I de senere år har Arthur van der Zaag i stadig højere grad bevæget sig fra opgaverne som lystekniker/Operation Manager til en slags iscenesætter med et kunstnerisk aftryk. Foto: Siw Aldershvile Nielsen
Arthur van der Zaag: Lys er et abstrakt håndværk
Den hollandske lysdesigner Arthur van der Zaag, som er dansk gift, har 28 års erfaring med lysdesign i Danmark. Efter mere end 15 år som belysningstekniker udfolder han sig i dag i sit eget regi, hvor han i stadigt højere grad gør lys til en kunstart.
Arthur van der Zaag Foto Thomas Steen Sørensen
Lys er magisk og giver mulighed for at aktivere uudnyttede muligheder, hvis man spørger den hollandske lysdesigner, Arthur van der Zaag. Han har arbejdet med lys i over 28 år i Danmark, bl.a. via jobbet som driftsleder på Gl. Holtegaard. Han kom til landet i 1996 for at bo i sin kærestes – og nu kones – land. Efter mange overvejelser og i en alder af 49 år sagde han sit faste job på Gl. Holtegaard op og tog en master i Lightning Design på Aalborg Universitet i København, hvor han senere har fungeret som ekstern lektor.
Som lysdesigner sammenligner Arthur van der Zaag sit arbejde med lys som at arbejde med en klump ler, der i hans hænder modelleres til den form, retning, farve og intensitet, der er rigtig til formålet.
- Belysning har to funktioner – en ren praktisk og en mere stemningsbaseret. Når jeg er på job hos kunder, har jeg en stor værktøjskasse med alle mulige ting, som jeg kan bruge til at manipulere lyset. Det mere kunstneriske handler om, hvordan de forskellige elementer kombineres og om de valg, man tager i den proces, siger Arthur van der Zaag, som har arbejdet i over 15 år som tekniker, produktionsleder og teknisk chef på diverse teatre og et udstillingssted.
Den akademiske baggrund har givet ham et sprog og en dybere forståelse af lys – også rent teknisk i forhold til, hvordan tingene laves. Han har i de senere år brugt sin viden i rollen som lyskunstner på lysfestivaller og til Kulturnat.
- Det er netop den kombination mellem det tekniske og det kunstneriske, jeg bruger som lysdesigner. Så kort sagt; en kunstnerisk tilgang med stor teknisk indsigt og viden, selv om jeg ikke tænker så meget over, hvor grænsen mellem lysdesign og lyskunst går. Man kan også kalde mig for lysmager eller lyssnedker, da det også er et håndværk at lave lys, fortæller Arthur van der Zaag og fortsætter:
- De er to forskellige processer alt efter, om jeg arbejder som lyskunstner eller lysdesigner. Som lyskunstner er det mig, der får en ide, som jeg realiserer sammen med mit team. Som lysdesigner i et projekter bliver ideerne oftest udviklet i samarbejde med en arkitekt eller en scenograf. Han eller hun har en ide eller vision for projektet, og jeg kommer med indspark til, hvordan lyset kan hjælpe med at understrege den vision eller det koncept.
Dancing on water, CPH festival
Læs også:
Effektfuld brug af lys i udendørsrumSamspil mellem lys og materialer
Når Arthur van der Zaag arbejder med belysning og indretning, starter han med at sætte sig ind i, hvad omgivelserne har af muligheder og begrænsninger. Dialog med kunderne er meget vigtig.- Kort sagt kan man sige, at jeg skal finde ud af hvad der skal prioriteres. Sammenspillet mellem lys og materialer er også supervigtigt, da den rigtige belysning kan få materialerne til fremstå på bedst mulig måde. Lyset kan derfor bruges til at aktivere uudnyttede muligheder, forklarer Arthur van der Zaag, som i øjeblikket arbejder på to udstillinger – Den Hirschsprungske Samling og på Ordrupgaard.
Udstillingen på Den Hirschsprungske Samling er ’Kvindernes Moderne Gennembrud’ i samarbejde med udstillingsarkitekt Stine Friese. Det er en udstilling i en tre-fire rum med 90 værker.
- Udfordringen er, hvordan man kan fremhæve de enkelte værker, hvilket kan være svært, når der er så mange. Udstillingen på Ordrupgaard er med den unge engelske kunstner, Flora Yuhknovich, hvor jeg samarbejder med scenograf Nanna Arnfred, siger Arthur van der Zaag og fortsætter:
- Modsat udstillingen på Den Hirschsprungske Samling er det kun to rum med kun 11 værker. Til gengæld er de meget store – op til flere kvadratmeter. Så bliver udfordringen er, hvordan kan de belyses helt jævnt og samtidig give lidt karakter til rummene.
