Succesfuld Stockholm Furniture & Light Fair

Annonce

Tekst: Pressemeddelelse

 

Stor international interesse fra både besøgere og medier

 

Den nyligt afsluttede Stockholm Furniture & Light Fair fortsætter med at styrke sin position som verdens førende mødested inden for skandinavisk design. Mange udstillere begynder at se tegn på en vending i konjunkturen, og antallet af besøgende og journalister fra andre lande fortsatte med at stige.

 

Årets udgave af Stockholm Furniture & Light Fair, Stockholmsmässans store messe for møbler og belysning, blev en stor succes. Som sædvanlig, fristes man til at sige, da messen er godt etableret og generelt anses for at være en af de to førende møbelmesser i Europa.



Trods den herskende lavkonjunktur lå både besøgs- og udstillertallene næsten på niveau med sidste års messe. I løbet af branchedagene fik messen besøg af 31.150 personer sammenlignet med 2012 års tal på 31.793.

Antallet af udstillere landede på 729 sammenlignet med sidste års 747. Det er værd at notere, at det internationale islæt fortsætter med at stige.

På besøgssiden var ikke færre end 58 lande repræsenteret med Norge (1.828 personer), Finland (1.078 personer) og Danmark (751 personer) som de største lande ved siden af Sverige. I alt steg andelen af udenlandske besøgende med fire procent.

Stockholm Furniture & Light Fair tiltrækker altid mange journalister, og i år var ingen undtagelse med 1.138 akkrediterede pressefolk. Også her kunne den stigende internationale interesse mærkes med 327 udenlandske pressefolk, hvilket var elleve procent flere end sidste gang.

Vi er meget tilfredse med årets messe. Jeg har stor respekt for, at mange af vores kundevirksomheder har haft det hårdt, og det er glædeligt, at så mange fortsat prioriterer messen som salgskanal i en lavkonjunktur. Endnu mere morsomt er det naturligvis, at mange allerede har fået et godt udbytte af deres messedeltagelse. Vi har fået mange signaler om et lysere syn på fremtiden og en fornemmelse af, at det begynder at gå den rigtige vej både inden for hjemmemøbler og hos de virksomheder, som leverer møbler og belysning til offentlige miljøer, siger projektchef Cecilia Nyberg.

En tydelig trend er, at de messebesøgende gerne deler ud af deres oplevelser til andre, både i planlægningen af, hvad man har tænkt sig at se på i løbet af besøget og det, man faktisk fik set på messen. Stockholm Furniture & Light Fair har cirka 6.700 venner på Facebook, og i løbet af messedagene publicerede de besøgende cirka 2.500 billeder på Instagram og næsten lige så mange Twitter- og blogindlæg.

Foruden aktiviteterne på Stockholmsmässan trak også Stockholm Design Week mange besøgende til de cirka 60 forskellige arrangementer, som blev afholdt inde i Stockholm city. Årets store nyhed var Glass Elephant, et samarbejde mellem Stockholm Furniture & Light Fair og ABB Robotics, hvor tunge industrirobotter mødte en udstilling med unge svenske glaskunstnerer. I alt blev udstillingen besøgt af 1.491 personer.



Designugen er ved at være godt etableret og bidrager virkelig til at fremhæve Stockholm som designcentrum. I år var de forskellige aktiviteter mere jævnt fordelt over ugen end tidligere, hvilket var positivt for de besøgende, som fik større mulighed for at tage del af alle tilbud, siger Cecilia Nyberg.

Den næste Stockholm Furniture & Light Fair finder sted 4.-8. februar 2014 på Stockholmsmässan.