Indretning af femstjernet hotel skaber oplevelser for alle sanser
I renoveringen af Copenhagen Marriott på Kalvebod Brygge er visionen at trække vandet og lyset inden for, så ude og inde komplimenterer hinanden på en æstetisk måde, hvilket samtidig giver hotellet en distinkt lokal identitet.
Design- og arkitektrådgiver Urban Agency og bygherren Bella Group har stået for designkonceptet for Marriott-hotellet, og her valgte man møbel- og inventarproducenten Copenhagen Furniture Factory som samarbejdspartner til at løfte leverancen. Adm. direktør i Copenhagen Furniture Factory, Christoffer Havning fortæller:
- Vi kom faktisk ret sent med i processen, men her fik vi hurtigt transformeret designforlægget til et konkret og producerbart mockup-værelse, som ramte plet i forhold til den kvalitet, som et 5-stjernet hotel kræver. Vi har haft en rigtig god og kreativ dialog med Urban Agency og Bella Group om fællesarealerne, og vi har transformeret deres visioner til en taktil og eksklusiv indretning, så man som gæst får en unik oplevelse midt i København.
Hvilke udfordringer har der været fra designforlæg til slutresultatet?
I renoveringen af et hotel er det essentielt at tage hensyn til det daglige flow for personalet og gæsternes ophold, men den type projekter stiller også særlige krav til materialer i forhold til slitage, så møblerne kan holde i mange år.
- I forhold til valg af møbeltekstiler er det vigtigt at sikre den rette kvalitet. Vi har indsamlet parametre på hvert enkelt møbel, hvor vi i vores IT-værktøj beregner forskellige materialers indflydelse på design og slitage, produktionsmetoders indflydelse på produktionstid og de nødvendige ESG-hensyn med den budgetterede økonomi som baseline, forklarer Christoffer Havning om møbel- og inventarproducentens datastyrede tilgang til designprocessen og valg af inventar.
For Copenhagen Furniture Factory vil erfaringerne fra dette projekt være med til forme virksomhedens tilgang til kommende projekter, hvor man vil arbejde for at forene det globale og det lokale i indretningsprojekter som på Copenhagen Marriott-hotellet, fortæller Christoffer Havning:
- Det er et vidnesbyrd om innovation, når et projekt som dette lykkes – hvordan synergien mellem bygherrer, arkitekter og produktion kan skabe enestående resultater. Det er lykkes at skabe en sammenhæng mellem de forskellige stationer, indtjekning, concierge og det venteområde, der forbinder lobbybaren med lobbyen. Der er også blevet plads til et kontor til personalet i lobbyen, som logistik ligger op ad indtjekningen. Dette projekt står som et benchmark for vores dedikation til at levere exceptionelle hoteloplevelser for gæster fra hele verden.
I renoveringsprojektet er man nu færdige med lobbyen, baren og restauranten, hvor næste etape er arbejdet på værelserne.