Indret #9
Særudgivelse med fokus på indretning
Dyk ned i 46 sider udelukkende med fokus på indretning, belysning, akustik og møbeldesign. Vi taler med interessante designere, space plannere og indretningsarkitekter om tidens tendenser, nyheder og innovation. Vi ser nærmere på en række spændende indretningsprojekter, hvor der er tænkt nøje over funktionalitet, æstetik og sammenhæng med arkitektur.
For professor Nicolai de Gier fra Det Kongelige Akademi er det altafgørende, at man som designer har fokus på den rumlige kontekst, fremfor at se møbler som enkeltstående skulpturer – hvordan kan dine designs understøtte et rums funktioner eller løse gennemgående problematikker?
Boris Berlin sværger til at bruge blyanten, da man ellers kan miste følingen med designet i vejen fra idé til produkt. I det hele taget er det for ham vigtigt at bevare forbindelsen til det fysiske, så når møbelvirksomheder flytter produktionen flytter ud af landet, så mister man den forankring, som er vigtig for både processen og det endelige design.
Vi har også talt med Bo Mortensen fra Gade & Mortensen Akustik, som netop fremhæver vigtigheden ved at komme ud i bygningen i stedet for at blive foran skærmen. Det handler både om at forstå det konkrete byggeri og ønskerne fra alle byggeriets parter. I transformationen af Kedelhuset i Carlsberg Byen til Dansehallernes nye nationalscene for dans og koreografi har akustikvirksomheden eksempelvis beklædt loftet med mineraluld dækket af små lister, hvilket understøtter det arkitektoniske udtryk.
Malin Meyer og Jeppe Håkansson Zeller fra Danielsen Spaceplanning fortæller om deres arbejde på konsulenthuset Prokuras kontor, hvor man via indretningen har skabt stor fleksibilitet og fremmet det sociale fællesskab, ligesom både belysning og akustik er blevet optimeret til gavn for medarbejderne.
Ofte ser man ikke alle elementer i det gode design, og på samme vis ser man heller ikke alle problemer med det blotte øje. Vi har talt med arkitekt Michaela Pihl Olsen, som mener, at wayfinding bør have en større plads i ydelsesbeskrivelserne, ligesom området bør opprioriteres i undervisningen på arkitektskolerne. Alt for ofte bliver wayfinding reduceret til et spørgsmål om skiltning.
På samme måde mener lysdesigner og forsker Mette Hvass, at det gode lys skal planlægges i forhold til konteksten, da for meget lys kan ødelægge oplevelsen af et sted. Det er netop balancen mellem lys og mørke i det enkelte rum, der skaber den gode oplevelse.
God læselyst!
Chefredaktør
Mikkel Weber Sandahl