
Køkken- og bad-firma går mod strømmen: Fysiske kataloger er vigtige
Ifølge trykleverandøren Strandbygaard er det en klar tendens i tiden at flere igen vælger at trykke fysiske kunde-kataloger. Senest har KVIK efter flere år med et digitalt katalog igen valgt den analoge vej.
Claus Scotwin, medejer af Strandbygaard
I 2023 skrottede køkken-, bad- og garderobe-producenten KVIK deres fysiske katalog til fordel for en online-version. Det skete blandt andet for at reducere omkostninger og miljøbelastningen. Nu skifter virksomheden kurs og går igen tilbage til at trykke fysiske kataloger. Beslutningen kommer efter klare opfordringer fra kunderne.
- Efter at have testet den digitale løsning fik vi en kraftig feedback fra kunderne. De sagde, at de savnede et fysisk katalog, som de kunne sidde med i hænderne hjemme i privaten. Det har vi lyttet til, og derfor går vi nu tilbage til den oprindelige fremgangsmåde, siger Claus Johnsen, der er Category Management Director hos KVIK i en pressemeddelelse, hvor han uddyber:
- Vi fortryder ikke perioden med de digitale kataloger, og overordnet set har det været en lærerig proces. Vi er overbeviste om, at vi i et fysisk katalog med billedmateriale i topklasse, der gengiver vores produkter langt bedre, kan inspirere kunderne. Og samtidig er mulighederne for at trykke vores katalog med langt mindre miljøbelastning forbedret markant i de seneste år. Så derfor giver det rigtig god mening at lave skiftet netop nu.
Fokus på miljøkrav
Den danske trykleverandør Strandbygaard med hovedsæde i Skjern producerer tryksager til dansk erhvervsliv – herunder til KVIK. Her ser man en klar tendens til at flere kunder – især på high-end-produkter - igen efterspørger fysiske kataloger, der vel og mærke i fremstillingen tager hensyn til miljøet.
- Vi har de seneste par år måtte konstatere, at ordrebeholdningen på de traditionelle trygsager i fysisk form har taget dyk, men det billede er ved at vende nu. KVIK er et godt eksempel på den trend, vi ser blomstre frem, siger Claus Scotwin, der er medejer af Strandbygaard i pressemeddelelsen. Han fortæller, at kunderne generelt sætter højere krav til miljøhensyn i deres bestillinger.
- Det tiltaler mange, at få tryksagerne fremstillet hos en producent, der er Svanemærket og ISO 14001-certificerede og som samtidig kan fremstille FSC® certificerede tryksager. Miljøhensyn står altså højt på agendaen, for dem der vælger igen at trykke de fysiske kataloger, og det har i særdeleshed også været et vigtigt element i processen for og med KVIK.

Analog genfødsel
At vende tilbage til printede kataloger tapper ind i en tendens, der lige er begyndt at skyde frem, forklarer trendforsker og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg:
- De seneste par år har vi set en tydelig tendens i samfundet med, at forbrugerne i højere grad efterspørger ting, der er håndgribelige. Det kan for eksempel være i form af et fysisk produkt som alternativ til en app. De fysiske kataloger giver mulighed for at være fælles om større købsbeslutninger – eksempelvis en rejse, en ny bil eller et køkken, og mange har et nostalgisk ønske om at kunne sidde med noget i hænderne, siger Mads Arlien-Søborg og forklarer videre:
- Jeg ser det som en form for modreaktion mod de seneste 10-15 år, hvor en stor del af vores samfund er blevet digitalt. Folk fra generation Z og fremefter har et stort analogt behov, og derfor ser vi lige nu, at salget af analoge produkter som for eksempel analoge kameraer, rejseguides, notesbøger, kuglepenne, magasiner og bøger stiger voldsomt.