Søren Ulrik Petersens, En buk i træ - Et sæde til nærvær kan opleves på dette års udgave af Snedkernes Efterårsudstilling, Producent: PP Møbler.
Snedkernes Efterårsudstilling er et nødvendigt eksperimentarium
Sådan siger møbeldesigner Søren Ulrik Petersen, som til årets store møbeludstilling, Snedkernes Efterårsudstilling, har designet en bænk i træ, et sæde til nærvær, som er produceret af PP Møbler.
Døren står åben til designstudiet i et butikslokale tæt på Søerne på Nørrebro, hvor møbeldesigner Søren Ulrik Petersen holder til.
Hans lejlighed ligger oven over, så han så at sige kan kaste sig over designopgaverne, når ånden er over ham. Et par forbipasserende naboer stikker hovedet ind og hilser på for at høre, hvordan det står til.
Rundt omkring i det kombinerede værksted og designstudie står – ud over det nyeste projekt i form af bænken Buk – en række stole, som Søren Ulrik Petersen har designet i sin over 32 år lange karriere.
En af stolene, som han har designet til kongehuset, har været et projekt, som har strakt sig over otte år, men som for nylig har materialiseret sig i 500 taffelstole til Dronningen.
Det har været et både lærerigt og meningsfyldt designprojekt, som Søren Ulrik Petersen har samarbejdet med sin faste producent, PP Møbler om.
Spørger man ham, om han har et design, som han er særlig stolt af, lyder svaret, at det er en umulig opgave at vælge et enkelt ud. Men vuggen til hans datter, Swing Low, er selvfølgelig et af dem. Køkkenredskabet af træ, Stick in a Box, som sælges i museumsbutikker over hele verden, er en anden favorit.
Den aktuelle opgave med bænken Buk til Snedkernes Efterårsudstilling er han meget tilfreds med, da den er en øvelse i at udfordre grænsen for, hvad er møbel skal kunne. Den er kendetegnet af et sæde, som samtidig er to krydsede ben.
- Min buk i asketræ med detaljer i wengé har et sæde af flagline. Den er ment som et lille praktisk møbel, der kan fungere som en bænk at sidde – kortvarigt – på. Komforten er ikke det afgørende, men funktionaliteten i og med, at den også kan bruges som en fralægningsplads til f.eks. bøger, taske eller andet, man gerne vil have liggende fremme, siger Søren Ulrik Petersen, der før har designet bænke og møbler.
- Årets tema er Fabrik, og udstillingen er på et nedlagt vaskeri, så derfor kiggede jeg mig omkring for at finde ud af, hvad der egentlig var en rød tråd rent møbelmæssigt, og det var en buk. Den bruges til mange formål og ses i flere materialer, men den findes oftest som en simpel model af træ. Jeg har lavet en smal udgave, hvor der er plads til to, hvis man sidder lidt tæt, fortæller Søren Ulrik Petersen.
Frirum til at eksperimentere
Søren Ulrik Petersen kalder også sin Buk i træ for Et sæde til nærvær, og den er i sit udtryk og sin funktion et produkt af det eksperimenterende frirum, som Søren Ulrik Petersen opnår ved at deltage i Snedkernes Efterårsudstilling – et professionelt fællesskab og forening, som han har været medlem af i 26 år.
- Siden jeg blev færdiguddannet møbeldesigner – på den daværende Skolen for Brugskunst – har jeg været selvstændig. Det har fanme været sjovt, men økonomisk rig er jeg aldrig blevet af det. Til gengæld er jeg rig på minder og oplevelser, som jeg ikke ville have været foruden, siger Søren Ulrik Petersen og fortsætter:
- Jeg er blevet rig på tanker, følelser og erfaringer, og det har været en spændende rejse med masser af anerkendelse for mit arbejde karrieremæssigt. Det har givet mig ro i sindet, da jeg ved, hvad jeg er god til her i livet. Det giver mig et selvværd og en tro på en smukkere og bedre verden.
