Ved siden af Frederiksgade og foran Marmorkirken havde Umage stillet et mobilt udstillingsvindue op og serverede is til de forbipasserende. Foto: Astrid Ellemo
Byen rullede den røde løber ud for 3 Days of Design
3 Days of Design i København var – trods de lange skygger fra coronakrisen – et sandt overflødighedshorn for designinteresserede. De mange smukke showrooms, omkring 200 udstillere og en lang række designtalks, events og workshops – sammen med en veludviklet digital platform – gjorde det næsten umuligt at nå det hele. Men Byggeri + Arkitektur giver dig et hurtigt overblik her.
Ved indgangen til et af de store attraktioner under 3 Days of Design, Frederiksgade 1, blev der uddelt mundbind og påbudt afspritning af en vagt i døren, inden man som besøgende fik lov til at gå op ad trappen og ind i ’de hellige haller’. På alle etager kunne man derfor møde andre designinteresserede gemt bag mundbind – og lukket ind i et begrænset antal fra den røde løber ude på fortovet. Der var en stemning af liv og glade dage, da alle fremmødte så ud til at nyde gensynet med designbranchen i fulde drag. Her i den smukke bygning tæt ved Marmorkirken kunne man opleve nyheder fra hele 25 designnavne i år – fra bl.a. Umage, Nuura, File Under Pop, Hästens, Moebe, Ukurant, Woodnotes og Please Wait to be Seated.
Men den ellers almindelige hæng-ud-og-stemning med drinks og snacks var i år barberet ned til et minimum, da Covid19 ikke overraskende stadig satte sit tydelige præg på designdagene. Det gjaldt i hvert fald i de mindre showrooms, hvor pladsen var trang, og man derfor ville have svært ved at overholde de gældende afstandskrav. I de store showrooms kunne man nøjes med håndsprit og afstand til de andre besøgende. Mundbind var ens eget valg. Men al servering var nøje arrangeret, så de foregående års tag-selv-borde ikke var at spore i år. På den slovenske ambassade sørgede en striks dame – med blå gummihandsker på – for, at ingen formastede sig til at skænke op selv.
App og digital version
Som følge af coronarestriktionerne valgte arrangørerne i år at præsentere en sideløbende digital udgave af designugen for dem, der ikke havde mulighed for at deltage. Signe Byrdal Terenziani, som er direktør for 3 Days of Design, havde på forhånd sikret sig, at de fysiske events overholdt alle forholdsregler udstukket af Sundhedsstyrelsen. Hun fortæller, at man som noget ekstra havde valgt at afvikle en række online tiltag med f.eks. podcasts, livestreaming og video, hvor de besøgende kunne opleve nyhederne hjemme via en skærm.
- Det var vigtigt for os, at vi sideløbende med de fysiske showrooms kunne tilbyde en digital platform, hvor publikum kunne følge med i, hvad der skete hjemmefra. Vores Virtual Room var noget nyt i år, som vi bestemt regner med at fortsætte med, siger Signe Byrdal Terenziani.
Årets tema var bæredygtighed og cirkulær økonomi, og blandt topnavnene blandt årets bidragydere sås Alfredo Häberli, Michael Anastassiades, Snøhetta, Bjarke Ingels Group og Tom Roussau.
Balloner viser vej
De store designbrands er altid spændende at aflægge en visit, da man hos dem kan opleve det ypperste inden for dansk design – præsenteret i imposante rammer som f.eks. det nye designhus for Finn Juhl i Gothersgade, Carl Hansen & Søns domicil på Bredgade og ikke mindst det nye store showroom for Gubi i Nordhavn. Hos sidstnævnte havde man inviteret kokken Rasmus Munk fra Alchemist til at fortælle om deres vilde rejse og uddele – lige så vilde – smagsprøver med f.eks. myrer.
Spændende events stod i kø, og man skulle stå meget tidligt op, hvis man ville gøre sig forhåbninger om at nå det hele. I år var der over 200 navne fordelt på utallige locations i byen – fra indre by, Nordvest til Frederiksberg til Nordhavn og Refshaleøen, så det gjaldt om at være skarp på, hvem og hvad man ikke ville gå glip af. Det store forkromede overblik får man i appen, 3 Days of Design, hvor man kan læse om alt, der finder sted, hvis man ikke lige nåede forbi fysisk. Her finder man navnene på samtlige udstillere og brands, den geografiske placering på showrooms og listen over designtalks, workshops og samt guidede ture. Rent fysisk ude på byens gader var det som altid praktisk, at man kan orientere sig efter de matsorte balloner med påskriften ’3 Days of Design’, som er hængt op ved facaderne rundt omkring i bybilledet.
Fotos: Therese Buch-Andersen
Cirkulær økonomi
Årets tema var bæredygtighed og cirkulær økonomi, og det var et tema, som de fleste udstillere derfor havde taget udgangspunkt i. Hos Dinesen er man f.eks. begyndt at lave møbler af restmaterialet fra produktionen af gulve, ligesom man hos den hollandske sengeproducent, Auping, har lanceret en ny seng af FSC-certificeret bøgetræ med egetræsfiner. Det bæredygtige er dog langt fra noget nyt for Auping, der i 2010 omlagde hele sin produktion mod en cirkulær økonomi, som skulle sikre, at virksomheden produkter holdes i rene materialer, der kan skilles ad og genbruges i en uendelighed.
Aupings nye sengemodel Noa er designet af arkitekt Eva Harlou og er en klassisk designseng i egetræ med en subtil form og elegante detaljer, såsom afrundede hjørner, en buet ramme og dekorative ben. Sengens ben er placeret under rammen, så den ser ud til at flyde over gulvet og dermed tilføre soveværelset et enkelt og stilrent look. Og så har den fået hjul, så den nemt kan flyttes, når man skal gøre rent eller ommøblere.
- ”Noa” er den første nye seng, som vi har lanceret i otte år, så alene den tilgang er et udtryk for en skærpet opmærksomhed med hensyn til lang levetid, siger direktør Kim Elmer Nielsen og påpeger, at det er Aupings ambition, at alle arbejdsprocesser, produkter og ydelser skal være 100 pct. bæredygtige – både for vores egen og for fremtidige generationers skyld.
Auping har valgt Eva Harlou som designer af deres nye seng, da hun er kendt for at være nået langt inden for bæredygtigt design.
- I samarbejde med Mater og Teknologisk Institut er jeg i gang med at udvikle møbler ud fra affald fra f.eks. medicin- og ølproduktion, siger Eva Harlou, som også har designet ”Earth Stool” af genanvendt emballageaffald for Mater.