Nyt showroom i Nordhavn i København.
Efter Corona: Fra fast arbejdsplads til fleksible fællesskaber
Hvilke perspektiver åbner sig for kontorindretningen oven på pandemien? Ifølge Christian Grosen, Chief Design Offer hos Vitra, kigger vi nu ind i et behov for, at kontoret i højere grad skal kunne levere på alt det, vi ikke får derhjemme: Samarbejdet, nærheden og fællesskabet med kollegerne.
Vi følte os hjemme på kontorerne i årene op til Corona. De bløde former, støvede sepia-farver, små grønne planter og plyssede materialer fandt stadig flere veje ind mellem glasvægge, kaffeøer og flydemøbler.
Så kom pandemien, de fleste rykkede hjem i privaten, og nu står vi her, halvandet år senere, på den anden side af Corona – i hvert fald i Danmark. Hvilken betydning vil det få for vores kontorindretning? Det har vi snakket med Christian Grosen, Chief Design Officer hos Vitra, om i anledning af lanceringen af Vitras nye showroom i Nordhavn i København til 3daysofdesign d. 16.-18. september 2021.
Hvorfor er kontoret egentlig så vigtigt?
- Vores måder at arbejde på har ændret sig markant, og vi har i meget vid udstrækning taget de digitale hjælpemidler til os. Mange kæmper med at få folk tilbage på kontorerne, mens andre ser nye muligheder i at begrænse deres kvadratmeter. Det sætter spørgsmålet om, hvorfor kontoret er så vigtigt, på spidsen, fortæller Christian Grosen og uddyber.
- Kontorerne vil mange steder få ny betydning. Det er her, du skal kunne få alt det, der ikke er derhjemme: Samarbejdet, nærheden og fællesskabet. Men tilhørsforholdet bliver et andet, og vores arbejdspladser skal være meget mere agile. Kontoret skal kunne kombinere det digitale og det fysiske, så dem, der sidder derhjemme, også inddrages i dagligdagen. Og det skal kunne tilpasses til flere forskellige situationer i løbet af dagen.
Forskellige grader af fællesskab
Vitra har selv som svar på spørgsmålet om fremtidens kontorlandskab lanceret konceptet Club Office. Det handler grundlæggende om, at hver enkelt plads på kort tid skal kunne forvandles til en funktionel arbejdsplads. Det seneste års tid har Vitras udviklingsafdeling selv testet konceptet af på hovedkontoret i Schweiz:
- Idéen var at lave det som en reference til en klub, hvor du mødes socialt med andre. Det er inddelt i tre zoner, som afspejler fleksibiliteten i fællesskabet: ’Public’ er rettet mod workshops, samarbejde, uformelle møder eller et kaffemøde i baren.
- ’Semi-public’ er for eksempel mødelokaler, du kan booke, hvor der er mulighed for både fysisk og digital tilstedeværelse. Endelig er der "Private" som handler mere om fokuseret arbejde og strækker sig ind i hjemmet i form af hjemmearbejdspladsen. Det har fungeret rigtig godt for os, og vi har store forventninger til det.
Voksende fokus på privatmarkedet
Lanceringen af Club Office falder i øvrigt sammen med en anden Corona-inspireret tendens hos Vitra, nemlig et voksende fokus på privatmarkedet. Og det kommer til at fortsætte fremover, fortæller Christian Grosen:
- Hvor vi de seneste ti år har kanaliseret typiske hjemmeprodukter ind i kontorbygningerne, går bevægelsen efter Corona også den modsatte vej: Kontraktprodukterne indtager hjemmekontorerne med ergonomiske stole, hæve-/sænkeborde osv. Vi har her en klar fordel i, at vi gennem mange år har opbygget stor troværdighed på B2B-markedet.
- Folk kender typisk Eames-kollektionen, men Vitra har en meget bred kollektion, som også skal ud til folk. Det er blandt andet derfor, at vi nu har slået dørene op til nyt showroom i Nordhavn. Danmark er et meget designbevidst land, så vi ser et stort potentiale.