NEW DESIGN & ARCHITECTURE – afgang med indspark til en bæredygtig fremtid
Et P2X-anlæg af biologiske materialer, ny møbelkunst og et alternativ til Lynetteholmen – Årets afgangsudstilling fra Det Kongelige Akademi viser konkrete bud på, hvordan arkitektur og design kan tackle de problemer, vi står overfor.
Hvordan kan vi vise en radikal ny retning for mode med afsæt i en engelsk naturprotestbevægelse fra 1920-erne? Hvordan kan vi skabe ny dansk møbelkunst ved brug af nye dogmeregler? Hvordan kan vi skabe klimavenlige Power-to-X-anlæg som grønne vartegn for Danmark? Og få et bud på et billigere og mere miljøvenligt alternativ til Lynetteholmen, der stimulerer biodiversitet i havet.
Det Kongelige Akademi er klar til at præsentere årets kandidater og åbner den 24. juni udstillingen NEW DESIGN & ARCHITECTURE på Holmen i København.
De nye arkitekter og designere giver konkrete indspark til en bred vifte af dagsordener, som alle deler målet om at inspirere til en mere bæredygtig fremtid, som er bedre at leve i. Afgangsprojekterne bygger på et unikt vidensgrundlag fra praksis, videnskab og kunst. De er resultatet af års teoretisk og eksperimentelt forarbejde.
Rektor Lene Dammand Lund:
- Jeg er utrolig imponeret over de originale og æstetiske bud på en bæredygtig fremtid. Vi står ved en skillevej, og vores kandidater udstikker en vigtig kurs for fremtiden. De nye kandidater viser meget overbevisende, hvordan arkitektur og design kan tackle de problemstillinger, vi står overfor i dag.
Siden 2016 har FN’s 17 globale verdensmål sat en retning fra starten af uddannelsen og gør, at afgangsprojekterne relaterer til nogle af de komplekse og globale udfordringer, verden står overfor. Flere af kandidaterne peger fx på alternativer til vores forbrugskultur. Det gør de bl.a. ved at bruge elementer fra vores kulturelle rødder og at udstikke nye retninger for, hvordan arkitektur og design kan forme vores liv på naturens præmisser.
Udvalgte afgangsprojekter
Kasper Kyster - The Master Collection
Caoimhe Dowling - Turning Blue
Eksperimentet – 6 stole, 6 materialer, 6 uger
Kasper Kyster Iversen har i afgangsprojektet ”The Master Collection” stillet sig selv en opgave af dogme-karakter:
Han har på seks uger udviklet seks siddemøbler i seks forskellige materialer.
Udgangspunktet har været at arbejde helt frit og intuitivt med eksperimentet og materialerne, hvor den stramme tidsramme har været et vigtigt element
- og det er der kommet nogle overraskende nye siddemøbler ud af.
En ny vej for moden: naturen som modkultur?
Hvordan kan vi vise helt nye veje for en modeindustri, der i forhold til miljø og bæredygtighed har store udfordringer?
Caoimhe Siobhan Dowling viser en radikal ny retning for mode i projektet “Turning Blue”.
Hun tager afsæt i den engelske natur-protestbevægelse Kibbo Kift, der tilbage i 20’erne søgte inspiration i natur og åndelighed.
Hendes kollektion gør brug af vintage-beklædning, trækker på traditionelle håndværksmetoder og kan justeres til forskellige størrelser, hvorved den får en lang levetid.
Et billigere og miljøvenligt alternativ til Lynetteholmen
Veronica Rajini Civa har i sit projekt “The Swan Shoal” - med udgangspunkt i hollandske erfaringer med naturbaseret stormflodssikring - udarbejdet et alternativ til Lynetteholmen, der baserer sig på tværfaglig viden bl.a. fra biologi og oceanografi.
Hun foreslår, at man anlægger diger, der gavner biodiversitet og respekterer strømmene og naturen under vandet. Projektet er en naturbaseret sikring mod stormfloder til en estimeret pris på 1/100 af Lynetteholmen.
"The Swan Shoal" af Veronica Rajini Civa
Grønt industribyggeri ved Rødby havn – et vartegn for Danmark?
I projektet ” Ved vejs ende” har Sune Lund Bunke og Frederik Lykkeberg Larsen taget afsæt i området mellem Rødby havn og den nye Femernbælt-forbindelse. De foreslår at der anlægges et P2X-anlæg, som ikke gemmes væk, som man ofte ser det med industribyggeri, men derimod gennem en ny industri-æstetik, udstråler et stærkt grønt image for Danmark. Anlægget er alene bygget op af biologiske materialer med facader af støbt jord.
Visuel identitet tolker en kolonial fortid
Clara Maj Pinholts projekt er en visuel identitet lavet til Den Kgl. Afstøbningssamling i Vestindisk Pakhus. Den visuelle identitet formidler dualiteten mellem afstøbningssamlingen af hvide antikke skulpturer, der repræsenterer vores humanistiske, demokratiske tradition, og selve bygningen, der repræsenterer vores koloniale fortid baseret på slavehandel. Den afspejler og fortolker to kontrastfulde poler i den europæiske civilisations historie.
Info
Udstillingen åbner fredag den 24. juni kl. 16, alle er velkomne. FRI entre.
Udstillingsperiode: 24. juni - 18. august, åbent alle dage 10-17.