
Med energi og positivitet som levevej
Den personlige kontakt er udgangspunktet for alt, fortæller David Ahmed, der ejer og driver steakrestauranten Savana på Nordre Frihavnsgade i København, hvor han nyder at skabe den rette oplevelse for hver enkel gæst.
David Ahmed
David Ahmed elsker den personlige kontakt, så når han skal interviewes, så skal det foregå ved et bord i restauranten Savana med mad på tallerkenen og vin i glasset, mens gæster og medarbejderesummer i baggrunden. Mens han fortæller, bliver det tydeligt, at han interesserer sig for menneskerne omkring ham. Han husker navne og ansigter. Som på den klasselærer, Frank, som støttede ham i, at han ville blive til noget stort. Eller som den bankrådgiver Egon, der var villig til at give et lån på 50.000 kr. og en kassekredit på 150.000 kr. til en 22-årig knægt, som ville være restauratør.
– Jeg har altid været god til at fornemme folk omkring mig. Og det har jeg kunnet bruge i restaurationsbranchen, hvor man skal kunne fornemme gæsternes energiniveau og personlighed, så man kan give dem den rigtige service. Her skal man kunne understøtte den gode energi i rummet, fortæller David Ahmed.
De gode råvarer er i centrum
Restaurant Savanas historie begynder tilbage i start-firserne, hvor David Ahmed begynder at hjælpe sin mor med maden i hjemmet.
– Her opstår min kærlighed til madlavning, og jeg opdager, hvordan de mindste detaljer tilsammen er med til at skabe en helhjertet madoplevelse, fortæller David, som har prøvet forskellige køkkener af, da han i 1995 tog en beslutning om, at Savana skulle være bygget op om det gode oksekød. Han fortsætter:
– Danskere har vikingeblod i årene, så den gode steg vil altid være populær, og for at vores gæster kan få en fornemmelse af kødet, så begyndte vi på Savana at skære stegen ud direkte ved deres bord.
Læs også:
Hvordan ser køkkenets rolle ud nu og i fremtiden? Det giver fremtidsforsker Tamira Snellet bud på
Man skal give noget af sig selv til sine omgivelser
For David Ahmed har det med Savana været vigtigt at bygge noget op, som holder over tid, og derfor har det fra starten været vigtigt, at både kvaliteten og priserne er i orden. Men den langsigtede tilgang i restaurationsbranchen kræver noget:
- Jeg har en meget stor del af mit liv arbejdet 6 dage om ugen fra kl. 8 om morgenen, til jeg kom hjem kl. 24. Så stod jeg op kl. 7, så jeg kunne spise morgenmad med mine børn og køre dem i skole. Der har været fuldt tryk på, og her har min kone været en vigtig del, hvor hun altid har givet mig kærlighed og støttet mig 100 %.
For det kræver noget at være på arbejde med David Ahmeds tilgang med tæt kontakt til gæster og sine medarbejdere. Han slutter af:
- Det har krævet hårdt arbejde, men jeg tror på, at man skal give noget af sig selv til folk omkring sig. Den positive energi smitter, og i sammenhæng med maden får man en følelse af velvære helt ind i hjertet, som man som gæst tager med sig hjem.