Støjproblemer i skoler – en overset udfordring i indretningen
I forbindelse med FN’s Internationale uddannelsesdag den 24. januar sætter akustikvirksomheden Rockfon fokus på, hvordan et forbedret lydmiljø kan skabe bedre indlæringsforhold.
En omfattende undersøgelse fra Astra og Institut for Miljø- og Ressourceteknologi ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (2021) viste, at ni ud af ti danske klasselokaler har et støjniveau over de anbefalede 50 decibel. Faktisk ligger gennemsnittet helt oppe på 70 decibel – en markant overskridelse af de optimale betingelser for læring.
Med FN’s internationale uddannelsesdag den 24. januar vil akustikvirksomheden Rockfon gerne sætte fokus på at ved at integrere akustikløsninger i klasseværelser kan elever opnå bedre koncentration, mindre stress og en mere behagelig skolehverdag.
Bedre læringsmiljøer
Rockfon anvender avancerede stenuldsbaserede akustikprodukter kombineret med ekspertise inden for lydoptimering. Især uddannelsesinstitutioner har et kritisk behov for lydregulerende løsninger, da dårlig akustik direkte hæmmer læring og trivsel.
- God akustik er afgørende for elevers evne til at lære, forstå og generelt koncentrere sig. Men også for undervisere har lydniveauet en tydelig afsmittende effekt på arbejdsglæde og stres. Derfor er akustikplader ikke blot en designmæssig del af klasseværelser og auditorier – det er en investering i fremtiden og de kommende generationers indlæringsbetingelser, fortæller Pascal van Dort, Global Acoustic Ambassadør for Rockfon i en pressemeddelelse.
SDU: Et eksempel på vellykket akustisk indretning
Et af de steder, hvor akustik og læringsmiljø har været i fokus fra begyndelsen, er Det Tekniske Fakultet på Syddansk Universitet (SDU) i Odense. Bygningen, kendt under kælenavnet “Schweizerosten”, har en facade med mange cirkulære åbninger og solfilm, der er tænkt til at sætte kreativitet og innovation i gang. Indendørs er akustikløsninger en central del af designet.
- Målet har været at skabe et moderne og imødekommende universitet, der lagde op til fokus, trivsel og læring. Det er blandt andet gennem kombinationen af akustikløsninger i farver samt monolitiske løsninger, der skaber et uafbrudt udtryk. Det giver et godt indeklima og optimale forhold for læring i forhold til lydniveau. Til det har vi primært brugt akustikløsningen Rockfon Mono Acoustic, der blandt andet kombinerer design med god akustik, forklarer Carsten Christiansen, Head of Technical Department North.
God akustik som en del af den daglige trivsel
For de studerende på SDU har de akustiske løsninger gjort en mærkbar forskel. Tim Otto Jakobsen, der har tilbragt syv år på universitetet, understreger vigtigheden af et godt lydmiljø:
- Når man har forelæsninger og gruppearbejde hver dag, kommer man hurtigt til at mærke, hvis eksempelvis akustikken er dårlig i et lokale. Mange timer med dårlig lyd eller for højt lydniveau går lige i hovedet, så jeg sætter stor pris på, af man fra SDU’s side har tænkt på akustikken på fakultetet, siger Tim Otto Jakobsen, der har studeret Business Administration and Economics samt Marketing and Management Anthropology på SDU.
FN’s Internationale Uddannelsesdag er en oplagt anledning til at se på, hvordan man kan forbedre akustikken i skoler og universiteter for at sikre bedre indlæringsbetingelser. Ifølge Carsten Christiansen er Rockfon en naturlig samarbejdspartner i denne proces:
- Den internationale uddannelsesdag handler om at skabe udvikling og bæredygtige læringsmiljøer. Det er samtidig fokuspunkter for os, hvorfor en markering som den i fredags var en perfekt lejlighed til at fremhæve, hvordan vi i samarbejde med uddannelsesinstitutionerne kan skabe en bedre hverdag for elever og lærere landet over, slutter Carsten Christiansen.