Snedkernes Efterårsudstilling 2023: Kreativt frirum af hjertevarme og armsved
Sådan siger Karin Carlander, der samtidig finder samarbejdet bag flot og imponerende, når alt går op i en højere enhed. Det er et kreativt frirum af hjertevarme og armsved, og processen bag er som tandhjul, hvor man stoler på hinanden. Resultatet, udstillingen, beskriver hun som en koncert, der lever videre i kataloget og på hjemmesiden.
Formand Claus Bjerre har designet en bænk, der tydeligvis spiller op til arkitekturen på Panum Instituttet. Foto af Kristian Holm
Snedkernes Efterårsudstilling oplever større og større opbakning både fra udstillere og publikum. Udstillingen bliver derfor stadigt mere pladskrævende, så teamet bag bruger en stor del af årets forberedelse på at finde en brugbar lokation. Sidste år var det på Fabrikken for Kunst og Design på Amager, hvor udstillingshallen var ét stort rum, hvilket stod i skarp kontrast til de mange små rum på Sophienholm i Kgs. Lyngby i 2021.
- I år har vi valgt Tunnelfabrikken på Ydre Nordhavn, som kommer til at kræve plakater i området, så folk kan finde vej. Vi har store forventninger til udstillingsarkitekturen af Pihlmann Arcitechts, ejet af Søren Pihlmann, siger Karin Carlander, som på 21. år står for administrationen af Snedkernes Efterårsudstilling.
- Søren Pihlmann er valgt som kurator for Den Danske Pavillon til Arkitekturbiennalen i Venedig i 2025. Til udstillingen for SE har han skabt en illusion af en byvandring som det designmæssige greb. Hvert møbel eller projekt får sin egen verden, som er en fortælling om møblet, fortæller Karin Carlander og fortsætter:
- Det bliver som en sjov vandring gennem byen i det, man kender – caféer, parker, bænke, kendte indendørs rum osv. SE har aldrig udstillet i så stort et rum før, så i år får vi helt sikkert plads til både udstillingen og vores mange åbningsgæster.
Stor ros til holdet
Karin Carlander roser holdet bag, som igen i år sikrer, at udstillingsprojektet lykkes. Alene det at få fotograferet samtlige møbler i et ens format på så mange forskellige indendørs og udendørs steder kræver en stor indsats. Men også det grafiske greb, som er nyt hvert år, er en stor logistisk udfordring.- Flere af møblerne er fotograferet udendørs i år, så vores fotograf har haft et større koordineringsarbejde med udstillerne i forhold til vejret og lyset. Billedsiden kræver altid en del, men vi lykkes altid med at få sat noget flot op, da det er gode folk bag, siger Karin Carlander og fremhæver udstillingskataloget som samlingen af mange forskellige brikker og individuelle hensyn.
Udstillingen bliver sat op på en uges tid, og årets tema tager udgangspunkt i, at København er blevet udnævnt til World Capital of Architecture af UNESCO.
- Årets tema, A Piece for a Place, betyder, at udstillerne har ladet sig inspirere af arkitektoniske steder i København. Udstillerne er blevet bedt om at finde et sted i København og udvikle et stedsspecifikt møbel, siger Karin Carlander og fortsætter:
- Møblerne, der både er uden- og indendørs møbler, spænder vidt – fra gammel og klassisk arkitektur til Gesamtskunstwerker som f.eks. Grundtvigskirken og Panum Instituttet. Tunnelfabrikken, hvor udstillingen vises, er også et spændende sted, da det var opbevaringssted for byggematerialer til Øresundsforbindelsen.
Jonas Lyndby Jensen har designet en stol, der matcher interiøret i Radiohuset, som er bygget i 1930’erne. Foto af Kristian Holm
Læs også:
Snedkernes Efterårsudstilling: Oplev årets møbel-magi i TivoliKrævende teamwork
En stor årlig udstilling som Snedkernes Efterårsudstilling fordrer naturligvis et enormt forarbejde, og processen mellem udstillingerne kræver et velfungerende teamwork. Karin Carlander føler sig efterhånden mere og mere imponereret over det kæmpestore teamwork foran og bagved scenen, som får sammenhængskraft via virkelige dygtige folk.
- SE er branchens frirum, hvor man kan udstille og afprøve nye møbler/møbeltyper uden kommercielle hensyn. Her er det det legende og eksperimenterende, der tilstræbes, siger Carlander, der ser SE som en stor favn, der rummer udstillerne, som spreder sig alders- og designmæssig.
Det er svært at kuratere, da der er et meget højt fagligt niveau. Men SE har plads til alle, som griber den forpligtende mulighed, påpeger hun.
- Jeg kan savne det mere rå fra tidligere, vi er næsten blevet for dygtige, og alt ser så selvfølgeligt ud, når udstillingen står der. I SE er vi bare mennesker, som knokler løs. Der ligger både hjertevarme og armsved bag. Udstillingen er som en koncert, hvor alle tandhjul stoler på hinanden og skaber en symfoni – som et stykke musik, man går glip af, hvis man ikke møder op og ser udstillingen.
Spørger man Karin Carlander, hvorfor hun gider det her kæmpe arbejde år efter år, lyder hendes svar, at det er et interessant og udfordrende arbejde med virkelig mange forskelligartede opgaver.
- Jeg kan godt lide at skabe et rum til de mange aktører, så hver enkelt får sin plads i det store maskineri og at opleve glæden ved den fælles indsats. Jeg holder også meget af den professionalisme og gavmildhed, som er vigtig i Snedkernes Efterårsudstilling, slutter hun.
Snedkernes Efterårsudstilling 2023 kan ses fra den 28. oktober til den 26. november 2023 på Tunnelfabrikken, Oceanvej 1, 2150 København.