
Naturens logik er vævet ind i Patricia Urquiolas nye kollektion
I samarbejde med Tableau har Patricia Urquiola og Kvadrat skabt en drømmende installation til lanceringen af ny tekstilkollektion, som undersøger hvordan natur og kultur er vævet sammen.
Designer Patricia Urquiola
Indret var inviteret til lanceringen af Kvadrats nye tekstilkollektion In Nature We Trust, og i Kvadrats showroom i Nordhavn folder en poetisk installation sig ud. Langbordet er dækket op i en tekstilskov, hvor grene og stole er barkomviklet af brede og smalle strimler, fra den nye kollektion In Nature We Trust. Fra loftet hænger lette skærme af lette tekstiler. Bag værket står spanske Patricia Urquiola – der er en af samtidens mest eksperimenterende og respekterede designere - og det danske designstudio Tableau sammen med Kvadrat.
Designet trækker tråde til naturens egne mønstre og materialer, men også fejltrin som metode. For Urquiola er fejl ikke afvigelser, men begyndelser. Som hun selv beskriver:
- Mange af de mest interessante resultater opstår, når noget går galt. Det er penicillin-øjeblikket.
Et samarbejde med gensidig udvikling
Patricia Urquiolas samarbejde med Kvadrat begyndte i begyndelsen af 2000’erne, da hun som en af de første i Italien introducerede Kvadrats uldtekstiler gennem møbelhuset Moroso. Samarbejdet har siden båret frugt i en række eksperimenterende kollektioner, hvor tekstil opfattes som både teknologisk medie og kulturelt lag.
- Uld var begyndelsen på vores samarbejde. Folk troede dengang, at vi var skøre. Uld i Italien? Men vi skabte noget unikt – og i dag er min relation med Kvadrat både personlig og faglig, fortæller hun.
Ét af de gennemgående mål for Patricia Urquiola, uanset om det er keramik, læder, glas, cement eller garn, hun arbejder i, er at tænke i bæredygtighed.
- I samarbejdet med Kvadrat ville jeg gerne skabe produkter i regenererede materialer og gentænke materialerne – uden at gå på kompromis med kvalitet og æstetik. Det kræver en vedholdende udvikling og kontrol at forene stor skala, høj kvalitet og regenererede materialer. Og i dag er det lykkedes. Nu arbejder vi med regenererede polyestere, nye spindemetoder og kompleks strik.
- Den nye kollektion har vi arbejdet med i fem år, og hver gang Stine besøger mig i Milano tager vi let tråden op. For vi har det sjovt. Når andre ser os i studiet, tænker de, at det er umuligt det her. For vi prøver en masse ting af, gennemgår mønstre igen og igen og tester af. Kvaliteten i Kvadrats tekstiler er uovertruffen, de er både bløde og har styrke i sig. Mærk selv, insisterer Patricia.
En installation med naturen som aktør
I installationen, som blev skabt til lanceringen, er naturen ikke blot et motiv, men en aktiv medspiller. Grene, fundet i skove og udvalgt for deres tilstand, er omviklet med tekstilstrimler og ophængt i balanceret spænding. Ifølge Julius Iversen, stifter af Tableau, tog det måned at finde de rette grene og omvikle dem. Hver ophængning kun har to wire og resten er den rette balance mellem elementerne og balance er central for kollektionen.
- Som mennesker er vi ikke adskilt fra naturen, den danner ikke bare en baggrund i vores liv. Udfordringen i dag er ikke, hvordan vi former naturen, men at finde ud af, hvordan vi ønsker at være og befinde os i naturen. Også når vi designer – selv i kunstige materialer - er det stadig en forlængelse af naturen.
- Vi er en del af hele det patchwork. Alt hvad, du gør, er en del af det. Tekstiler er et bindeled mellem natur og kultur.
En poetik i garn og lag
I kollektionen kan man finde referencer til geologiske lag, planetoverflader og ru strukturer. Patricia Urquiola fortæller om ”regolit” – et lag af løst materiale på planeter – som en metafor for tekstilernes overflade og kompleksitet.- Du kan finde det som en strato – et lag oven på sten. Eksempelvis på Månen og andre planeter. Den skabte begyndelsen til dette tweed-lignende tekstil, der er lavet med en ny strikket teknik, som giver dette ujævne udtryk.
Tekstil som landskab
Kollektionen In Nature We Trust består af tekstiler, der forener naturfibre med regenererede materialer og åbner for en taktil og visuel rigdom.
Gardinstoffet Grassland er lavet af 100 % regenereret polyester, men med en blødhed, der minder om bomuld. Mønstret skifter karakter, afhængigt af afstanden.
Julius Værnes Iversen, Tableau Design
- Designet indeholder en masse farver i sig. Tæt på er det et flerfarvet væv, og set langt fra: Et diset landskab, forklarer Patricia Urquiola.
Et andet tekstil, Forestview, er inspireret af mønstrene i træstrukturer og fremstår grafisk og poetisk.
- Min idé var: Luk øjnene til, mens du ser denne skov meget langt væk. Den oplevelse er oversat til en teknik, Hvor vi har skaleret designet mange gange, reduceret igen og gentænkt det gennem flere iterationer.
Teknologiske fejl som formskabere
I Urquiolas tilgang er designprocessen ikke lineær, men består af prototyper, afbrudte spor og uventede fund. Skævheder, der opstår i produktionen, forædles til nye udtryk. Et andet af kollektionens signaturmønstre bygger eksempelvis på en fejl i en 3D-printer, hvor triangulære former opstod spontant.
- Det handler om at være sensitiv over for processens budskaber. Mange af de mest interessante resultater opstår, når noget går galt. Design er en proces, ikke et mål. Det handler om at tage det næste rigtige skridt – og nogle gange gå et trin tilbage. Design er en konstant bevægelse mellem idé, fejl og forfinelse, slutter Patricia Urquiola.