The Colour Cube
Læs også:
Kontorfællesskab får opdateret belysningTårn skal være synligt
Arthur van der Zaags næste opgave er et værk til Nikolaj Kunsthal i København i forbindelse med Kulturnatten den 11. oktober 2024, hvilket han glæder sig meget til. Han har i 2019 lavet sit første større lyskunstværk i samarbejde med en videokunstner til netop Nikolaj Kunsthal.
- Værket, ’Windows Of Light’, foregik i et bestemt hjørne af bygningen og kunne ses udenfor efter åbningstid. For at finde en idé til mit værk til Kulturnatten har jeg gået rundt om bygningen og kigget tæt på og på afstand – jeg tænkte, at jeg skal gøre noget med det tårn, siger Arthur van der Zaag og understreger, at tårnet er meget synligt på afstand, men det forsvinder, når man er tæt på grund af de andre bygningers tilstedeværelse.
Udgangspunktet for hans idé er at gøre tårnet endnu mere synlig på afstand, ligesom han gerne vil fremhæve højden af tårnet, når man står tæt på, så man få lyst til kigge opad.
- Værket, jeg vil lave, hedder ’Oh My God!’, og det bliver med lange strimler af lys, som hænger ned fra tårnet, så lyset bevæger sig opad på det høje tårn, fortæller Arthur van der Zaag, som hvis sidste opgave i hjemlandet var sælger i et kunstgalleri.
Spørger man ham, hvordan det er at arbejde med belysning i Danmark i forhold til Holland, lyder svaret, at det vil være interessant at vide. For han kan ikke svare på det.
- Stort set al min professionelle erfaring er fra kulturbranchen i Danmark, men mit indtryk er, at hollandsk design kan være mere spraglet eller vovet end dansk design, som har en tradition for det enkle udtryk. Men det ser ud til, at dansk design og arkitektur i de senere år er begyndt at turde tænke mere fornyende, f.eks. med tilføjelse af dekorative elementer eller brug af kendte materialer på en mere dekorativ måde, siger han.
Mirror Boxes
Læs også:
Portræt af lysdesigner Jesper Kongshaug
Tre lag af lys
Som lysdesigner er Arthur van der Zaag dybt fascineret af at arbejde med lys, da det kan gøre en enorm forskel for både et rum og for arkitekturen. Inden for arkitektur og indretning spiller belysningen en afgørende rolle.
- Husk, at vi ikke kan se lys som sådan. Vi kan kun se en reflektion på en overflade, så som lysdesigner arbejder man netop med både overflade og lyset. Det er vekselvirkning mellem de to, som er det endelige lysdesign. Lys er i forbindelse med arkitektur og indretning – ud over det praktiske formål som at kunne orientere sig, at skabe tryghed og at få lys på arbejdsstationer – stemningsskabende, siger Arthur van der Zaag og understreger, at en af de første ting, som man lærer på en belysningsuddannelse, er at tænke i lag af lys.
- Lag af lys, layers of light, kan være det funktionelle lys, det generelle lys og det dekorative lys.
Lyset er også et stærkt værktøj til at skabe et hierarki i rummet. Hvad er vigtig, hvad er mindre vigtig? Inden for arkitektur og indretning er ”less is more”, men inden for lys gælder ”more is better”, fortæller Arthur van der Zaag og påpeger, at det hurtigt bliver lidt kedeligt med kun en loftslampe pr. rum.
From here to eternity
Som lysdesigner skaber han stemninger med brug af flere lyskilder, som kan tage hensyn til de forskellige behov, der skal opfyldes i et rum. Han vil med de samme fem-seks lamper kunne skabe fire vidt forskellige stemninger i et rum.
- Netop hvor hurtigt, man kan skifte stemning i et rum, er meget tilfredsstillende. Jeg kan godt komme til et udstillingsrum om morgenen, og det hele er noget rod, men når jeg går hjem, så er magien sket i rummet. De øvrige faggruppers arbejde, arkitektens, scenografens, tømrerens, malerens, kuratorens og skiltemagernes, kommer til sin ret i det rigtige lys, siger Arthur van der Zaag og understreger, at belysning gøre alt for et rum.
Hans dybe fascination af at arbejde med lys skyldes netop, at et enkelt greb med belysning kan forvandle et rum. Det er to vidt forskellige stemninger alt afhængig af, om lyset peger op eller ned.
- Kort sagt er lysdesign forbundet med en form for praktisk funktion – f.eks. lys på en messestand, et udstillingsrum eller et kontor. Når det er kunst, er alt muligt og en fantastisk legeplads. Alle mine lyskunstværker er oftest stedsspecifikke og inspireret af omgivelserne, da jeg forholder mig til dem og ser, hvordan jeg kan bruge dem, slutter Arthur van der Zaag.