
Loungemiljøer til sociale pauser og forandring i løbet af dagen
Skab en attraktiv kontorindretning, før næste sæson for jobskifte
Sono Danmark, som er eksperter i kontorindretning, deler her deres bedste tips til at optimere arbejdsmiljøet og minimere opsigelser.
Mange ansatte har glæde af mere fleksible og funktionsbestemte arbejdspladser, hvor man kan ændre det fysiske miljø, fortæller Steffen Feddersen
I Danmark skifter op mod hver fjerde privatansat job hvert år. Med mere fleksible arbejdsformer og øget hjemmearbejde er det vigtigere end nogensinde at skabe inspirerende og tilpasningsdygtige arbejdspladser. For der er mange ting, man kan optimere på, ifølge indretningsleverandøren Sono Danmark
– Der kan være rigtigt mange grunde til, at medarbejdere siger op. Derfor oplever vi også en stigende efterspørgsel på individuelle tilpasninger af arbejdslivet og omgivelserne, fortæller Steffen Feddersen, der er Area Sales Manager hos Sono Danmark.
Skab attraktive arbejdspladser med fleksibel kontorindretning
- Vi kan ikke hjælpe med bløde værdier eller mere i lønposen, men vi kan hjælpe med at skabe gode rammer for både arbejdet og det sociale sammenhold, fortæller Steffen Feddersen og tilføjer:
Steffen Feddersen, Area Sales Manager hos Sono Danmark, rådgiver om, hvordan ledere kan imødekomme individuelle tilpasninger af arbejdsmiljøet
- Efter coronanedlukningen har der været en stigning i hjemmearbejdet, så når vi endelig kommer ind på kontoret, skal det også være indrettet til at kunne samles med kollegaerne.
Loungemiljøer på kontoret kan for eksempel tilbyde et tiltrængt afbræk fra skrivebordsarbejdet og styrke fællesskabet blandt kollegaerne, som Steffen Feddersen forklarer:
- Mange ansatte har glæde af mere fleksible og funktionsbestemte arbejdspladser, hvor man kan ændre det fysiske miljø, så man ikke kun arbejder ved skrivebordet, men også i et sofa- eller cafémiljø. Vi får flere opgaver nu med at indrette rum, hvori man kan tage Teams-møder, som der er kommet flere af i takt med hjemmearbejdet.
Fokus på ergonomi og vedligeholdelse af kontormøbler
Et sundt arbejdsmiljø starter med ergonomisk korrekte arbejdsstationer. Hæve-sænke-borde, ergonomiske stole og korrekt belysning skaber fundamentet. Men vedligeholdelse spiller også en central rolle:– Man kan med fordel regelmæssigt gennemgå kontoret og kontrollere, om hæve-sænke-bordene stadig kan køre op og ned, og om kontorstolen er slidt. Sidstnævnte kommer i høj grad an på både brugen og brugeren, så her må man sætte sig i stolen og mærke, om der er mere polster tilbage, forklarer Steffen Feddersen.
Løsninger til reduktion af rod og optimering af akustik på kontoret
Reducer rod og skab visuel ro på kontoret
Rod på kontoret kan også være med til at forstyrre koncentrationen, især i åbne kontorlandskaber. Det kan være at samle ledninger i kabelbakker og få afskærmninger til at forbedre akustikken.
– Vi reagerer forskelligt på rod, og derfor kan man også komme langt ved at sætte en skærm foran eller på siden af bordet. Det kan både give mere ro omkring det visuelle og samtidigt dæmpe lyden, slutter Steffen Feddersen.