
Fischer Lightings belysning er valgt til Wihlborgs CO2-certificerede byggeri i Malmø med restaurant og kontormiljø, som efter planen står færdigt i begyndelsen af 2023.
Cirkulært belysningskoncept skal nu også lyse op i Malmø
Fischer Lighting rykker på at komme ud på det internationale marked og har netop lukket sin første større ordre med den svenske ejendomsudvikler Wihlborgs til et CO2 certificeret byggeri i Malmø med restaurant og kontorer.
Herhjemme gør virksomheder som Coloplast, AKF, Novo Nordisk, Miljøministeriet, FN Byen, Den Blå Planet og Kolding Kommune allerede brug af Fischer Lightings belysning, der er fremstillet af kasserede lysamaturer, plastflasker, fiskenet og andet skrot.
Driftsdirektør i Fischer Lightning, Heine Thorvald Larsen, siger:
- Når én af Sveriges største ejendomsudviklere køber ind på vores cirkulære koncept, så er det for os et klart signal om, at virksomhederne i Norden og Europa begynder at rykke på sig, når det kommer til bæredygtighed og genbrugstanken, også når det kommer til belysning. Samtidig er aftalen med Wihlborgs et eksempel på, at vores strategi om at skalere internationalt via partnerskabsmodeller kan være en effektiv vej, som måske også kan tjene til inspiration for andre.

300 bæredygtige lamper til CO2 certificeret byggeri
Ud fra kriterierne lyskvalitet, design og bæredygtighed har Wihlborgs valgt Fischer Lightings lamper til sit CO2-certificerede byggeri i Malmø med restaurant og kontormiljø, som skal stå færdig i begyndelsen af 2023.
De 300 lamper skaber en konkret besparelse på mere end 5,2 tons CO2 og 140.000 liter vand i forhold til, hvis man havde valgt at købe nye lamper, skriver Fischer Lightning i en pressemeddelelse.
Oplever den perfekte storm lige nu
Fischer Lighting ser Sverige som begyndelsen på en internationaliseringsrejse og har planer om at teste strategien med at indgå lokale, strategiske partnerskaber på andre markeder. Det er nemlig nu, man skal rykke internationalt som dansk virksomhed med et bæredygtigt produkt, lyder vurderingen og opfordringen fra Fischer Lighting:
- Vi befinder os lige nu i den perfekte storm på mange markeder, når det kommer til bæredygtighed. For vores vedkommende oplever vi, at bæredygtighed fylder langt mere i beslutningsprocessen end for bare 2-3 år siden. Simpelthen fordi de fleste virksomheder har forstået, at bæredygtighed skal på agendaen, hvis man vil øge sin brandværdi, sit salg og tiltrække nye medarbejdere, siger Heine Thorvald Larsen og fortsætter:
- Samtidig har nye lovmæssige krav skubbet til efterspørgslen, ligesom energikrisen sidst men ikke mindst har skabt en ’sense of urgency’ for energivenlige produkter med lang levetid.

Partnerskaber åbner døre
På det svenske marked samarbejder Fischer Lighting med Kompanjonen, der er førende genbrugsaktør på det svenske marked. Derudover også med Udenrigsministeriet, som vil hjælpe med at udbrede konceptet via deres netværk i Stockholm.
- I Fischer Lighting ser vi partnerskabsmodellen som vores smutvej ud i verden, fordi vi kan trække på lokale aktørers brede markedskendskab og store netværk. Vi skal ikke selv bruge store ressourcer på at bearbejde det nye marked, etablere netværk, opbygge administration, ansætte lokale sælgere og på at tage højde for kulturelle forskelle, hvilket alt sammen kan være en stor udfordring for en mindre virksomhed som vores, siger Heine Thorvald Larsen.
Kompanjonen har specialiseret sig i formidling af genbrugte produkter og udviklet det digitale bæredygtighedsværktøj DACKE.online.
- Sammen med DACKE.Online ser vi samarbejdet med Fischer Lighting som en attraktiv måde at udvide vores tilbud til vores kunder i Sverige. Derfor vil vi gerne hjælpe Fischer Lighting med at etablere sig på det svenske marked, siger stifter og administrerende direktør hos KompanonjenGruppen, Per Håkansson i pressemeddelelsen.
Om Fischer Lighting
For at gøre op med ”brug-og-smid-væk”-kulturen omdanner Fischer Lighting – blandt andet i samarbejde førende danske arkitektvirksomheder og designbureauer – kasserede lysamaturer, gamle plastflasker, fiskenet og andet skrot til spændende ”nye”, energi- og ressourcebesparende lamper og belysningsløsninger.
Fischer Lighting opererer med de tre koncepter ReUse, ReDesign og ReCreate, som med hvert sit afsæt handler om at skabe ansvarlig og bæredygtig belysning med brug af så få ressourcer som muligt.