Forskellige markeder, forskellige løsninger

 

Fritz Hansen er et flagskib for dansk møbeldesign, men globalt fylder firmaet ikke meget. Der skal tænkes nyt for at komme videre.

 

Tekst af Mike Rømer

 

For et år siden tiltrådte designer Christian Andersen som ny designchef for møbelproducenten Fritz Hansen A/S.

 

På en stegende hed forårsdag besøger Byggeri + Arkitektur ham i virksomhedens hovedsæde i Allerød for at høre om hans visioner og ikke mindst de udfordringer, som virksomheden står over for på et globaliseret marked. Og der er vitterlig udfordringer, mere end der er problemer, fortæller Christian Andresen:

 

- Der er meget store forskelle verden over. De fleste opfatter os som et luksusbrand med klassiske designmøbler på linje med Knoll og Herman Miller, og det er nok også sådan, vi opfatter os selv, internationalt set.

 

Men der er også mange, der opfatter os som et fornuft- og funktionsbaseret brand - sådan noget nordisk med, at vi laver køkkenstole i finér med forkromede ben.

 

Læs hele artiklen på BYGGERI+arkitektur