fra Rasmus Holscher.
Vigtigheden af kontinuitet
Holscher Design har netop lanceret en ny dørstopper for d line, og den har allerede modtaget priser i både USA og Tyskland. Princippet bag dørstopperens kordeform er karakteristisk enkel og geometrisk, og funktionaliteten sikres med en skjult tværvægt sammen med to skjulte skruer i bunden. Knud Holscher uddyber:
- Godt design er kendetegnet ved at rumme et innovativt element eller et nyt formudtryk. Der skal ske et tidsmæssigt spring fremad, så at sige. Det var det, der skete, da vi lancerede de første toiletter for IFÖ med skjulte rør. Ingen troede dengang på, at det teknisk kunne lade sig gøre, men det kunne det jo, og toiletterne blev en bragende succes. Men det kræver, at der findes nogle professionelle virksomheder med villighed til at gå nye veje. Nyudvikling kræver mod. Han fortsætter:
- Men kontinuiteten er nok det vigtigste, og det gælder både internt på tegnestuen og i relation til vores kunder. Den yngste partner på tegnestuen har været her i 6 år nu, alle har de bærende idéer helt inde under huden, og vi kender hinandens styrker og forskelligheder og bruger dem konstruktivt. Vores designlinje har været identitetsskabende for en række af vores langvarige kunder. Det gælder eksempelvis for IFÖ, som vi har samarbejdet med gennem flere årtier med skiftende ledelser. IFÖs produkter bygger på de samme grundidéer om nyskabende og samtidig simple, letopfattelige løsninger, både hvad angår det tekniske og det æstetiske.