Nyetableret farvehus vil strække malingens traditionelle grænser
Det nye designdrevne farvehus Blēo samarbejder med flere af tidens store kunstnere, arkitekter og designere. Vi har talt med founder Anne Grønskov om farvernes flygtighed og medfødte subjektivitet.
Bleo betyder "farve" på gammelengelsk, og farver er fundamentet for alt, vi som designbrand beskæftiger os med i dag og fremover, fortæller Anne Grønskov, founder af Blēo. Hun fremhæver, at Blēo søger at forenkle farvers komplekse natur ved at tilbyde paletter, der intuitivt giver mening sammen, hver med 10-24 nuancer, der er udtænkt til at stå alene eller ubesværet kan kombineres.
Blēos paletter er udviklet i tæt dialog med deres samarbejdspartnere – Ronan Bouroullec, John Pawson, David Chipperfield, Barber Osgerby, Cecilie Bahnsen, Muller Van Severen og Sabine Marcelis for blot at nævne nogle få af det nye designbrands første ensemble af 15 visionære.
Hvorfor er farver så interessante og vanskelige at arbejde med i indretningen?
- Vores opfattelse af en farve er påvirket af de andre elementer i rummet – farver og genstande, atmosfære og miljø. Farve er en afspejling af lys, og lys er overalt, hvor vi ser hen. Det er kontekstuelt, og vores individuelle oplevelse af det subjektivt. Det er det, der gør farver så flygtige og svære at forstå. Med vores første kampagne, udforsker vi, hvordan farver påvirker og påvirkes af kontekst og komposition.
Er vi gode nok til at prioritere farver i vores indretning i Danmark?
- Jeg oplever, vi er blevet mere modige, men der er ingen tvivl om, at lyse nuancer, som hvid og beige, stadig er at foretrække hos mange. Vi kan sagtens se lidt mod vest og blive inspireret af f.eks. USA, hvor de bruger mange, mange flere farver og er mere modige i deres farvevalg på vægge. Jeg håber, at vi bliver bedre til at udskifte farver.
Hvad ønsker I at gøre som virksomhed?
- At hjælpe folk med at vælge farver. Ved at tilbyde de her paletter, der er sammensat af farver fra vores designere, kan man nu købe sig ind i en palette og så vælge ud fra de farver, der er i paletten og være sikker på, at farverne fungerer sammen, når de bliver malet på væg, loft, dør osv. Farverne er blevet testet sammen. Vi ønsker at gøre det lettere for folk at tage en beslutning – man bliver glad, det er bevist, når man omgiver sig med farver, og det er en meget bæredygtig måde at forny sig og blive inspireret – men ofte er det en stor beslutning for folk, fordi der findes så mange farver, men hvordan mon de fungerer sammen på flader i et rum? Det har vi forsøgt at gøre lettere.
Fortæl om jeres samarbejde med designerne?
- Nogle af vores paletter har taget flere år at udvikle. Der er utrolig mange tests og korrektioner af en enkelt farve, før vores designere er tilfredse med den. Alle vores nu 255 farver er blevet testet minimum 1-2 gange og flere af dem op til 10 gange, før en designer vil lægge navn til farven. Vores designere har først udviklet x antal farver, hvorefter de så har sammensæt farverne i paletter – og hvis en farve ikke har fungeret i en palette, så er den ikke kommet med. Alle farver er blevet gennemtestet og nu sat sammen som perler på en snor, en palette der giver mening.
Forklar hvordan der er arbejdet med farver på Saman Amel-projektet?
- Vi har lige sendt maling til vores anden Saman Amel-butik i London, der åbner senere på året. Det er de dygtige svenske designere, Halleroed, der har designet Saman Amels butikker, og som også har lavet en palette for Bleo. Hallereod har arbejdet med deres egen palette og udvalgt de farver, som symboliserer Saman Amels univers. Halleroed har 4-5 farver, de fremhæver, og så de nogle sekundære farver, der kommer ind og bryder rummet – men alle farver, der passer sammen, da de er testet til netop dette.
Hvorfor er det vigtigt at emballagen kan genbruges for jer?
- Vi skal passe på vores jord, den er kun til låns. Det har aldrig rigtig været et spørgsmål, selvfølgelig skulle vi tage det ansvar på os og udvikle et produkt, vi kan stå inde for. Vores maling er også vandbaseret. Men vi har også spande i sortiment, som vores professionelle bruger, men her har vi også kigget på bæredygtighed så som f.eks. genanvendeligt plast.
Kan du løfte sløret lidt mere for jeres fremtidige produkter?
- I juni lancerer vi et eksklusivt samarbejde med Josef & Anni Albers Foundation hos Designmuseum Danmark i København. Vi har fået rettighederne til at udvikle Josef Albers kunstværker i farver, der er håndlavede -mixet og har taget adskillige timer og dage at nå frem til. I efteråret lancerer vi et samarbejde med den anerkendte britiske designer Margaret Howell.