Designfestival 2023: Gentænkning, refleksion og interaktion
Store dele af København står snart på den anden ende, da den årlige og største designevent i København, 3 Days of Design for 10. gang løber af stablen i næste uge. Temaet i år lyder ”Where Would We Be Without You?” og henviser til den indbyrdes forbundethed inden for designbranchen.
For designinteresserede behøver den årlige designevent i København, 3 Days of Design, næppe den store introduktion. Designugen i Danmark d. 7.-9. juni 2023 er nemlig en pendant til de største møbel- og designmesser i udlandet – og den største af sin art i Skandinavien. I de tre dage er en stor del af byens butikker, showrooms, gader og baggårde er omdrejningspunkt for udstillinger, workshops, talks og pop-up events.
Årets plakat, der er en fortolkning af temaet om forbundethed, er skabt af fotograf og arkitekt Rasmus Hjortshøj. De vævede tekstiler er doneret af &drape, og lokation er Amager Strandpark. Opgaven går hvert år på tur mellem kreative sjæle. Foto: Rasmus Hjortshøj
Heldigvis understøttes den efterhånden temmelig store designfestival af en app, som hjælper publikum med at bevare overblikket. For det kan godt være en udfordring at nå ud til bare halvdelen af det, man gerne vil, da programmet mildest talt bugner med muligheder. 3 Days of Design har opdelt byen i 13 distrikter, hvor man kan møde de forskellige brands. I distrikt Kongens Have finder man navne som f.eks. &Tradition, House of Finn Juhl, Jonas Trampedach Studio og mange flere.
Enorm opbakning
3 Days of Design tiltrækker ikke overraskende designinteresserede fra hele verden, og især det globale perspektiv er gennem årene vokset til at fylde mere og mere. Derfor kan man i disse dage møde en lang række udenlandske designere, repræsentanter fra møbel- og designbranchen, arkitekter, mediefolk og influencere samt naturligvis helt almindelige mennesker med interesse i aktuelle tendenser inden for formgivning, møbler og belysning.
Ifølge direktør for 3 Days of Design, Signe Byrdal Terenziani, er det mentale afsæt bag årets tema, at alle bidragydere og aktører inden for designbranchen kan løfte niveauet ved at samarbejde i endnu højere grad. Foto: Egon Gade
Spørger man direktør og grundlægger af 3 Days of Design, Signe Byrdal Terenziani, hvad hun og teamet bag har af forventninger til årets designuge, lyder svaret, at de er utrolig begejstrede for den enorme opbakning.
- Konceptet med en international platform for innovation med fokus på materialer, livsstil, belysning, møbler og indretning i den grad er lykkedes, da vi i år, hvor vi er i gang for 10. gang, favner over 290 udstillere med produktnyheder, siger Signe Byriel Terenziani og påpeger, at 3 Days of Design først og fremmest er en platform for mennesker til at mødes, netværke og blive inspireret.
- I år er vi glade for at inkludere et dedikeret symposium, der deler innovationen inden for materialer, og de pionerer, som presser på for løsninger, der er bedre for både mennesker og planeten. Det markerer et nyt kapitel for festivalen, hvor vi ikke kun hylder design, men også udfordrer os selv til at gentænke, hvordan design virkelig kan gøre en forskel i, hvordan vi lever mere bæredygtigt, forklarer Signe Byrdal.
Kan lære af hinanden
Alle de udstillende brands er håndplukkede af Signe Byrdal Terenziani og hendes team for at sikre et så højt kvalitetsniveau af nyheder som muligt. Årets tema, ”Where Would We Be Without You”, henviser bl.a. til rekordmange udstillere i år, som gør det muligt at tilbyde et ekstraordinært stort og spændende program.
- Mere end 290 udstillere har meldt sig under fanerne, så der er virkelig noget at opleve i de 13 områder af København, hvor de befinder sig. Året tema er valgt ud fra en tanke om, at vi alle er
indbyrdes forbundet inden for designbranchen, og at vi kan lære meget af hinanden i jagten på at skabe enestående design, siger Signe Byrdal Terenziani og fortsætter:
- I år reflekterer vi derfor over fællesskab, samarbejde, de mange skjulte kræfter bag et design, de drømmende idémagere, processen og interaktionen mellem designer og slutbruger. Og vi gør os selvfølgelig også mange tanker om og diskuterer gerne, hvordan vi forvalter den position, vi har, som den største designbegivenhed i Skandinavien – både nu og i fremtiden.