
Berith Skinhøj Pedersen, kundeansvarlig og uddannelsesspecialist, Friis & Moltke og Lars Forsberg, stifter & rådgiver
Ny tilgang til skolers toiletter skaber bedre rammer for læring
Friis & Moltke Architects har indgået et samarbejde med Skoletoiletter.dk om at udvikle toiletter, der understøtter elevernes adfærd og fremmer ansvarlig brug gennem bedre indretning, nye arkitektoniske greb og moderne nudging.
Før og efter billede fra Nyborg Private Realskole, hvor Skoletoiletter.dk rådgav og leverede løsninger
Før og efter billede fra Nyborg Private Realskole, hvor Skoletoiletter.dk rådgav og leverede løsninger
Skoletoiletter er generelt et underprioriteret aspekt af skolebyggerier, men nu udfordrer Friis & Moltke og Skoletoiletter.dk i samarbejde de gamle vaner og viser nye muligheder. Med ti års erfaring i at undersøge og kortlægge, hvordan toiletter påvirker børns hverdag, har Skoletoiletter.dk opnået værdifuld viden om, hvordan design og funktionalitet kan gøre en forskel:
- Skoletoiletterne bør ikke kun ses som en nødvendighed, men som en investering i børns velbefindende og evne til at koncentrere sig, fortæller Lars Forsberg, stifter af Skoletoiletter.dk.
For Friis & Moltke har det givet en ny forståelse for adfærdsdesign, som de nu anvender i designet af skoletoiletter.
- Skoletoilettet er en vigtig brik for at opnå trivsel i skolen. Jeg er derfor rigtig glad for det begyndende fokus, der er kommet på vigtigheden af velindrettede toiletter. Og her spiller Lars’ research og evidensbaseret viden en central rolle, da det meget håndgribeligt giver skoler, kommuner og byggebranchen argumenterne for at opprioritere toiletrum, siger Berith Skinhøj Pedersen, arkitekt og specialist i uddannelsesbyggeri hos Friis & Moltke.
Læs også:
Daginstitution i tæt samspil med naturen
Skoletoiletter.dk sætter ikke kun fokus på tryghed og trivsel, men også på vigtigheden af korrekt håndvask
Lugtfri urinal med digital nudging udviklet af Skoletoiletter.dk
Fælles om forandring
Samarbejdet bygger på en fælles forståelse af, at de fysiske rammer skal understøtte læring, faglighed, forskellighed og social dannelse.
Berith Skinhøj Pedersen understreger, at toiletter er en del af læringsmiljøet, hvor børn lærer om dannelse og hygiejne:
- Vi bestræber os altid på at skabe en god skole, men det handler ikke kun om pædagogik og didaktik. Det handler også om generel trivsel. Mange faktorer spiller ind, herunder toiletforholdene. Hvis børnene undgår at bruge toiletterne, kan det påvirke både deres trivsel og koncentrationsevne.
- Jeg har fået en ny forståelse for, hvordan toiletindretning kan påvirke brugernes adfærd. Når et toilet ikke opleves indbydende, kan det få den næste bruger til at undgå at benytte det. Derfor er det afgørende at designe rum, der fremmer gode vaner og tryghed, fortæller Berith Skinhøj Pedersen.
Lars Forsberg påpeger, at mange voksne ofte betragter børns adfærd som et problem uden at tage højde for, hvor adfærden finder sted:
- Børns adfærd påvirkes af de fysiske rammer. De afkoder et rum hurtigt og er mere følsomme end voksne overfor for eksempelvis lugt og lyd. De spørger sig selv: Er her rart og trygt? Har jeg brug for at skynde mig? Når toiletterne er dårligt indrettet, påvirker det både adfærd og hensyntagen. Børn udviser ikke dårlig adfærd; de er nysgerrige, legende og energiske – helt naturligt for deres alder.
Fremtidens skolebyggerier
Friis & Moltke og Skoletoiletter.dk arbejder på udviklingsprojekter, hvor man sigter efter at designe toiletterne med samme omhu som de øvrige læringsrum:- Sammen med Skoletoiletter.dk ønsker vi at realisere projekter baseret på velafprøvede adfærdsprincipper. Vores mål er at skabe fremtidens skoletoiletter, der ikke kun er funktionelle, men også indbydende - med gennemtænkt design, materialer, farver, belysning, nudging med mere, siger Berith Skinhøj Pedersen og tilføjer:
- Når vi designer skoler, skaber vi inspirerende og varierede læringsmiljøer, der understøtter elevernes forskellighed. På samme måde bør toiletrummene designes med forståelse for, at behov og præferencer varierer fra elev til elev.
Et fælles opråb
Med samarbejdet understreger Friis & Moltke og Skoletoiletter.dk vigtigheden af at udvikle og bygge toiletter, der er specielt designet til børn.
- Hundredtusindvis af børn udsættes i dag for dårlige toiletforhold, som både påvirker deres velbefindende og læring negativt, da ubehaget ofte fører til distraktion og uro i klasserne, fortæller Lars Forsberg og tilføjer:
- Børn har ikke mulighed for at påvirke deres arbejdsmiljø, og derfor er det vores ansvar som voksne at sikre, at deres grundlæggende behov bliver opfyldt, så de kan trives og lære optimalt.