Skandinaviens førende sanitetsbrand har dansk designbureau i ryggen

Annonce

 

De har samarbejdet i mere end 40 år, og i dag kan deres produkter findes i hele Norden, de Baltiske lande og Rusland. Som Skandinaviens førende sanitetsbrand har Ifö sammen med danske Holscher Design skabt noget unikt og tidløst, og de er nu i gang med lanceringen af deres fjerde serie sammen, “Spira”.

 

Funktionalitet og æstetisk godt design er parametre, som bør gå hånd i hånd, når det gælder sanitet. Det er blandt andet en af grundene til, at sanitetsbrandet Ifö nu lancerer den fjerde serie i et mere end 40-årigt samarbejde med det danske designbureau, Holscher Design, der har den anerkendte designer og arkitekt Knud Holscher i spidsen. Med den nye serie fortsætter de to samarbejdspartnere succesen, og det er der ifølge Rasmus Holscher, én af Holscher Designs seks partnere, en ganske simpel forklaring på.

 

- Hos Holscher Design har vi gjort det til en af vores vigtigste opgaver at se på sammenhængen og den kontekst, som produktet skal indgå i. Og det gælder uanset om det er en sofa, en bil eller som i Ifös tilfælde en sanitetsserie. Vi tænker badeværelsets produkter som en del af helheden og tilgodeser alle dem, der kommer i kontakt med produktet. Lige fra salgspersonale til VVS’er og de mange forskellige typer slutbrugere.

 

Han fortsætter:

- Dét at vi har arbejdet sammen med Ifö i mere end 40 år betyder, at vi har kendskab til hele processen og arbejder meget tæt med deres udviklingsafdeling. Man kan se det som en optimeringsproces, og hver serie har derfor fået nye forbedringer alt efter samfundets ændrede vaner og behov. Nogle af de ting vi foreslog som innovationer for snart 40 år siden ser nu endelig dagens lys. Samfundet og produktionsmetoderne var simpelthen ikke klar til det før.

 

Tidløst og holdbart design

Da Ifö og Holscher Design påbegyndte samarbejdet i 70’erne, var Gustavsberg det foretrukne brand blandt arkitekter. Men med den første serie, Aqua, løftede Ifö omsætningen med hele 30 %, og Ifös produkter har derfor også den dag i dag majoriteten af markedet i Sverige og Danmark. 

- Sanitetsprodukter har ofte en lang levetid. De skal måske holde op mod 20 år - uden at forbrugerne bliver trætte af at se på dem. Den tankegang forstår vi. Derudover er mange af vores medarbejdere uddannede arkitekter, og deres indgangsvinkel har klart været en fordel i vores samarbejde med Ifö. Vi ved, hvordan arkitekterne tænker, og hvad de efterspørger, når de skal designe et nyt badeværelse, forklarer Rasmus Holscher.

 

Han forklarer desuden, at Knud Holscher, trods sine 88 år, stadig er en del af designprocessen og rådgivningen af IFÖ. Han har nemlig været med fra starten og forstår om nogen den udvikling, som sanitetsbranchen fortsat er en del af.