Jeppe Håkansson Zeller, partner i Danielsen Spaceplanning og ansvarlig for strategisk forretningsudvikling og Malin Meyer CEO i Danielsen Spaceplanning
Kontorindretning der giver noget tilbage til menneskene
Danielsen Spaceplanning har transformeret konsulenthuset Prokuras alt for lille kontor i en historisk bygning ved Marmorkirken til at være både ultra funktionelt og æstetisk, så kontoret matcher virksomhedens filosofi.
For et par år siden havde Prokura egentlig besluttet at flytte ud af kontoret i Store Kongensgade, da det ikke længere matchede organisationen og brandet. Men man fandt ikke rigtig et alternativ med den rette balance af god placering og mærke byens puls. Da Covid kom og fremtiden så ud, ønskede man dengang heller ikke at sætte sig dyrere, fortæller partner i Prokura, Christian Svane, som tog kontakt til Danielsen Spaceplanning.
- I vores indledende proces om behovet hos Prokura bliver det tydeligt ud fra de indsamlede data, at vi skal se på muligheden for at blive boende og give den slidte ejendom et nyt liv, så den kan matche Prokuras værdier og brand, fortæller Malin Meyer, CEO i Danielsen Spaceplanning, der er et selvstændigt ben i Danielsen Group for indretningsrådgivning og design til virksomheder.
Før boede Prokura på en del uudnyttede kvadratmetre. Lofterne var sænkede og skar noget af dagslyset væk, og kontoret var ikke et sted, hvor rådgiverne havde lyst til at tage deres klienter ind. Det er vendt rundt nu, hvor Prokuras kontor er et af de populære, hvor konsulenterne også gerne vil samles, når de mødes fra flere lande under ejervirksomheden Kearney.
- I den nye indretning er der skåret ned på arbejdsstationer, så der er plads til 40 % af medarbejdere i huset. Selvom de faktisk er blevet flere undervejs, men indretningen er fleksibel som en ballon, som kan justeres til at rumme flere og færre, forklarer Malin Meyer:
- Vi har optimeret på arbejdspladserne, som er opdelt i forskellige zoner og tilbyder fleksible arbejdssituationer med langborde med plads til mange, man kan tage et grab n go-møde eller man kan gå i bibliotekszonen, hvis man skal fordybe sig. Samtidig er kontoret indrettet mere generøst til også at fremme det sociale. For kontoret skal også være et sted, der afføder en oplevelse og stimulerer det sociale. Der er valgt kvalitetsmøbler, tekstiler i farver og kunst på væggene.
Æstetisk og ultra funktionelt
Hos Prokura oplever man at man er gået fra ikke at gide at tage sine klienter med ind, til at folk glæder sig til at komme ind på kontoret. Fredag er der stuvende fuldt, fortæller Christian Svane, partner i Prokura:
- Som firma havde vi udviklet os, men vores lokaler var ikke fulgt med i forhold til det, vi ville være. Før sad vi i en hierarkisk inddeling med partnerkontorer med store mødeborde og glasvægge i ryggen. Kontoret var slidt og undermøbleret, og det var en helt forkert filosofi. Jeg kunne lide energien hos Malin Meyer, og Danielsen Spaceplanning fik ret frie tøjler.
- Vi kørte nærmest en bulldozer gennem væggene og tog stilling til alt. I dag er der ikke en eneste hvid væg. Nu er her gardiner, farver på væggene og free seating. Oveni er der fantastisk akustik i kontoret.
Virksomhederne skal rumme hele mennesket
Der er virkelig slåskamp om få de unge, dygtige talenter ind. Så vil man tiltrække de bedste, skal virksomhederne virkelig gøre sig attraktiv derude, fortæller Jeppe Håkansson Zeller, partner i Danielsen Spaceplanning og ansvarlig for strategisk forretningsudvikling:
- Vi ser en tendens til, at advokat- og konsulenthuse flytter ind og bor i historiske bygninger i København, som kræver en større omstilling at blive ajourført. Men til gengæld kan man tilbyde medarbejderne proximitet til andre miljøer. Det er gamle dyder, som nogle virksomheder helt har glemt: Cykelturen til arbejde, at kunne gå ned og få en fyraftensøl med kollegaer, den gode bager. Efter Covid har det sociale fået en anden betydning og det skal arbejdspladsen også kunne tilbyde.
Forandringsparat indretning
Behovene ændrer sig og i Danielsen Spaceplanning har man løbende en dialog med kunderne om indretningen bør justeres og man mapper bygningerne, så man ved, hvordan kvadratmetrene bliver anvendt.
- Vi skaber indretning sammen med kunden. Det vi sige at vi sætter os ind i virksomhedens mindset og få dem navigeret ind i, hvad er der i tidens tone og hvad er der i langtidsholdbare beslutninger, forklarer Jeppe Håkansson Zeller:
- De her nordiske værdier i arbejdskulturen er også noget man efterspørger andre steder, for eksempel i London, hvor vi arbejder med at bruge samme princip i Prokuras ejeres kontor. Den lærdom vi har om lys, miljø og stemning her i Norden, den ønsker andre sig også, fordi de værdier giver noget tilbage til os som mennesker.
En skov af genopladning
Et andet projekt var for ladeoperatøren Clever, hvor Danielsen Spaceplanning har udviklet et komplet designkoncept til deres kontor i København. Hovedkonceptet var derfor meget sigende “Recharge”, som er foldet ud i indretning i dyb skov-farver og en rekreativ stemning.
Opgaven gik på at udvikle et designkoncept til kontorets 3. sal og tagterrasse. En skov af gardiner med runde ”skovlysninger” skaber forskellige funktioner i kontoret, såsom uformelle mødelokaler, private siddepladser og hybride arbejdsstationer. Terrassen er blevet et afslappende sted med bar og sauna, som også kan bruges til events. Et sted hvor medarbejderne kan lade op.