3D-print skaber fleksibel og bæredygtig produktion af lysarmaturer
Signify har længe satset stærkt på 3D-print, og de har for første gang inviteret pressen ind i deres ellers hemmelige produktionshal, hvor hundredvis af 3D-printere producerer lysarmaturer, som kunderne selv får mulighed for at designe hjemmefra.
“You can have any color as long as it's black” sagde Henry Ford om sin berømte Ford T automobil. Hele hans forretning var bygget op om en effektiv masseproduktion, der kunne presse priserne i bund, hvilket til gengæld umuliggjorde kunders individuelle behov og ønsker. Der var en bil, og den var sort!
Hans ord sætter virkelig produktionsmetoden på Signifys fabrik i Maarheeze (Holland) i perspektiv, hvor man hører den sagte summen af hundredvis af 3D-printere, der hver især producerer vidt forskellige lamper i et utal af farver, størrelser og former. De fremstilles nemlig ud fra lang række skabeloner, der af kunden kan sættes sammen via en online platform. Dermed får kunderne noget, der nærmer sig en specialdesignet lampe, der både er overkommelig i pris og hurtig at producere takket være de mange 3D-printere. Denne online-tjeneste, der muliggør en hidtil uset personalisering af ens lysarmaturer, vil nu blive tilgængeligt på det skandinaviske marked for privatkunder, selvom erhvervskunder allerede nu har nydt godt af de 3D-printerede armaturer, hvilket kan opleves i SAS’ nyeste lounge i Kastrup lufthavn.
Dermed kunne sloganet være, i modsætning til Henry Fords, være: ”You can have it in color, shape and form!”
Udvidelse af produktionen
Fabrikken vi besøger er ejet af Signify og de nye produktionsfaciliterer gør det muligt at skræddersy individuelle produkter indenfor lysarmaturer samtidigt med, at man kan holde omkostningerne i bund. En succes, som de nu også kan afsløre, vil sprede sig til andre markeder med offentliggørelsen af et nyt 3D-produktionscenter i USA, der står klar i begyndelsen af 2020, samt planer om åbningen af to centre i Asien.
- Vi er det første firma til at producere 3D-printede lysarmaturer på en industriel skala og det cementerer vores position som frontløberen indenfor denne teknologi, fortalte Olivia Qui, Signify’s Chief Innovation Officer, da Signify løftede sløret for Signify’s strategi indenfor 3D-print.
De 3D-printede light-fittings har som nævnt allerede fundet vej til SAS’ nye lounge i Kastrup lufthavn, men den største kunde er den britiske tøjgigant M&S (Mark & Spencer), hvor man er i gang med at installerede tusindvis af 3D printede lamper og beslag i sammenhæng med en større fornyelse af butikkerne i England:
- De er jo alle sammen tilpasset vores behov, hvilket betyder, at vi ikke skal korrigere i vores nuværende systemer. Det gør installationen lettere og slutproduktet er jo bogstaveligt talt præcist, som vi har ønsket det. En anden positiv ting er, at vi for at holde vores butikker friske og indbydende, er nødt til en gang imellem at skifte alle disse armaturer ud, men da de er lavet af genanvendeligt plast, så kan vi faktisk bare levere det tilbage til Signify, og så kan de give dem nyt liv i form af nye armaturer, vi kan bruge, fortæller Oliver Knowles, der er Ressearch & Development Manager hos Property Group ved M&S.
CD’er får nyt liv
Hele udviklingen af 3D-printede lysarmaturer er foregået med et øje for en bæredygtig produktion. Derfor består disse produkter af 75% genanvendt plast, der videre i forløbet kan smeltes om og laves til nye lamper eller lignende. Ud af de specialtilpassede 3D-printede lamper er der en af dem, som produceres af noget så usædvanligt som gamle CD’er:
- Vi laver blandt andet nogle af disse specialdesignede lamper ud af plastik fra gamle cd’er, hvoraf 24 CD’er er nok til at skabe en enkel lampe. Det var jo Philip (som Signify udspringer fra) og Sony, der først udkom med cd-rommen, og nu kan vi binde en sløjfe på denne historie ved at genbruge materialerne til at skabe helt nye produkter, der i tilgift kan genbruges når de har aftjent deres værnepligt, fortæller Olivia Qui, og understreger at Signify også bestræber sig på at blive den første CO2 neutrale lysproducent i 2020.
Et andet vigtigt aspekt af den 3D-printede masseproduktion omhandler et helt nyt forhold mellem efterspørgsel og produktion. Normalt bygger masseproduktion på skøn over forbrugerens ønsker, der til tider ender ud i en under- eller overproduktion, der kan lede til prisforøgelser eller ressourcespild: Men Signifys 3D-printere sætter kun i gang, når en specifik ordre registreres. Så den aktuelle efterspørgsel tilfredsstilles, uden at det fordyrer fremstillingen. Alt i alt har Signify udregnet at produktion via 3D-print nedsætter den samlede CO2 udledning med 73%.