
Køkkenklassiker genopstår som miljøvenligt koncept
Refront Group genopliver Danmarks første modulopbyggede køkken - Tectum Køkkenet, der er designet af arkitekterne Inger og Hans Zachariassen og Børge Kjær.
Refront Group har overtaget rettighederne til det klassiske Tectum-køkken – et af Danmarks mest udbredte køkkendesigns fra 1970’erne og 80’erne. Med en kombination af restaurering og nyproduktion i original kvalitet genopstår det karakteristiske design nu som et miljøvenligt koncept.
Tectum-køkkenet, der blev skabt af arkitekterne Inger og Hans Zachariassen i samarbejde med Børge Kjær, var det første modulproducerede køkken i Danmark og blev solgt i mere end en halv million eksemplarer gennem Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger. Med sit enkle formsprog, synlige hængsler og runde greb har køkkenet sat et markant aftryk i dansk designhistorie – og er stadig at finde i mange danske hjem.
– Vores ambition er at videreføre Tectum som et kvalitetskoncept, hvor vi både restaurerer eksisterende køkkener og kan tilbyde nye komponenter i samme høje kvalitet, fortæller Henrik Knudsen, CEO i Refront Group i en pressemeddelelse.
Henrik Knudsen, CEO i Refront Group
Original kvalitet med bæredygtig tilgang
Relanceringen af Tectum sker ad to veje: Dels gennem restaurering af eksisterende køkkener, dels gennem produktion af nye elementer til både renovering og nyindretning. Kernen i konceptet er at bevare så meget af det eksisterende køkken som muligt – med mulighed for omlakering eller udskiftning af dele i original kvalitet.
– For at sikre Tectums designarv stiller vi høje krav til både materialer og forarbejdning. Vores kriterium er, at de nye komponenter kan holde i mindst 50 år – både funktionelt og æstetisk, forklarer Henrik Knudsen.
Dansk produktion og landsdækkende service
Produktionen af nye Tectum-elementer sker enten hos Refront Groups egen fabrik, CompoTech, eller hos nøje udvalgte danske underleverandører. Med en eksisterende organisation, der omfatter både produktion og et landsdækkende netværk af konsulenter og montører, er Refront i stand til at skalere indsatsen fra dag ét.
– Tectum henvender sig til en anden målgruppe end vores øvrige brands, og derfor ser vi relanceringen som en strategisk mulighed for at udvide vores markedsposition uden at kannibalisere på eksisterende forretningsområder, slutter Henrik Knudsen.