Søren Ulrik Petersen har gennem tiden modtaget flere priser, bl.a. Planken Ud-prisen i 2007, hvor hans arbejde beskrives med disse ord:
”Søren Ulrik Petersen har i sit virke som designer stædigt holdt fast i sin legende tilgang i arbejdet og forsømmer aldrig en lejlighed til at lade fantasiens kraft gå forud for merkantile betragtninger. Han formår gang på gang at kombinere det praktiske og funktionelle med det overraskende og underfundige.”
Derfor har Snedkernes Efterårsudstilling altid haft en særlig plads i hans hjerte, hvor han en overgang selv formand. Hans læremester, samarbejdspartner og producent, PP Møbler, har han arbejdet sammen med i tre generationer, og især grundlæggeren, Ejnar Pedersen har efterladt Søren Ulrik Petersen med lutter lovord for møbelvirksomheden og dens bedrifter.
- Ejnar lærte mig, at god kvalitet er det ypperste. At møbler handler om to parametre: Pris og kvalitet. Hans råd var til mig, at jeg aldrig måtte stå med hatten i hånden. Og så prøvede han at få mit eget unikke design frem, når jeg designede stole, der var for meget over i Wegner og Finn Juhl, forklarer Søren Ulrik Petersen, som derfor har arbejdet på at finde sit eget sted mellem de afdøde ikoner.
Ejnar Pedersen gik bort i 2020 i en alder af 97 år, og han var en af Søren Ulrik Petersens vigtigste professionelle samarbejdspartnere.
- Han syntes, at jeg var en af vor tids største møbeldesignere, og det har siden været en fornøjelse at samarbejde med hans søn og barnebarn. I Japan siger man, at har man arbejdet for tre mestre, så er man selv mester i et fag, siger Søren Ulrik Petersen og smiler.
Læs også:
Bukowski Stolen - Ny skulpturel stol fra New WorksBliver ved med at give fuld gas
Taffelstole eller ej, så er det Snedkernes Efterårsudstilling, som har betydet mest for Søren Ulrik Petersen gennem årene. Her har han opnået en anerkendelse for sit design, som han utrætteligt er fortsat med trods modgang og medgang.
Fabrikkens Idé-Generator af Lise Vester. Foto: Astrid Ellemo
- Skønne Snedkernes Efterårsudstilling, som altid har været sjovt at være en del af, bliver ved med at deltage, så længe jeg har noget at give verden. Jeg bliver ved både for at vise min tre børn og omverden, at der stadig er noget at kæmpe for, siger Søren Ulrik Petersen, som finder det årlige tema yderst relevant.
- Temaet giver en bedre udstilling, da der er en rød tråd og et opgaveopdrag, som man er nødt til at forholde sig til. Og så er der ikke mindst en deadline, som alle vi skæve typer med savsmuld i bukselommerne bliver holdt til ilden med, siger Søren Ulrik Petersen, som især er glad for, at SE løbende inviterer nye unge designere ind, så det ikke ender med at være en gammelmandsklub.
Snedkernes Efterårsudstilling er igen i år et levende eksempel på, at møbeldesignere som f.eks. Søren Ulrik Petersen – med hans egne ord – giver den fuld gas og fortsat har sin berettigelse i verden.
- Her får alle – uanset om man har det rigtige efternavn eller ej – en chance for at prøve ting af og designe og udstille ubetalelige unikamøbler. Komforten er sekundær i denne sammenhæng, hvor mantraet er; ’hellere ondt i ryggen end ondt i øjet’, ligesom vi arbejder ud fra strategien med ’materiale, materiale og materiale’, slutter Søren Ulrik Petersen.
Udstillingen kan opleves indtil den 4.11.2022 på FABRIKKEN for Kunst og Design, Sundholmsvej 46, 2300 København S.