
BoConcept bevarer international markedsposition
Investeringer i design, butikskoncept og strategisk samarbejde med Helena Christensen har styrket BoConcepts robusthed, viser møbelbrandets seneste regnskab.
Møbelbrandet, der stammer Herning og opererer gennem omkring 300 franchisebutikker globalt, har formået at udligne fald i kernemarkederne i Europa og USA med vækst i Asien og Oceanien. Særligt Japan, Korea og Australien har leveret markante bidrag til årets resultat.

Udvikling i koncept og kanaler styrker franchisegrundlag
BoConcept har i regnskabsåret skruet op for investeringerne i både produktudvikling og butikskoncept med henblik på at styrke franchisepartnernes markedsposition. Samtidig er der blevet satset strategisk på B2B-segmentet.
– Vores strategiske investeringer i koncept- og produktudvikling samt på markeder med særligt stort potentiale, har haft en markant positive effekt og lagt et stærkt fundament for fremtidig vækst, fortæller CEO Mikael Kruse Jensen i en pressemeddelelse.
Resultater i lyset af et omskifteligt globalt marked
Årets omsætning faldt marginalt med 2 % til 1.247 mio. DKK, mens driftsresultatet (EBITDA) landede på 172 mio. DKK – svarende til en margin på 13,8 %. Bruttoavancen og omkostningsniveauet forblev stabile trods inflationspres, hvilket understreger en stram styring af virksomhedens driftsomkostninger.

Kreativ forankring i samarbejde med Helena Christensen
En af årets mere markante strategiske udmeldinger er samarbejdet med modellen og iværksætteren Helena Christensen, som nu indgår i virksomheden som Global Artistic Director. Med sin internationale profil og kreative tilgang bidrager hun til at styrke BoConcepts position i det øvre segment af livsstils- og møbelbranchen.
– Helena har allerede sat sit præg på vores kreative retning, og samarbejdet har stort potentiale – både æstetisk og kommercielt, siger Mikael Kruse Jensen.
Forventninger: Fokus på B2B og operationel effektivitet
BoConcept forventer en stabil omsætning i det kommende regnskabsår, understøttet af yderligere effektivisering og reducerede omkostninger. Fremtiden tegner sig dog fortsat præget af globale risikofaktorer – geopolitiske spændinger, forsyningsusikkerhed og forandringer i forbrugeradfærd.
Ledelsen fastholder dog optimistiske forventninger til væksten i B2B-forretningen samt afkastet af igangværende investeringer i produktudvikling og butikskoncept.
NØGLETAL (I DKK ’000)
2024/25 |
2023/24 |
|
Omsætning |
1.247.085 |
1.273.052 |
Bruttofortjeneste |
710.455 |
727.960 |
Resultat af primær drift (EBITDA) |
172.370 |
205.398 |
Læs også med i vores serie af portrætter af designere, møbelsnedkere og møbelproducenter